SME

Saab ako prvý vztýčil bielu zástavu

Nie americkí giganti General Motors alebo Chrysler, ale malá švédska automobilka Saab je prvou, ktorá požiadala o ochranu pred veriteľmi a ocitla sa na pokraji krachu.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Saab Jan Ake Jonsson tvrdí, že  plánu na záchranu automobilky musí predchádzať reorganizácia.Výkonný riaditeľ spoločnosti Saab Jan Ake Jonsson tvrdí, že plánu na záchranu automobilky musí predchádzať reorganizácia. (Zdroj: REUTERS)

BRATISLAVA, ŠTOKHOLM. Švédsky výrobca automobilov Saab nie je od včera schopný plniť si záväzky voči veriteľom. Žiada preto o ochranu. Saab je dcérskou spoločnosťou druhého najväčšieho výrobcu áut na svete General Motors. Tomu tiež koncom minulého roka hrozil krach.

Vedenie americkej automobilky v tomto týždni rozhodlo, že od januára 2010 budú jeho dcérske spoločnosti hospodáriť samostatne. Rozhodnutie odčleniť hospodárenie bolo súčasťou záchranného plánu americkej administratívy.

Dve dekády v strate

Švédska automobilka posledných dvadsať rokov vytvárala stratu. Len v minulom roku to bolo viac ako štvrť miliardy eur. Za výraznou stratou bol najmä prepad v predaji automobilov v dôsledku finančnej krízy. Saab pred krízou predával ročne približne 120-tisíc vozidiel, vlani necelých stotisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z možností, ako automobilku zachrániť pred krachom, je jej predaj. General Motors sa o to usiluje. Šanca, že by švédskej automobilke pomohla miestna vláda včera výrazne klesla. Podľa švédskej ministerky hospodárstva Maud Olofssonovej však vláda môže svoje zamietavé stanovisko prehodnotiť.

Je záchrana možná?

Záchranným plánom však bude predchádzať reorganizácia.
„Najlepším riešením, ako vytvoriť subjekt, ktorý je pripravený na investície, je reorganizácia," povedal výkonný riaditeľ Saabu Jan Ake Jonsson.

Pozorovatelia však pochybujú o úspechu. „Myslím si, že takéto pokusy o záchranu sú len ďalším krokom na ceste k cintorínu," povedal pre agentúru Bloomberg Stephen Pope, analytik londýnskej investičnej firmy Cantor Fitzgerald.

SkryťVypnúť reklamu

U nás sa Saabu darí

Napriek nepriaznivému vývoju predajnosti automobilov Saab vo svete na Slovensku ich predaj stúpa. Bankrot Saabu by však u nás nemal vyvolať ďalší pokles cien. „Neočakávame to," povedal Marek Šafarčík, manažér dovozcu áut Saab.

Šafarčík však predpokladá, že včerajšie rozhodnutie môže mať negatívny vplyv na rozšírenie siete predajcov tejto značky na Slovensku. Vlani sa u nás predalo takmer sto nových vozidiel značky Saab, pričom rok predtým len necelá dvadsiatka. Najpredávanejším modelom je pritom na Slovensku 9-3 SportSedan v hodnote približne 22-tisíc eur (660-tisíc korún). Je to výsledok lepšej prezentácie značky a jej zlacnenia v predchádzajúcom období.

„Slovensko je najúspešnejšou krajinou v predaji áut Saab v tomto regióne," povedal Šafarčík. Majiteľov týchto švédskych áut ubezpečil, že včerajšie rozhodnutie nebude mať žiaden vplyv na poskytovanie servisu.

SkryťVypnúť reklamu

Saab stavil na dizajn a bezpečnosť áut

Automobilka si držala vlastnú dizajnovú líniu. Pri montáži komponentov sa čoraz viac spoliehala na General Motors.

BRATISLAVA. Švédska firma Saab pôvodne vyrábala lietadlá. Po druhej svetovej vojne sa začala venovať aj výrobe automobilov. V roku 1944 začala novú históriu s projektom 92, čo bol osobný automobil s aerodynamicky tvarovanou karosériou.

Do povedomia motoristov vstúpila automobilka vysokou pasívnou bezpečnosťou svojich modelov. Dizajn sa stal jednou zo zvláštností Saabu a ostal ňou až dodnes.

Čiastkové úspechy v medzinárodných automobilových súťažiach urobili značke dobré meno. Na ne nadviazala nadštandardnými bezpečnostnými riešeniami. Ochrana posádky pri náraze zohrala v propagácii značky významnú úlohu, podobne ako v prípade ďalšej švédskej automobilky Volvo. V bezpečnosti bodoval Saab masívnym predným nárazníkom a veľkými deformačnými zónami. Ako prvý na svete začal montovať dvojokruhový brzdový systém, peľový filter, spätné zrkadlá s korekciou mŕtveho uhla alebo vyhrievané predné sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Koncom sedemdesiatych rokov Saab spolupracoval s talianskym koncernom Fiat, využívali spoločné platformy a niektoré technické riešenia. V roku 1987 vyrobila automobilka Saab dvojmiliónte vozidlo a o tri roky neskôr predala 51 percent svojich akcií koncernu Generals Motors a o desať rokov neskôr zvyšok.

V novodobej histórii automobilizmu si Saab držal vlastnú dizajnovú líniu, ale čoraz viac sa spoliehal na montáž komponentov koncernu General Motors. Rozširovanie modelovej palety sa však obmedzilo iba na pár nových modelov. Posledným pokusom o vstup do atraktívnej kategórie crossoverov mal byť model 9-3X, s ktorým chcel absolvovať výstavnú premiéru v Ženeve.

Rastislav Chvála

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 458
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 104
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 671
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 024
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 136
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 738
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 557
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 374
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 598
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 972
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 648
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 8 713
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 524
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 852
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 635
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 374
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 598
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 972
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 648
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 8 713
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 524
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 852
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 635
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu