Náhle ukončenie šrotovného zaskočilo ľudí, ale aj šrotoviská. Niektoré vo svojich pobočkách totiž šrotovali aj bez vydávania dokladov o prevzatí.
BRATISLAVA. Niektoré šrotoviská zošrotovali autá aj po minutí dotácie. Išlo o vysunuté pracoviská, ktoré nemali prístup k počítačovému online systému registrácie zošrotovaných áut. Výsledkom je to, že niektorí ľudia nemusia mať už staré auto a zároveň ani dotáciu vlády na nové. Môžu len dúfať, že vláda šrotovné obnoví.
Šrotovné krátko
Majitelia nechali najčastejšie šrotovať škodovky. Podľa výkupcov sa ich zbavovali
najmä vodiči nad 50 rokov. Z vyše 22-tisíc áut na zošrotovanie je väčšina starších ako dvadsať rokov. Štátna dotácia na kúpu auta motivovala vodičov zbaviť sa aj novších funkčných áut. Početnou skupinou boli desať až dvanásťročné autá. Nárok na nové auto s dotáciou si už uplatnilo 14-tisíc majiteľov potvrdení o prevzatí starého auta
Zavádzal však aj systém ezap.sk. Ten zverejňoval len sumu už pridelených dotácií. Mohlo sa tak zdať, že voľných miliónov je ešte dosť. V čase, keď sa systéme zatvoril - teda o pol ôsmej večer túto stredu, hovoril posledný údaj o vyčerpaní necelej polovice 33miliónovej dotácie.
Väčšina šrotovísk v tom čase stále pracovala. O skončení vládnej akcie sa dozvedeli, keď chceli do systému zadať údaje o starom aute, ktoré sa chystali zošrotovať. Keď im to nešlo, prestali autá brať v domnienke, že systém sa zatvoril.
„Systém sme uzatvárali večer, keď sa už pracovný čas skončil, nemôžeme predpokladať, že niekto napriek tomu bude nahadzovať údaje, ktoré mal nahadzovať a dávať ľuďom doklady pri prevzatí áut," povedala výkonná riaditeľka Združenia automobilového priemyslu Mária Nováková. „Viete si predstaviť tú paniku, ktorá by nastala po tom, keby sme zverejnili, že večer o pol ôsmej uzavrieme systém," obhajovala v piatok postup združenia.
Šrotoviská si vydýchli, ľudia sa budú biť
Po našom piatkovom telefonickom prieskume sme objavili firmu, ktorá má 15 zberných miest, ale len jedno autorizované pracovisko s prístupom na internet. Majiteľ firmy, ktorý si neželal byť menovaný, nám povedal, že niekoľko áut prijali bez toho, aby ich zaregistrovali v systéme ezap.sk.
Zástupca konateľa firmy NEOF z Veľkých Dvorníkov Štefan Pavlovič sa neteší z prípadného schválenia ďalšieho balíka na šrotovné. Podľa neho dôjde k ešte väčším zmätkom, lebo ľudia sa po skúsenostiach s tým, ako rýchlo sa šrotovné minulo a ako nečakane sa uzatvoril systém ezap, budú biť o to, aby stihli svoje auto zošrotovať. „Už teraz nám volajú, aby sme vytvárali poradovníky na šrotovanie a ešte nie je rozhodnuté o novom balíku," povedal Pavlovič.
Kompetentní systém bránia Ministerstvo hospodárstva si však za šrotovným stojí. „Všetci zainteresovaní vrátane autorizovaných šrotovísk vďaka systému presne vedeli, aký je momentálny stav," povedal jeho hovorca Vahram Chuguryan. K zošrotovaniu auta bez prihlásenia do systému podľa neho nemalo prísť.
Čo však bude s tými, ktorí svoje auto dali zošrotovať, no doklad im chýba, ukáže až pondelkové zasadnutie Rady pre hospodársku krízu - na nej sa rozhodne aj o tom, či ešte nejaké šrotovné vôbec bude.
Napriek panike, ktorá okolo šrotovného vypukla, nechystá združenie podľa Novákovej v systéme žiadne zmeny. „Ak bude šrotovné predĺžené, tak dúfam, že sa občania poučia a na doklad z elektronického systému si počkajú a neodídu bez neho," povedala.
Anketa
Ako hodnotíte zavedenie šrotovného, jeho priebeh a prínosy pre slovenskú ekonomiku?
Daniel Lipšic, poslanec za KDH
Nepovažujem šrotovné za dobrý nápad, aj tak ho nakoniec zaplatia občania zo svojich daní. Jeho realizácia zjavne niekde viazla. Minimálne tí, čo si staré auto dali zošrotovať, by mali mať nárok na dotáciu.
Radovan Ďurana, analytik inštitútu INESS
Zavedenie šrotovného považujem za plytvanie peniazmi daňových poplatníkov bez reálneho pozitívneho vplyvu na slovenskú ekonomiku. Spôsobilo nahromadenie predajov v čase. Je možné, že štátny rozpočet zaznamená v blízkom období spomalenie výberu DPH - pretože inak rovnomerne rozdelený nákup áut bol sústredený do pár mesiacov. Miliarda použitá na šrotovné chýba v ostatných sektoroch ekonomiky, ktoré ju museli v daniach uhradiť. Šrotovné selektívne podporuje predajcov automobilov - spotrebitelia odkladajú spotrebu iných tovarov, lebo úspory míňajú na nákup áut. Opatrenie bolo šité horúcou ihlou, nedostatky v jeho aplikácii sa dali očakávať.
Ivan Štefanec, poslanec za SDKÚ
Vláda týmto opatrením odčerpala do zahraničia peniaze našich občanov, ktoré by sa mohli využiť doma. Chaos okolo ukončenia šrotovného je ďalším z dôkazov katastrofálnej organizácie vlády, ktorá nedokáže zrealizovať ani svoje rozhodnutia. Opätovne vytiahla peniaze z vrecák ľudí, ktorí takto doplácajú na jej nekompetentnosť.
Ján Kovalčík, analytik Trend analyses
Je to opatrenie, ktorého negatíva sú a budú mnohonásobne väčšie ako krátkodobé prínosy. Podľa rovnakej logiky by sme mohli dotovať aj nákup televízorov, chladničiek, práčok, či iných tovarov - aj tam sú nové výrobky ekologickejšie ako staršie. Ak v zlých časoch ľudia minú peniaze na kúpu auta (väčšinou z dovozu), menej im zostane na bežné výdavky (často domáce výrobky). Ak môže vláda, ktorá sa označuje za sociálnu a národnú, hovoriť o solidarite, keď z peňazí daňovníkov dotuje zisky nadnárodných korporácií a dovozcov áut.