FRANKFURT. V prípade bankrotu automobilky Opel, ktorá je dcérou amerického koncernu General Motors, je v Európe ohrozených až 400.000 pracovných miest. Uviedol to nemecký denník Financial Times Deutschland s odvolaním sa na stanovisko predáka nemeckého odborového zväzu kovákov IG Metall Armina Schilda. Podľa neho vyjde štát teraz akákoľvek pomoc Oplu vždy menej, než koľko bude stáť odstraňovanie dôsledkov jeho nesolventnosti.
Avšak aj keď dôjde k záchrane Opla, tisíce jeho zamestnancov prídu o prácu. Záchranný plán automobilky, ktorý vypracovalo jej vedenie, predpokladá prepustenie 7600 pracovníkov. Centrála GM v Detroite však správu uverejnenú v Rheinischen Post ihneď dementovala. Tvrdí, že sa zatiaľ v Európe uvažuje o prepustení len 3500 pracovníkov.
Komisár EÚ pre priemysel Günter Verheugen navrhuje, aby sa uskutočnilo stretnutie zástupcov vlád všetkých krajín, v ktorých má Opel závody. Povedal, že "v tejto otázke potrebujeme spoločný postup, a nie nejaké čisté národné riešenie". Nemecký spolkový minister hospodárstva Karl-Theodor zu Guttenberg však pokladá takéto stretnutie za zmysluplné až potom, keď General Motors uverejní presné plány o budúcnosti svojich európskych závodov. "Mnoho otázok je ešte stále nejasných," povedal minister.
V nemeckej spolkovej vláde sa však vedú ostré diskusie o tom, ako má vláda v prípade Opla pokračovať. Sociálni demokrati naliehajú na prijatie predbežných opatrení, kancelárka Angela Merkelová však poukazuje na to, že koncerny na rozdiel od bánk nie sú podnikom relevantným pre systém. Ale toto kritérium je podľa kancelárky rozhodujúce pre štátny podiel, teda poskytnutie štátnej pomoci.
Plány spolkovej vlády však torpédujú aj národohospodári. Christoph Schmidt, ktorý patrí do rady múdrych, je proti štátnej pomoci, ktoré sa dostali do problémov. "Štátne účasti alebo úvery pre firmy v existenčných problémoch alebo predĺženie obdobia, v ktorom bude štát financovať skrátený pracovný úväzok zamestnancov, nesmie existovať. Obáva sa však, že počas volebnej kampane bude veľmi ťažké, aby sa táto línia dodržala".
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.