Ľudia, ktorí sa poponáhľali so zošrotovaním starého auta, dostali zrejme nesprávne potvrdenie. Musia sa vrátiť po správne.
BRATISLAVA. Ak si „tí tam hore" nerozumejú, doplatí na to obyčajný človek, hovorí ľudová múdrosť. Inak to nebolo ani pri šrotovnom. Ešte minulý týždeň minister hospodárstva Jahnátek sľuboval, že šrotovné, teda príspevok na nákup nového auta pre toho, kto si dá zlikvidovať staré auto, budú môcť ľudia využívať od pondelka. Šrotovné je však stále zaseknuté.
Navyše, niektorí ľudia sa poriadne nabehajú, kým zoženú potrebné doklady. Najprv cesta do šrotu, teda k autorizovanému spracovateľovi odpadov, potom k predajcovi áut. Môže sa stať, že predajca vám povie, že medzitým sa „tí hore" dohodli a náležitosti žiadosti o šrotovné zmenili. Takže znova treba ísť k šrotovníkovi po nové potvrdenie o likvidácii starého auta.
Chýbajú slovíčka
To je aj prípad nášho čitateľa. V potvrdení od spracovateľa odpadov mu chýbala veta: „Spracovateľ sa zaväzuje, že do štyroch mesiacov zlikviduje vozidlo." Čitateľ, ktorý sa nám ozval, nebol jediný, ktorý sa pre takúto vetu prehnal. „V piatok k nám prišiel zákazník. Mal staré potvrdenie o zošrotovaní. Musel sa vrátiť a vydali mu nové," povedala Zuzana Ježíková od pezinského predajcu Citroënu.
Štát sľúbil, že prispeje 1500 eurami s tým, že predajca dá ďalších 500 eur. Takto sa dá získať auto, ktoré nestojí viac ako 25-tisíc eur. „Rieši sa to za pochodu, každú polhodinu sú nejaké zmeny. Vládne v tom chaos," sťažuje sa Ježíková. O zmätku svedčí aj to, že ešte stále nefunguje elektronická kontrola cez internetovú stránku Združenia automobilového priemyslu (ZAP). Na nej sa overuje číslo motora starého zošrotovaného auta a nového, ktoré si zákazník kúpil. Má sa tým zamedziť podvodom so šrotovným. Register má fungovať od pondelka.
Zatiaľ len provizórne
Preto ešte v pezinskej predajni nepredali žiadne auto cez šrotovné. Majú však už dohodnuté predbežné zmluvy, ktoré v pondelok definitívne podpíšu. Z rovnakého dôvodu nemohli zákazníci využiť šrotovné ani u dovozcu Škoda Auto Slovensko. „Oficiálne sme ešte nepredali žiadne auto cez systém šrotovného. Sú však už pripravené zmluvy," povedala hovorkyňa Lucia Busquet.
Pocit chaosu sme získali aj my, keď sme sa pokúšali zistiť, komu prekážalo, že bez inkriminovaného vyhlásenia o likvidácii auta potvrdenie nie je tým, čím by malo byť. Ministerstvo hospodárstva dalo od toho ruky preč, hoci práve ono je iniciátorom šrotovného. Rezort tvrdí, že veta mu v potvrdení nechýbala a nie je zodpovedné za to, že niekoľko ľudí sa pre jeden papier prehnalo. „Ministerstvo nemá nič spoločné so zošrotovaním, predajom áut a ani administratívou, ktorá s tým súvisí," povedal hovorca ministerstva hospodárstva Branislav Zvara.
V ZAP-e nám povedali, že im veta v potvrdení nechýbala. „Boli sme proti tomu, aby sa potvrdenie menilo," povedala výkonná riaditeľka združenia Mária Nováková. Podľa nej sú však problémy s tlačivami zanedbateľné oproti tomu, aký efekt šrotovné prináša. Od 9. marca, keď začal platiť výnos ministerstva hospodárstva o šrotovnom, prišlo na šrotoviská už dvetisíc starých áut," povedala.
Napokon sa nám podarilo zistiť, že tlačivo sa menilo na popud Klubu 500. „My sme navrhli doplniť chýbajúcu vetu," priznal výkonný sekretár Klubu 500 Tibor Gregor. ZAP si podľa neho nesplnilo povinnosti a nedoplnilo do tlačiva odporúčanie Európskej komisie, že príspevok na šrotovné sa využije, až keď sa auto zošrotuje. Keďže to by celý proces natiahlo, dal sa do tlačiva záväzok, že spracovateľ to v určitej lehote musí urobiť.
„Nemôžeme niesť zodpovednosť za to, že niekto si nesplní úlohy, ktoré vyplývajú z odporúčania eurokomisie. Museli sme na to upozorniť," povedal Gregor.