BRATISLAVA. „Zhodli sme sa na tom, že odporučíme zajtrajšej rade, aby sme odsúhlasili šrotovné," povedal vo štvrtok premiér Fico po rokovaní expertnej skupiny Rady pre hospodársku krízu. Takzvané šrotovné by tak už v piatok mohla schváliť krízová rada aj na politickej úrovni.
„Ak sa tak stane, ministerstvo financií predloží na budúci týždeň do vlády príslušnú legislatívu a v skrátenom legislatívnom konaní tento návrh môže ísť okamžite do parlamentu," povedal premiér.
Kto a za akých podmienok by mal od štátu dostať príspevok na kúpu nového auta, keď zošrotuje staré, ešte nie je úplne jasné. Podľa premiérových slov existuje viac variantov. Buď to bude 1500 alebo aj 2000 eur. V hre je aj možnosť, aby na príspevok prispel predajca áut. Ten by podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka mohol na každé auto prispieť 500 eurami.
Hrozia podvody
Vláda sa však nechystá podporiť kúpu akéhokoľvek auta: „Návrh, ktorý sme mali na stole, hovorí o výške maximálne 15-tisíc eur (450-tisíc korún)." Väčší záujem by tak mohol byť o autá nižšej strednej triedy. Také vyrábajú u nás Kia a PSA Peugeot. Človek však nebude môcť jednoducho prísť a oznámiť, že zošrotoval auto, a preto chce podporu na nové.
Aby sa na bonusoch nenabaľovali podvodníci, záujemca musí predložiť potvrdenie o zošrotovaní auta, ako aj o jeho vyradení z evidencie. „Auto tiež musí byť evidované na území Slovenska do 31. decembra minulého roka," povedal Fico.
Presný vek, do ktorého sa staré auto má zmestiť, je nateraz tiež neznámou. Aj o tom sa bude definitívne rozhodovať. Minister Jahnátek tvrdí, že v návrhu, ktorým sa rada zaoberala, sa hovorí o aute starom najmenej desať rokov. Nové auto, na ktoré získa dotáciu, by však nemal predať ďalšie dva roky.
Šrotovné je rovnako dobrý nápad, ako tie, ktoré vyvolali krízu:
Čítajte komentár Petra Schutza
Koľko to bude stáť a ako to pomôže
Rozpočet by mal na autá vyčleniť spolu približne 33 miliónov eur (jednu miliardu korún). Jedna miliarda je zároveň aj časovým ohraničením. Bonusy by totiž mali byť k dispozícii, kým sa tento balík nevyčerpá.
Zástupca opozície v Rade pre hospodársku krízu Vladimír Tvaroška tvrdí, že „šrotovné" nepomôže zamestnanosti a slovenskej ekonomike.
„Deväťdesiatosem percent áut, ktoré sa vyrobia na Slovensku, smeruje do zahraničia," povedal Tvaroška. Opatrenie chápe ako prejav solidarity: „Keď takéto opatrenia prijímajú krajiny ako Nemecko či Francúzsko, kam smerujú naše autá, tak má takéto opatrenie nejaké racio."
Podobne to vidí aj premiér: „Nemožno očakávať, že akékoľvek opatrenie, ktoré prijmeme na podporu kupovania áut, by výrazným spôsobom pomohlo našej ekonomike. Musíme rátať s tým, že budeme podporovať aj dovoz áut na Slovensko, lebo nie je možné robiť diskriminačné opatrenia," povedal Fico.
Zatiaľ čo toto opatrenie je podľa jeho slov určené fyzickým osobám, s dlhým nosom odchádzali včera podnikatelia. Podľa Vladimíra Sirotku zo Slovenskej asociácie malých podnikov na rade neprešiel návrh asociácie na odpočet DPH pre všetky autá, ktoré si podnikateľ kúpi na svoju činnosť.
Doteraz sa totiž uplatňuje len pri takzvaných úžitkových autách, čiže autách s priečkou. „V našich podmienkach to považujem za dôkaz, že vláda nevie vymyslieť riešenia, ktoré by ekonomike reálne pomohli, a preto sa chytá nápadov rôznych lobistov,“ dodal Ján Kovalčík z Trend Analyses.
Takéto opatrenie by podľa premiéra ukrojilo z rozpočtu okolo 99 miliónov eur a vie si predstaviť, že by sa tieto peniaze využili napríklad na zatepľovanie.
Živnostníkom však v dohľadnom čase podľa záverov rady zrejme o niečo klesnú odvody, a to na roky 2009 a 2010.