BRATISLAVA. Predaj áut cez šrotovné sa tento týždeň rozbehol naplno, tvrdia predajcovia. „Za posledné dva týždne je predaj päťnásobný," zhodnotil predaj modelov Polo a Golf značky Volkswagen hovorca spoločnosti Porsche Ľubomír Beňovič. Cez šrotovné predali zatiaľ niečo vyše 120 áut. Tie totiž predáva značka so zľavou tritisíc eur.
Nákupnú horúčku potvrdzuje aj poradovník Združenia automobilového priemyslu. Ten eviduje každé auto zošrotované na dotáciu a k nemu predané či rezervované nové vozidlo. K včerajšiemu ránu v ňom bolo 1666 áut. Pri takejto rýchlosti predaja sa dotácia minie o 25 pracovných dní namiesto pôvodných ôsmich týždňov, odhadla výkonná riaditeľka združenia Mária Nováková.
Nákupná horúčka spôsobená zavedením šrotovného na staré autá má aj nezamýšľané dosahy. A vôbec nie pozitívne. Môže sa stať, že niektorí šrotujúci na šrotovné nikdy nezabudnú - čítajte viac v komentári Ivana Štulajtera: Horúčka genocídy starého
Poradovník je aj na to, aby ľudia vedeli, kedy sa minie 33miliónová dotácia. „Keď zistíme, že sa počet zošrotovaných áut blíži k 22 tisícom, zablokujeme systém, a občan potom už neodovzdá vozidlo na zošrotovanie s dotáciou," povedala Nováková. Potom prídu podľa nej na rad rokovania o predĺžení šrotovného. Ministerstvo hospodárstva túto možnosť nevylučuje.
Na nové auto si počkáte
Hoci ojazdené autá šrotoviská prijmú aj do hodiny, nové auto na počkanie všade nedostanete. „V prípade, že zákazník má záujem o model, ktorý je priamo na mieste predaja, môže sa v ňom odviezť už v priebehu niekoľkých hodín," povedala PR manažérka spoločnosti Škoda Auto Slovensko Lucia Busquet. Ak máte však špeciálne požiadavky, budete čakať dlhšie.
Na modely Volkswagen si počkáte týždeň - ak je auto na sklade. Inak až tri mesiace. Mesiac-dva sa čaká aj v Renaulte. V predajniach Auto Valušek, ktorá predáva značky Škoda, Volkswagen, Fiat a Alfa Romeo si počkáte najviac dva mesiace.
Najväčší dopyt je o autá nižšej a strednej triedy, zhodujú sa predajcovia. „Najväčším predajným hitom je v rámci šrotovného nová Thalia," povedala PR manažérka Renault Slovensko Jana Rajcová. So šrotovným vás vyjde na necelých 5,5tisíca eur. Záujem je podľa nej aj o Twingo, Clio či o Daciu Sandero.
No predávajú sa aj drahšie autá. Citroen predal cez tisícpäťstoeurové šrotovné aj C-Crosser. Po odpočítaní ďalšej tisícpäťstoeurovej zľavy vyjde na 21tisíc eur. Volkswagen zase predal Passat, ktorý so šrotovným vyjde takmer rovnako. Škodovka predala cez šrotovné aj Superb či Octaviu vo vyššej výbave.
Niektorí predajcovia sľubujú na vybrané modely zľavy až päťtisíc eur. Kúpite takto napríklad Opel Corsa Family Plus. „Z tejto sumy je šrotovné dvetisíc, zvyšné tri tisícky je kampaňová zľava, ktorú dostane každý," povedala Marcela Divičanová za Opel.
Šrotovné nerieši krízu
Napriek nákupnej eufórii sa objavujú hlasy, že nejde o systémové protikrízové riešenie. „Šrotovné môže krátkodobo zvýšiť dopyt po autách, ale z dlhodobého hľadiska môže problémy skôr prehĺbiť," myslí si hlavný ekonóm Slovenskej sporiteľne Juraj Barta.
O rok až dva, keď šrotovné nebude platiť, kríza dorazí na výrobcov či predajcov áut podľa neho v druhej vlne a problémy môžu byť ešte väčšie. Ľudia sú totiž motivovaní presúvať nákup auta na tieto mesiace, a tak ich nebudú kupovať neskôr.
Šrotovné však podľa poslanca KDH Júliusa Brocku spôsobilo, že mnohí ľudia, ktorí nebudú mať na chlieb, sa dali naviesť na zošrotovanie funkčného auta. Potvrdzuje to aj konateľ trnavskej firmy Autovraky Tomáš Ďuriš. „Ľudia sa zbavujú aj vozidiel v dobrom technickom stave, ktoré nemajú najazdených veľa kilometrov. To už nie je riešenie krízy, ale prepych."
Šrotoviská čelia eufórii
Ak niekomu ide v tomto období biznis, potom sú to určite autošrotoviská. No niektoré z nich už hlásia problémy so skladovaním starých vozidiel.
BRATISLAVA. Motoristi v snahe čo najrýchlejšie získať potvrdenie o zošrotovaní auta neváhajú čakať v rade pred trnavskou autošrotovňou aj celú noc. Len aby boli ráno prví. Ak treba, tak sa predbehnú. „Stalo sa, že keď sme ráno o ôsmej otvorili, stálo pred ňou odhadom sto ľudí," hovorí konateľ firmy Autovraky Tomáš Ďuriš.
Majitelia áut sa náhlia, aby sa dostali do poradovníka na šrotovné. Vláda naň vyčlenila 33,28 milióna eur. Pri najvyššej zľave, teda 2000 eur, nárok na šrotovné si po splnení podmienok môže uplatniť 22 186 záujemcov. Do včerajšieho rána bolo zošrotovaných 8257 áut. No nie každý z majiteľov bývalých áut si už kúpil alebo rezervoval nové vozidlo.
Vykupujú desiatky áut
Trnavská spoločnosť Autovraky vykúpila tento týždeň v priemere 140 starých áut denne. Až 70 percent vozidiel tvoria staré škodovky. Najmä Favority či Felicie. Ľudia však na šrotovisko privážajú aj žiguli, Fiaty, Renaulty, Citroeny, ale aj Daewoo. „Až taký veľký záujem som nečakal. To, čo sme mali robiť celý rok, robíme teraz za mesiac," hovorí Ďuriš.
Senecká spoločnosť Romag vykupuje v priemere 30 áut denne. „Niekedy sa stane, že tu čaká naraz šesť až desať áut. No so spracovaním nemáme nijaký problém. Čaká sa 10 až 15 minút," povedal zástupca konateľa spoločnosti Igor Podmanický.
Zuzana Hindrová z Auto - AZ v Malackách hovorí, že autá vykupujú ako na bežiacom páse. „Denne prichádza okolo 90 áut. Predtým sme ich bežne spracovali do desať." Ľudia si nechávajú zošrotovať rôzne modely. Väčšinou ide o desaťročné vozidlá.
Obrovský záujem ľudí potvrdil aj Róbert Mačej z autošrotoviska Maveba v Hanušovciach nad Topľou. „Máme kopec práce. Ľudia čakajú maximálne hodinu." Motoristi prichádzajú najmä so škodovkami a žiguli.
Spoločnosť ŽP EKO QELET, ktorá vykupuje autá na desiatich zberných miestach na Slovensku, vykúpi teraz v priemere 200 áut denne. Obchodný riaditeľ firmy Viliam Ryšavý potvrdil, že v 90 percentách prípadov ide o staré škodovky.
Nemajú ich kde skladovať
Niektoré firmy pre návaly zákazníkov začínajú mať problém so skladovaním áut. Zvýšený dopyt po službách prinútil prievidzskú spoločnosť DE-S-PE podľa jej vedúceho Romana Macha denne prevziať iba 10 až 15 áut. Od minulého pondelka firma vykúpila už vyše 300 áut, no na ekologickej linke, na ktorej sa musia odsať zvyšky pohonných látok a olejov, dokáže denne spracovať iba 15 áut.
Marianna Onuferová