BRATISLAVA. Vláda SR na svojom dnešnom rokovaní potvrdila nezmyselnosť projektu širokorozchodnej železničnej trate, ktorá by mala prechádzať cez územie Slovenska. Na tlačovej konferencii to vyhlásil líder opozičnej SDKÚ-DS Mikuláš Dzurinda s tým, že potvrdením jeho slov je kabinetom schválená návratná finančná pomoc pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) vo výške 166 miliónov eur (5 miliárd Sk).
Vláda zároveň súhlasila s rovnakým opatrením pre Železnice SR v sume 69,9 milióna eur (2,1 miliardy Sk). Tieto prostriedky majú slúžiť na prekonanie dopadov svetovej finančnej a hospodárskej krízy. "Keď sme sa s tými čiastkami oboznámili, tak som si naplno uvedomil, že vláda dnes potvrdila obrovskú chybu, keď odmietla strategického partnera pre Cargo," povedal Dzurinda.
Podľa jeho slov "naše železničné vagóny nemajú čo voziť, tak sem pustíme ešte ruské vagóny. Cítite tú absurdnosť? Aké obrovské dotácie budú ešte potrebné, aby prežilo Cargo?," pýtal sa. Šéf najsilnejšej opozičnej strany tvrdí, že slovenská železničná infraštruktúra je nevyťažená, a tak je absurdné riešenie vlády pustiť sem ďalšieho konkurenta. "Je čas, aby vláda prestala plytvať a aby prijímala nie ideologicky podfarbené rozhodnutia, ale rozhodnutia pre ľudí," konštatoval.
Podpredsedovi SDKÚ-DS Ivanovi Miklošovi sa nepozdáva ani dnes schválené dočasné zníženie odvodov pre živnostníkov o 2,75 %. "Je to síce krok správnym smerom, ale absolútne nedostatočný," povedal. Podľa neho toto opatrenie nerieši odvodové zaťaženie iných osôb ako živnostníkov a u živnostníkov je nedostatočné, keďže "len takmer vyrovnáva zvýšenie odvodového a daňového zaťaženia, ku ktorému došlo v januári 2009". Mikloš tvrdí, že na základe vládneho návrhu budú mať živnostníci na úrovni minimálnej mzdy mesačne v skutočnosti viac len o 1,4 eura (43 Sk). "Podľa nášho návrhu by to bolo až 84,4 eura (2543 Sk)," upozornil.
Za škodlivý návrh považujú predstavitelia opozičnej strany plánované zavedenie tzv. šrotovného. "Je to nesystémový prvok. Bude to stáť zhruba 33 miliónov eur (jednu miliardu Sk), pritom toto opatrenie nepomôže slovenskej ekonomike a zamestnanosti," vyhlásil Mikloš. Exminister financií na podloženie svojich slov pripomenul, že 98 % áut vyrobených na Slovensku smeruje na vývoz. Ak by tak malo niekomu u nás zavedené šrotovné pomôcť, tak to bude Česká republika z hľadiska počtu ich áut, ktoré sa na Slovensku predávajú. "Je pritom zaujímavé a príznačné, že ČR šrotovné nezaviedla, keďže ho česká vláda odmietla," pripomenul Mikloš.
Podpredseda SDKÚ-DS si myslí, že zvýšenie nákupu áut sa dá riešiť zrušením nesystémového opatrenia, ktorým je obmedzenie na odpočet dane z pridanej hodnoty (DPH) pre autá kategórie N1. "Toto nezmyselné obmedzenie malo doteraz v celej EÚ len Česko a SR. ČR to však navrhuje zrušiť," podčiarkol.