Poisťovňa Rapid sa stala mediálne známou najmä vďaka sporu s Národnou bankou pre zlý kalkulačný vzorec na výpočet poistného. Teraz čelí sťažnostiam klientov pre poplatok 11,95 eura.
BRATISLAVA. Niektorí klienti košickej poisťovne Rapid life jej majú mesačne hradiť administratívny poplatok vo výške 11,95 eura. Pritom jej mesačne platia na poistnom menej ako desať eur. Poisťovňa ich o tom informovala listom v marci.
Klienti vo svojich sťažnostiach, ktoré sú zverejnené aj na staznosti.sme.sk, tvrdia, že spôsob, akým súhlasili s novými všeobecnými podmienkami poisťovne, nepovažujú za korektný. Svojím podpisom však súhlasili s tým, že pri predčasnom ukončení zmluvy nemajú nárok na odkupnú hodnotu zmluvy a zároveň, že poisťovňa môže zaviesť správny alebo administratívny poplatok.
Rapid nám v utorok odmietol odpovedať na naše otázky s tým, že k sťažnostiam zverejneným na internete už poskytol stanovisko. V ňom tvrdí, že zavedený poplatok sa dotýka úzkej skupiny klientov, ktorí doteraz žiadne poplatky neplatili. „Administratívny poplatok sme zaviedli po 13 rokoch, pričom sme ho doteraz neuplatňovali, hoci sme tak podľa poistných podmienok mohli urobiť," tvrdí poisťovňa.
Čo predchádzalo poplatku Podnety na stažnosti
Doteraz je evidovaných tridsať sťažností na Rapid life životnú poisťovňu. Štyri sú skoršieho dátumu a viažu sa k starej značke, Prvej Česko-Slovenskej poisťovni. Už koncom roka 2008 sa ľudia sťažovali na jej nekorektný postup. Od marca 2009 prichádza najmenej jedna sťažnosť denne najmä na zavedenie poplatku vo výške 12 eur. Na túto tému ich je dvadsaťpäť. Pri výške poistného 7 eur klienti považujú poplatok 12 eur za absurdný. Tí, čo poistné už neplatia a čakajú len na vyplatenie poistky, nechápu, aké náklady môžu spoločnosti v takejto hodnote vznikať.
Zo sťažností ľudí vyplýva, že poisťovňa zaviedla mesačný poplatok ľuďom, ktorí jej platia nízke poistné, mesačne do 10 eur. Pozoruhodné je, že samotná poisťovňa im v máji 2007 ponúkla zníženie poistného o 40 korún. V liste mala navyše zdôrazniť, že znížením poistného nedochádza k uzatvoreniu žiadneho nového poistenia, k zmene lehoty platenia poistného, ani k zmene v poistných sumách.
„Úctivo ma požiadali, že najmä z dôvodu presného určenia poistného obdobia, od ktorého bude poisťovňa účtovať nižšie poistné, mám zaslať písomné potvrdenie. To bolo súčasťou toho listu," hovorí klientka poisťovne Andrea B. Myslí si, že svojím podpisom zrejme pristúpila aj na nové Všeobecné poistné podmienky. Ich znenie však nebolo súčasťou listu. „A ani som v liste nebola upozornená, že pristupujem na nové podmienky."
Odvtedy síce platila poisťovni znížené poistné 200 korún mesačne. No teraz v marci dostala list od poisťovne, ktorým ju Rapid informoval, že mu bude platiť mesačne poplatok 11,95 eura. Je to viac ako poistné. V niektorých sťažnostiach je uvedené, že klienti majú poisťovni poplatok doplatiť od januára.
Rapid použil aj iný spôsob schválenia nových poistných podmienok, tvrdia klienti. Niektorých listom z mája 2007 poisťovňa informovala, že nemajú uhradenú jednu splátku, alebo že majú nastavený nesprávny deň trvalého príkazu. Riešiť sa to malo tak, že ľudia podpíšu žiadosť o obnovení parametrov poistnej zmluvy. A v rámci nej aj nové obchodné podmienky. V marci ich potom poisťovňa informovala o novom poplatku.
Poisťovňa vo svojom stanovisku tvrdí, že zavedenie poplatkovej povinnosti neznamená, že klient nemôže požiadať o zníženie poplatku alebo o jeho úplné odpustenie, „keď to odôvodňuje jeho sociálna situácia, alebo iný zreteľa hodný fakt".
Spor s Národnou bankou Národná banka v utorok potvrdila, že eviduje 120 podaní, ktoré sa týkajú administratívno-správneho poplatku pre Rapid life. „NBS sa každým podnetom zaoberá a klientovi oznámi svoje stanovisko. NBS však do rozhodovania sporov, ktoré vyplývajú zo zmluvných vzťahov medzi klientom a poisťovňou, vstupovať nemôže," povedala hovorkyňa banky Jana Kováčová.
Rapid v utorok neodpovedal na otázku, či zavedenie poplatku je dôsledkom zlého kalkulačného vzorca na výpočet poistného produktu UDP-K. Ten vyvolal spor medzi Rapidom a NBS.
Kalkulačný vzorec schválilo Prvej česko-slovenskej poisťovni, terajšiemu Rapidu, v roku 1995 ministerstvo financií. Úrad pre finančný trh ho neskôr potvrdil. No po trinástich rokoch ho stopla Národná banka.
Poisťovňa v liste následne klientov vyzvala, že ak chcú mať naďalej tento produkt, majú si ho doplatiť. Odvolala sa na nesprávny postup štátnych orgánov v minulosti a požiadala NBS o náhradu škody, lebo štátom schválený poistný produkt ju poškodil.
Zo sťažností klientov nie je zrejmé, či poisťovňa zaťažila poplatkom práve tých, čo majú inkriminovaný produkt.