HANNOVER.
"Šrotovné nemá zásadný význam pre slovenskú ekonomiku. Čím viac štátov Európskej únie (EÚ) k tejto schéme pristúpi, tým bude efekt šrotovného väčší pre celý európsky automobilový priemysel," povedal Fico po stretnutí s predsedom krajinskej vlády Dolného Saska Christianom Wulfom.
Fico proti protekcionizmu
Obaja predstavitelia sa zhodli na riešení hospodárskej krízy. "Naše postoje sú pomerne zhodné. Európa musí voči kríze postupovať spoločne. Odmietame akékoľvek formy protekcionizmu či prijímanie dumpingových opatrení, ktoré by brutálne zvýhodňovali jednu krajinu pred druhou. Buď sa budeme správať v rámci EÚ solidárne a vtedy prežijeme alebo každý pôjde na vlastné tričko a prehráme všetci," povedal Fico.
"Vítam slová premiéra Fica, ktorými sa vyjadril proti protekcionizmu a dampingu. Musíme naozaj nájsť celoeurópsku spoločnú reč," dodal Wulf. Podľa oboch predstaviteľov v súčasnosti v rámci krízy je potrebné pred ďalším nalievaním peňazí do ekonomiky počkať, ako sa vyvinú už zavedené opatrenia.
Premiér Fico spolu s ministrom hospodárstva Ľubomírom Jahnátkom plánujú v pondelok na svojej pracovnej ceste v Nemecku ešte rokovať s energetickými firmami E.ON a RWE o ich projektoch na Slovensku a s automobilovým koncernom Volkswagen o jej plánovanej investícii v bratislavskom závode.
"V Bratislave je jeden zo závodov Volkswagenu, ktorý sa vyznačuje vysokou mierou kvality. Aj z tohto dôvodu, ako aj z dôvodu dobrých podmienok pre ďalšie investície sa Slovensko mieni uchádzať o výrobu nového modelu Volkswagenu práve v Bratislave," potvrdil Fico, že sa uchádzame o výrobu nového modelu VW.
Kozlík je v rozpakoch
Štátna podpora na nahradenie starého auta novým, tzv. šrotovné je krátkodobým riešením a problém nadprodukcie automobilov nevyrieši. Konštatoval to europoslanec za ĽS-HZDS Sergej Kozlík.
"Som do istej miery v rozpakoch nad posudzovaním šrotovného na Slovensku. Treba si uvedomiť, že šrotovné rieši zhruba 20.000 automobilov, kým ročná produkcia automobilov na Slovensku dosahuje takmer 600.000," uviedol dnes na tlačovej konferencii.
"Je to opatrenie krátkodobého charakteru, ktoré nemôže vyriešiť masívnejšie prekonanie problému obrovskej nadprodukcie automobilov, ktoré dnes existuje pre hospodársky pokles," dodal.
Šrotovné by sa malo v Európe koncom roka vyčerpať
PRAHA. Priaznivý vplyv šrotovného, vďaka ktorému mladoboleslavská Škoda Auto zrušila pôvodné obmedzovanie výroby a vrátila sa k 5-dňovému pracovnému týždňu, vydrží zvyšovať dopyt po nových autách len do konca 3. štvrťroka. Denníku E15 to povedal šéf Združenia automobilového priemyslu Martin Jahn.
"Bude záležať na tom, či nemecká vláda bude šrotovné predlžovať a aké ďalšie štáty sa pripoja. Ja si myslím, že ak nedôjde k žiadnym výrazným zmenám, vydrží tento efekt tak do 3. kvartálu. Ku koncu roka už bude dopyt pravdepodobne poľavovať," dodal Jahn.
V Európe zatiaľ zaviedlo šrotovné deväť krajín - Francúzsko, Nemecko, Cyprus, Taliansko, Luxembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko a Slovensko. Od 1. apríla budú môcť o príspevok na nové auto požiadať aj vlastníci starých áut v Rakúsku a počet týchto krajín sa tak rozšíri na desať.
Ekologický príspevok na nákup nového auta sa v jednotlivých krajinách pohybuje od 675 do 5000 eur (od 20.335 do 150.630 Sk). V Španielsku ho nahrádza bezúročná pôžička do 10.000 eur (301.260 Sk).
České automobilky ťažia najmä zo šrotovného v Nemecku. S využitím štátnej dotácie si nemeckí motoristi kúpili už 49.000 škodoviek. Najväčší záujem je o Škodu Fabiu. Podľa nemeckého zväzu automobilového priemyslu už ľudia podpísali 420.000 kúpnych zmlúv so žiadosťou o šrotovné. Vláda však vyčlenila na ekologický príspevok na nákup nového auta 1,5 miliardy eur (45,19 miliardy Sk), a môže tak uspokojiť len obmedzený počet zhruba 600.000 kupcov. Nemecká nákupná horúčka tak zrejme už čoskoro poľaví. Podobné je to aj v ďalších štátoch.
Odborníci sa napriek tomu domnievajú, že šrotovné povzbudí Európanov len tento rok k nákupu milióna nových áut. Oproti prognóze bez ekologickej podpory by sa predaj áut mal zvýšiť asi o 7 %.