Nákladná železničná doprava potrebuje pomoc, lebo stratila zákazky. Vláda jej chce poskytnúť 133 miliónov eur. Opozícia tvrdí, že takáto pomoc je cestou do pekla. Cargo je podľa odborníkov malé a malo by sa zlúčiť so silnejším partnerom.
BRATISLAVA. Vláda ešte nevie, ako presne pomôže nákladnej železničnej doprave, ale už vie, že to bude stáť 133 miliónov eur (asi 4 miliardy korún). Včera o tom informoval premiér Robert Fico. O tom, či pôjde o navýšenie základného imania Carga, alebo o návratnú finančnú pôžičku, sa bude rokovať na budúci týždeň.
V správe predloženej na rokovanie vlády sa železničnému Cargu navrhuje pomoc formou navýšenia základného imania. Pôžička ako forma pomoci sa objavila vo vyhlásení premiéra až po rokovaní vlády.
Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je správne, že sa železničné Cargo zachraňuje, peniaze treba podľa neho však použiť racionálne.
Situácia v štátnej akciovke sa musí riešiť aj podľa bývalého ministra financií Ivana Mikloša, treba však citlivo zvážiť čerpanie verejných zdrojov. Sanovanie neefektívneho štátneho podniku je podľa neho cestou do pekla.
Spoločnosť mala na začiatku roka 10 408 zamestnancov.
Udržanie tejto úrovne zamestnanosti je práve tou príčinou, ktorou premiér Fico obhajuje použitie peňazí daňových poplatníkov na záchranu firmy.
Existuje len malá šanca na prežitie Carga
Podľa odborníkov hospodárska kríza posilní vytváranie silnejších zoskupení železničných prepravcov v Európe. „Vzhľadom na prepravované objemy tovarov nemá naše železničné Cargo šancu prežiť v konkurenčnom prostredí prepravcov z okolitých štátov a predchádzajúce úvahy o jeho zlúčení s niektorým prepravcom v okolitých štátoch mali svoj racionálny základ," povedal Palčák.
Cargo a kríza
Oproti ročným plánovaným prepravám v objeme 48,1 milióna ton odviezlo Cargo za rok 2008 iba 44,5 milióna ton tovaru.
Viac ako 70 percent poklesu vzniklo v mesiacoch november a december 2008.
Najvýznamnejší prepad prepravy Cargo zaznamenalo v komoditách železná ruda, uhlie, koks, kovový materiál a šrot.
V januári 2009 Cargo prepravilo 2,1 milióna ton tovaru, 55 percent výkonov z januára 2008.
Možnosti zlučovania firmy v prebiehajúcej ekonomickej kríze sú diskutabilné, ale malo by sa podľa neho o ňom naďalej uvažovať. V minulosti sa v tejto súvislosti hovorilo o zlúčení s českým prepravcom. Zlúčenie sa však neuskutočnilo.
Podľa Ivana Mikloša prispela k zhoršeniu situácie v Cargu vláda. „Najprv tým, že zrušila jeho privatizáciu, o ktorú mal záujem rakúsky železničný prepravca. Tiež tým, že sa chystá vybudovať širokorozchodnú trať do Rakúska, čím stratí prácu 1500 zamestnancov Carga v Čiernej nad Tisou. A tiež tým, že podnik je neefektívne riadený politickými nominantmi vládnych strán," povedal Mikloš.
Len polovica prepravovaných tovarovSituácia v nákladnej železničnej doprave sa začala komplikovať v auguste minulého roku. „Oproti ročným plánovaným prepravám v objeme 48,1 milióna ton odviezla Železničná spoločnosť Cargo Slovakia v roku 2008 iba 44,5 milióna ton tovaru," uvádza sa v správe ministerstva dopravy.
Najväčší výpadok v tržbách bol v mesiacoch november a december, za celý rok sa vyšplhal na takmer 1,4 miliardy korún (46,471 milióna eur).
Podľa správy ministerstva tržby z prepravy dosiahli v januári 2009 výšku 546 miliónov korún (18,12 milióna eur), čo nepostačuje ani na úhradu základných nákladov súvisiacich s prepravou. Ide o mzdy a poplatok za železničnú dopravnú cestu vo výške 570 miliónov korún (18, 92 milióna eur).