BRATISLAVA. Vážny po stredajšom rokovaní vlády ďalej informoval, že tento problém sa nedá riešiť, pretože predchádzajúca vláda zviazala ruky terajšej vláde v koncepcii verejných prístavov takýmito nájomnými zmluvami.
"Hľadáme nejaké východiská, ako vyriešiť túto situáciu tak, že musíme sa dohodnúť s nájomcami, lebo iná cesta nie je," uviedol Vážny s tým, že bývalý minister dopravy pripravil nájomné zmluvy tak, že sú ťažko zrušiteľné. Do úvahy teda neprichádza ani prípadná súdna cesta riešenia problému verejných prístavov. Nájomné zmluvy podľa ministra dopravy výrazne komplikujú rozvoj verejných prístavov. "Takže hľadáme cestu dohody. Tú cestu sme si už naznačili s nájomcami. Ale je tu zase problém budúceho nájmu podmieneného developerským rozvojom niektorých projektov," dodal Vážny. Podľa neho však v súčasnosti nie je na to vhodná situácia z hľadiska dopadov finančnej a hospodárskej krízy. K rozvoju verejných prístavov sa vláda preto vráti na jeseň budúceho roku podľa vyhodnotenia situácie.
Predaj pozemkov pre výstavbu nového prístavu v Bratislave vláda podľa Vážneho zatiaľ nepripustila. Nájomcovia pozemkov by mohli byť súčasťou developerského projektu v bratislavskom Zimnom prístave a za tie prostriedky by mohli spolu so štátom vybudovať na vyššej úrovni časť prístavu Pálenisko a Lodenicu. Doprava v Zimnom prístave, pokračoval minister dopravy, by zrejme úplne neskončila. Zostali by tam nejaké iné ako nákladné lode. "Bola by škoda úplne to skončiť. Je to všetko len v polohe úvah a dohadovania sa. Kľúčovým problémom sú nájomné zmluvy, bez vyriešenia ktorých sa nevieme pohnúť ďalej," dodal Vážny.
Vláda na stredajšom zasadnutí vzala na vedomie správu rezortu dopravy o zámeroch rozvoja verejných prístavov Bratislava, Komárno a Štúrovo. Napĺňanie koncepcie rozvoja verejných prístavov pre ich efektívne využívanie nie je v súčasnosti reálne vzhľadom na terajšiu globálnu hospodársku krízu. Minister dopravy má preto prepracovanú a aktualizovanú koncepciu rozvoja verejných prístavov predložiť na rokovanie vlády do konca októbra 2010. Do konca tohto roka má minister dopravy zároveň zabezpečiť riešenie prekladiska minerálnych olejov preložením z Dunaja do uzavretého bazéna v bratislavskom prístave so zabezpečením funkcie verejného prekladiska. Obchodná spoločnosť Verejné prístavy, a.s. Bratislava, ktorej 100-percentným akcionárom je rezort dopravy, má pokračovať v usporiadaní zmluvných vzťahov o prenájme pozemkov. Má sa tým zamedziť blokovaniu rozvoja verejných prístavov a hľadať pre nich možného investora.