BRATISLAVA. V pondelok od ôsmej ráno do obeda sa stihlo predať okolo sedemsto nových áut cez šrotovné. O druhej to bolo už vyše tisíc.
Od pondelka totiž zverejňuje Združenie automobilového priemyslu na stránke ezap.sk aktuálnu výšku evidovaných dotácií. Keď si túto sumu odrátate od celkovej dotácie 33 miliónov eur, vyjde vám, koľko peňazí na šrotovné ešte zostáva.
Do pondelka poobedia sa suma už pridelených dotácií zvýšila o vyše 2,4 milióna eur. Na šrotovné sa tak včera poobede minulo vyše osem miliónov.
Nové auto so šrotovným si ľudia kupujú aj na pôžičku. Podľa majiteľky spoločnosti Auto Valušek Klaudie Valuškovej si na nové auto požičia len desatina šrotujúcich zákazníkov.
Dva týždne a je koniec
Z využitej sumy dotácií sa dá odhadnúť napríklad to, koľko áut sa cez šrotovné už predalo. Stačí ju vydeliť číslom 1500, teda výškou štátnej dotácie na jedno nové auto.
Odhadovať sa dá aj to, ako dlho milióny na šrotovné vydržia. Pri súčasnom tempe sú to asi ešte dva týždne.
Združenie je v odhadoch, dokedy miliónová dotácia vydrží, opatrné.
„Nepočítali sme, že sa denne predá viac ako tisíc áut, odhadovať preto nebudeme," povedala včera jeho výkonná riaditeľka Mária Nováková. Minulý týždeň ešte predpokladala, že dotácia vydrží 20 až 25 dní - teda minimálne do polovice apríla tohto roka.
Od zavedenia zľavy na nové auto si dovčera dalo zošrotovať svoje vozidlo takmer 15tisíc ľudí. Predstavuje to nárok na šrotovné vo výške 22,5 milióna eur. Nie všetci sa už rozhodli pre kúpu nového auta.
Niektorí sa zadlžia
Záujem ľudí požičať si počas dvoch týždňov fungovania šrotovného stúpol, tvrdia niektorí bankári. „Od 9. marca vzrástol počet spotrebných úverov v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom v objeme asi o pätinu," povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
Rovnako to vidí aj hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová. Banka poskytla tento mesiac v porovnaní s predchádzajúcim až o polovicu viac spotrebných úverov. Zvýšený počet žiadostí potvrdila aj UniCredit Bank.
Ľudia, ktorí sa rozhodnú získať hotovosť na kúpu nového auta cez šrotovné od banky, musia počítať s tým, že na splátkach môžu zaplatiť toľko, koľko získali na dotácii.
Úver poskytujú šrotujúcim zákazníkom aj samotní predajcovia. Napríklad Škoda ponúka úver cez Škoda kredit: „Stačí, ak zákazník zaplatí polovicu ceny vozidla pri jeho prevzatí," povedal vedúci oblasti stratégie predaja značky Robert Barta. Zvyšok doplatí kupec až o rok. Vlastné služby ponúka aj značka Peugeot, Renault či Kia.
Takzvané šrotovné na úver ponúka aj spoločnosť Auto Valušek. „Všetky potrebné dokumenty na získanie úveru vybavíme klientovi priamo v našich autosalónoch," povedala Valušková.
Dotácia je prejav solidarity
Dopyt po autách potlačí šrotovné len do konca tretieho štvrťroka.
BRATISLAVA, HANNOVER, PRAHA. Zavedenie dotácie pri kúpe nového auta je podľa premiéra Roberta Fica prejavom solidarity Slovenska: „Šrotovné nemá zásadný význam pre slovenskú ekonomiku. Čím viac štátov únie k tejto schéme pristúpi, tým bude efekt šrotovného väčší pre európsky automobilový priemysel," povedal.
Po opozícii kritizoval včera šrotovné aj europoslanec za HZDS Sergej Kozlík: „Je to opatrenie krátkodobého charakteru. Nemôže vyriešiť masívnejšie prekonanie problému nadprodukcie automobilov, ktoré existuje pre hospodársky pokles," povedal.
Priaznivý vplyv šrotovného vydrží zvyšovať dopyt po autách len do konca tretieho štvrťroka, tvrdí šéf českého Združenia automobilového priemyslu Martin Jahn. „Ak nedôjde k výrazným zmenám, vydrží tento efekt do tretieho kvartálu. Koncom roka bude dopyt zrejme poľavovať," povedal. České automobilky ťažia zo šrotovného v Nemecku. S využitím dotácie si nemeckí motoristi kúpili 49tisíc škodoviek.
(tasr, sita)