BRATISLAVA. Podpisovanie nezáväzných memoránd, prekladanie termínov a prenajatie štátneho železničného terminálu Rusom v Dobrej na východe. Taký je doterajší výsledok procesu výstavby širokorozchodnej trate naprieč Slovenskom.
Mešká sa, mešká sa
O výstavbe tejto trate, ktorá by mala stáť viac ako 4 miliardy eur, sa prvýkrát začalo hovoriť počas Ficovej návštevy Moskvy v máji 2007. Železnice vtedy informovali, že trať by mohla byť postavená do roku 2014.
Zmeny termínov dostavby
V roku 2007 sa odhadovala dostavba na rok 2014.
V roku 2008 sa odhadovala dostavba na roky 2015/2016.
V roku 2009 sa odhaduje dostavba na rok 2017.
V novembri minulého roka minister Vážny odhadol, že ak dôjde k výstavbe širokorozchodnej, tak tá by mohla byť dokončená v roku 2015 alebo 2016. Vláda pred dvomi dňami prerokovala správu, podľa ktorej by trať mala byť dokončená až v roku 2017.
K posúvaniu termínov dochádza aj pri odhadoch dokončenia štúdie, ktorá by mala preukázať, či je výstavba trate efektívna. V júli 2007 vtedajší riaditeľ železníc Dalibor Zelený tvrdil, že štúdia bude dokončená do konca roka 2007. Viac ako rok po tomto termíne vláda oznámila, že štúdia by mala byť ukončená v marci tohto roku.
Viacerí odborníci na dopravu pritom pochybujú o opodstatnenosti projektu. Problémom je klesajúci objem prepravy nákladu po železnici.
Memorandá nezaväzujú Doteraz boli medzi ruskou a slovenskou stranou podpísané tri memorandá o výstavbe širokorozchodnej: v máji 2007, na jeseň minulého roku a tretie minulý týždeň v Bratislave.
Ako to dopadne keď zaujatá komisia má pripraviť nezávislé rozhodnutie? Prečítajte si komentár Mariána Leška:
Liek horší ako choroba
Ani jedno z prvých dvoch memoránd nezaväzuje strany ku konkrétnym krokom. „Táto dohoda nestanovuje povinnosti jednotlivým stranám," píše sa v záverečnom bode druhého memoranda. Nezáväznosť memoránd potvrdilo aj ministerstvo dopravy. „Memorandá boli uzatvorené medzi riaditeľmi železničných spoločností ruskej a slovenskej strany a nemali nijaký medzištátne zaväzujúci štatút," hovorí Ľubomír Karásek, hovorca ministerstva.
Čerstvé tretie memorandum nám ministerstvo napriek urgencii z našej strany nebolo schopné za týždeň poskytnúť.
Cargo informuje o zmluve Denník SME požiadal aj o zverejnenie kontraktu o prenájme železničného terminálu v Dobrej, ktorý podpísala s ruskou spoločnosťou TransContainer v rámci projektu výstavby širokorozchodnej. „Štandardne nezverejňujeme zmluvy s obchodnými partnermi," povedala Margaréta Grecová, hovorkyňa Carga. Na otázky týkajúce sa samotného kontraktu však spoločnosť odpovedala.
Výška nájomného je podľa týchto informácií na prvý rok nájmu pevne stanovená na 500-tisíc eur. Nájomné na ďalšie roky je závislé od počtu prepravených kontajnerov do terminálu po normálnom a širokom rozchode. Zároveň zmluva stanovuje minimálne záväzné objemy kontajnerov na ročnej báze. „Výška ročného nájomného v kombinácii s dodatočným ziskom z prepravy kontajnerov do a z terminálu prevyšuje celú doterajšiu ročnú stratu z prevádzkovania terminálu," napísalo Cargo.
Pozrite si obsah novembrového memoranda