BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny pred dvomi týždňami zverejnil návrh koncesnej zmluvy na výstavbu rýchlostnej cesty R 1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Teda na druhý balík projektov verejnosúkromného partnerstva (PPP). Urobil tak celkom nečakane. Podľa vlastných slov sa chcel vyhnúť atakom novinárov, ktorým čelila Národná diaľničná spoločnosť za zmluvu s víťazom tendra na elektronické mýto. Ani v tomto prípade neboli zverejnené všetky prílohy.
Zmluvu s víťazom tendra konzorciom Vinci podpísal minister dopravy v sprievode prezidenta v pondelok.
Zatiaľ sa však ani na internetovej stránke ministerstva dopravy či vládnom webe neobjavila finálna, a teda podpísaná verzia koncesnej zmluvy. Pritom by sa aspoň podľa odporúčaní ministerstva financií mala od návrhu odlišovať.
Koľko platí NDS
Stavba kilometra diaľnice stojí od 6,6 milióna eur do 33,2 milióna eur v závislosti od obtiažnosti stavby daného kilometra. Teda od toho, či na úseku je tunel, mostný objekt, alebo si výstavba úseku vyžaduje napríklad prekládky inžinierskych sietí. Cena za údržbu jedného
kilometra diaľnice všeobecne
je asi 35tisíc eur za rok.
Minister financií Ján Počiatek totiž odporúčal, aby rezort dopravy zvážil v dodatku ku koncesnej zmluve právo verejného obstarávateľa čiže štátu, žiadať zmenu refinancovania, keby sa zlepšili úverové podmienky na trhu, čím by R 1 zlacnela. Podľa návrhu nemá štát možnosť aktívne otvoriť zmluvu, ak úrokové sadzby klesnú. Môže tak urobiť len koncesionár, teda konzorcium Vinci.
Či bola požiadavka ministra Počiatka akceptovaná aj konzorciom Vinci a nielen vládou, by sa dalo overiť iba v prípade, ak by ministerstvo dopravy zverejnilo už podpísanú zmluvu.
Čo je čo?
Pečať neúplnosti či nejasnosti nesie aj zvyšok materiálov, ktoré ministerstvo dopravy pred časom zverejnilo. Nie je z nich totiž úplne jasné, za čo a za koľko štát presne zaplatí. Urobiť prepočty výhodnosti je teda ťažké. Navyše, vláda nikdy verejnosti nepredložila model, keby sa do výstavby R 1 zapojili eurofondy.
Minister Vážny stále hovorí, že za výstavbu, prevádzku a údržbu si konzorcium Vinci zapýtalo 1,503 miliardy eur. Ministerstvo financií pri výpočte výhodnosti však vychádza zo sumy 1,354 miliardy eur.
Podľa Irmy Chmelovej z Asociácie PPP je rozdiel v diskontnej sadzbe. „V súťažných podkladoch sa hovorilo o sadzbe päť percent, ku dňu podania už však bola iná, a preto je počítané so sumou 1,354 miliardy eur," povedala.
Diskontná sadzba sa pritom môže podľa nej meniť každý deň. Takže aj suma, za ktorú Vinci postaví a udrží R 1, sa môže stále meniť.
Drahá či lacná doprava
Podľa výpočtov SME z údajov získaných od Národnej diaľničnej spoločnosti vychádza, že údržba cesty, ako je odpratávanie snehu či maľovanie ležiacich policajtov, by mohlo vyjsť za 30 rokov na 131 miliónov eur.
Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného asi po 25 rokoch bude musieť Vinci spraviť komplexnú rekonštrukciu cesty. „Napríklad rekonštrukcia mosta stojí aj sto percent pôvodných investičných nákladov. Ak teda stavba stála 50 miliónov eur, oprava môže stáť toľko isto," povedal. Podľa neho pri vozovkách to bude o niečo lacnejšie.
Ministerstvo financií ani rezort dopravy nám do uzávierky nevysvetlili, ktorá suma vlastne platí, či 1,5 alebo 1,354 miliardy eur. Štát má jasno v tom, že koncesionárovi zaplatí za 30 rokov 3,46 miliardy eur.