Prevádzka firmy WIP Autovrakovisko si za lepšie miesto v poradovníku pýtala poplatok 50 eur. Rezort hospodárstva tvrdí, že je to protizákonné.
BRATISLAVA. Pre nával záujemcov o zošrotovanie starých áut zaviedli niektoré autošrotoviská poradovníky. Niekde stačilo za miesto v poradovníku do firmy zavolať. Bratislavská prevádzka spoločnosti WIP Auto〜vrakovisko však lepšie miesto v poradovníku spoplatnila sumou 50 eur.
„Prišiel som o pol deviatej, o dvanástej odchádzam. Auto mi zošrotujú zajtra. Za uprednostnenie zaplatím 50 eur. Ináč by som bol vybavený vo štvrtok alebo v piatok," hovorí motorista, ktorý sa už do prednostného poradovníka stihol zapísať. „Zaplatím. Normálne to nie je, ale keď sa chcem dostať do poradovníka, tak musím," povedal .
Aj ďalší zo záujemcov o dotáciu, ktorý mal návštevu šrotoviska za sebou, potvrdil, že súhlasil s poplatkom 50 eur. Súhlasil aj s tým, že mu firma nevyplatí recyklačný poplatok 33 eur.
Nezákonný poplatok
O poplatku za zošrotovanie auta sa ľudia čakajúci v rade dozvedali postupne od tých, ktorých už firma vybavila. „Nie je to normálne, že sa platí. Keď už som tu, zaplatím," povedal jeden z čakajúcich. Majiteľ autošrotoviska zavedenie poplatku v pondelok potvrdil. „Áno, berieme prednostný príspevok za vybavenie. Dobrovoľný. Bohužiaľ, máme zvýšené náklady, nikto sa nás nič nepýta. Kapacity sú preplnené. Kto nechce platiť, naplánujem ho o dva, tri týždne."
Ministerstvo hospodárstva považuje vyberanie poplatkov od občanov za miesto v poradovníku na šrotovné za protizákonné. Odvolalo sa na zákon o odpadoch, podľa ktorého je spracovateľ povinný prevziať staré vozidlo na spracovanie bez poplatku.
„Naopak, šrotoviská sú povinné vyplatiť občanom zákonom stanovenú sumu 33,19 eura," povedal Vahram Chuguryan z ministerstva hospodárstva. Dodal, že sťažnosti občanov postúpili na rezort životného prostredia.
O stanovisko sme požiadali aj premiéra cez jeho tlačový odbor.
„Robert Fico považuje takýto postup šrotovísk za neprijateľný, pravdepodobne dokonca protizákonný. Pravidlá šrotovného sú jasné a záväzné nielen pre občanov, ale aj pre podnikateľov, ktorí prevádzkujú šrotoviská. To isté platí o nevyplácaní recyklačného poplatku 33 eur," uviedol v pondelok šéf tlačového odboru vlády Braňo Ondruš.
Chaos na šrotoviskách
Na zohorskom šrotovisku Auto - AZ čakalo v pondelok pred jedenástou predpoludním asi 500 áut. „Situácia je chaotická. Poradovník nemáme. Pozabíjali by sa, keby sme ho zaviedli," povedal zamestnanec. „Ak to takto pôjde ďalej, šrotovné ťažko vydrží do Veľkej noci," povedal Viliam Ryšavý, obchodný riaditeľ firmy ŽP Eko Qelet, ktorá vykupuje autá na 14 miestach.
Vláda na druhé kolo šrotovného vyčlenila 22,1 milióna eur. majú stačiť na 20 600 áut. Zľavu 2000 eur už majú istú zhruba tri tisícky ľudí, ktorí zostali z prvého kola. Podľa portálu Združenia automobilového priemyslu bolo v pondelok popoludní prevzatých na spracovanie viac ako 5525 vozidiel. Šrotovné tak zostávalo pre zhruba 12tisíc áut.
Dotácia sa dá využiť napríklad pri kúpe áut Škoda, Kia, Opel, Volkswagen, Renault, Peugeot, Chevrolet, Dacia, Citroen, Honda či Hyundai.
Vrakoviská sú už plné
Niektoré vrakoviská nevedia, čo so šrotom z prvého kola. Včera im ľudia už privážali nové autá na spracovanie.
BRATISLAVA. Hoci druhé kolo šrotovného sa včera len začalo, niektoré šrotoviská si ešte neporadili so šrotom z prvého kola. „Nemáme odbyt, skladujeme a čakáme na lepšie časy, " vraví Peter Popivčák, konateľ košického vrakoviska Pop - Car Servis.
Konateľ spoločnosti Auto AZ Ľubomír Farenzena vidí problém v nízkych výkupných cenách šrotu: „S odberom problém nie je, len ceny sú nízke." Malý záujem pre krízu je podľa neho o iné odpady z áut, ako sú napríklad gumy. Problém s odbytom nemá Kovod Recycling, s pobočkami v Banskej Bystrici, Lučenci, Poprade a Kendiciach.
Čakať, že ceny stúpnu v časoch, keď je šrotu dostatok a spracovateľov zasiahla kríza, šrotoviská nemôžu. „Ak produkcia v US Steel Košice pôjde nahor, naše požiadavky na objem šrotu budú stúpať," povedal hovorca firmy Ján Bača. Potrvá však určitý čas, kým sa zvýšený záujem o nové autá prejaví v raste počtu objednávok od odberateľov ocele, povedal.
(zz)
Predám. Odstúpim. Značka: Šrotovné
Ak nemáte staré auto na zošrotovanie a chcete lacnejšie kúpiť nové, pozrite sa na inzeráty na internete.
BRATISLAVA. Predám šrotovné, papiere vybavené. Cena: 800 eur. Odstúpim šrotovné, cena: 800 eur. Predám šrotovné, veľmi výhodne. Cena: 1000 eur.
Z dotácie za zošrotovanie auta sa stal biznis, inzeráty to len potvrdzujú. Už po vypuknutí prvého kola šrotovného sa na internete vyrojili záujemcovia, ktorí si síce nechceli kúpiť nové auto, no toho starého sa neváhali zbaviť. Nie však zadarmo. Staré auto boli v marci ochotní ich majitelia poslať na šrotovací cintorín za 300, 600, odvážnejší aj za 1000 eur. Tento mesiac si za to, že kúpychtivým záujemcom prenechajú dotáciu, zväčša nepýtajú menej ako 800 eur.
„Vy ste z Bratislavy?", sklamane reaguje pán z východu, ktorý ponúka staré škodovky. Dať inzerát na web mu poradil známy. Na jednej strane cíti príležitosť. Vie, že mimo šrotovnej akcie by za každé z áut nedostal oveľa viac než 30 eur. Zároveň si asi dosť dobre nevie predstaviť, ako transakciu zrealizovať. „Musel by som auto odhlásiť," vysvetľuje váhavo. Nové auto by sme museli kupovať spolu. To by nešlo bez jeho cesty do Bratislavy alebo mojej na východ. V inzeráte je cena dohodou. No sumu, na ktorej sa chce dohodnúť, sa však nedozviem. „Zavolajte koncom týždňa," vraví.
Ďalší predajca je presvedčivejší. Vie, že chce za odstúpenie papierov za zošrotovanie auta 800 eur. Na ruku. Presviedča ma, že stačí, ak nové objednáme na jeho meno, kúpiť a prihlásiť ho už vraj môžem na svoje.
„Nové auto musí byť pri kúpe napísané na mňa, pretože papiere o zošrotovaní budú na moje meno. Až potom sa dá prepísať na vás," tvrdí Bratislavčan, ktorý sa chce vzdať starého auta za 800 eur. Aby som sa vyhla riziku, že nové auto moje nikdy nebude, navrhuje uzavrieť medzi nami zmluvu. Ak teda do tohto obchodu vôbec pôjdem.
Denisa Čimová
Pri Hrone bez chaosu
HLINÍK NAD HRONOM. Situácia pred šrotoviskom EKO Qelet v Hliníku nad Hronom bola v pondelok okolo poludnia pokojná. Približne dvadsať vodičov čakalo na poradie. Pokoj zabezpečilo asi aj to, že v okruhu niekoľkých kilometrov sú dve veľké šrotoviská, ktoré majú poradovníky.
„Majú to tu zorganizované. Nikto sa nepredbieha. Volajú nás podľa mien zapísaných v poradovníku," povedal vodič z Levíc. Starší muž zo Zlatých Moraviec stojí pri starej Škode 120 a čaká, kým ho zavolajú. Auto bez kolies podopierajú drevené kláty. Je pokojný. Auto zapísal na šrotovanie už v piatok.
„Pre istotu som prišiel o ôsmej ráno. Bol som 39. v poradí. Čakám, že okolo jednej ma vybavia," hovorí. Vyzerá to tak, ako keby sa vodiči roky poznali. Niektorí si prepúšťajú poradie.
Na pondelok má firma zapísaných viac ako 60 záujemcov, ale tvrdí, že v najväčšom nápore dokázali zošrotovať aj 80 áut. „Do štvrtka máme plné poradovníky. Potom uvidíme, či budú peniaze."
Rovnaká situácia je aj v Žiari nad Hronom. Ľudovít Benčák prišiel o šiestej hodine ráno, aby sa zapísal do poradovníka. Dostal sa na 37. miesto. Vodič zo Zlatých Moraviec si šrotovisko v Žiari vybral preto, lebo okamžite dáva šrotovací doklad. Obával sa, že oneskorenie, mu môže spôsobiť problémy.
Daniel Vražda