BRATISLAVA. Projekty PPP (verejno-súkromných partnerstiev) podľa slov riaditeľa slovenskej pobočky Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) Francoisa Lecavaliera v priemere nikdy nevybočia z určeného časového rámca. Ako v piatok ďalej uviedol F. Lecavalier v Bratislave na stretnutí s novinármi, ktoré organizovala Asociácia PPP, pri PPP projektoch je dodržiavaný aj rozpočtový harmonogram. Predstaviteľ EBRD svoje tvrdenie demonštroval na príklade údajov najvyššej kontrolnej autority Spojeného kráľovstva Veľkej Británie, ktorá zistila, že v roku 2001 sa len 30 % projektov verejnej výstavby bez PPP dokončilo načas a len 27 % projektov neprekročilo stanovený rozpočet. "Naproti tomu sa zároveň zistilo, že u projektov verejnej výstavby s angažovanosťou PPP sa 76 % projektov zrealizovalo načas a 78 % projektov neprekročilo plánovaný rozpočet," dodal F. Lecavalier. Ako riaditeľ spresnil, najvyšší britský kontrolný úrad tiež konštatoval, že náklady na stavby s účasťou verejno-súkromných partnerstiev sú v priemere o 20 % nižšie, ako bez ich účasti.
Koncesionár PPP projektu má podľa slov Francoisa Lecavaliera motiváciu, aby zhotovovaný projekt skončil načas a neprekročil určený rozpočet. "Kľúčovou podmienkou pre PPP projekty je veľmi jasné definovanie štandardov, z ktorých musí koncesovaná služba v budúcnosti vychádzať a musí byť veľmi presne definovaný aj mechanizmus platenia," pokračoval riaditeľ EBRD pre Slovensko. Uchádzači o projekt podľa jeho vyjadrenia musia vo výberovom konaní zároveň zadefinovať cenu služby, ktorá bude platná počas celej doby koncesie. Náklady, teda otázka financovania je podľa neho prvou vecou pri posudzovaní výhodnosti PPP projektov. "Bolo by nebezpečné paušálne porovnávať náklady vynaložené zo štátnej kasy a z verejno-súkromných partnerstiev. Riziko, že niečo nebude v projekte fungovať je zohľadnené už v cene projektu PPP," dodal. Riziká projektov by sa podľa jeho názoru mali prideľovať tým subjektom, ktoré sú schopné sa s nimi najlepšie vysporiadať.
Ako F. Lecavalier pokračoval, jedným z mýtov v súvislosti s PPP je tvrdenie, že sú spojené s korupciou. Ďalším z mýtov sú podľa jeho slov vyjadrenia o tom, že ak koncesionár vlastní cestnú komunikáciu, tak nemá záujem vrátiť ju štátu po uplynutí dohodnutého času v príliš dobrom stave. Podľa Lecavaliera sa traduje aj to, že investor dosahuje pri PPP projektoch príliš vysokú návratnosť investovaných prostriedkov. Základom sú podľa neho dobre zmluvne ošetrené vzájomné pomery medzi štátom a koncesionárom, napriek tomu sa počas tak dlhej doby, spravidla tridsiatich rokov, vyskytnú problémy. "EBRD napríklad ešte nikdy nemala taký projekt, ktorý by fungoval od začiatku do konca ideálne," dodal šéf EBRD pre Slovensko.
Asociácia PPP združuje firmy, ktoré majú v oblasti PPP skúsenosti. Medzi jej členov patria najmä advokátske kancelárie, finančné, poradenské a stavebné spoločnosti. Hlavným cieľom asociácie je podpora a rozvoj kvalitných PPP projektov na Slovensku.