BRATISLAVA. Zdá sa, že šrotovné rozbehlo okrem predaja nových áut aj obchodovanie s náhradnými súčiastkami, vrakmi na zošrotovanie či s dokladmi o zošrotovaní. Na webe sa množia inzeráty typu: „Chcete zošrotovať svoje 10-ročné auto? Dajte zošrotovať moju Škodu Favorit a vaše mi dajte. Na cene sa dohodneme."
Podľa našich informácií sa však s autami odovzdanými na zošrotovanie obchoduje už aj načierno. Ide o vozidlá, ktoré sú v dobrom technickom stave. Mohli by sa vyvážať z niektorých šrotovísk napríklad na Blízky východ.
Za auto ručí šrotovisko
Spracovatelia naopak tvrdia, že sa obchodovať s autami odovzdanými na zošrotovanie nedá. „Oficiálne to nie je možné, nedá sa predať auto, čo nemá ešpézetky a techničák," povedal konateľ košického šrotoviska Pop - Car Servis Peter Popivčák.
Viacero ľudí skúšalo uňho kúpiť auto na súčiastky, no neuspeli: „To nemôžem urobiť, ručím za to, že prijaté auto zlikvidujem." Súhlasí s ním aj konateľ spoločnosti Auto - AZ s prevádzkou v Zohore Ľubomír Farenzena: „Nie je to možné, je to trestný čin a ktorýkoľvek policajt to môže hneď skontrolovať a zistiť, že vozidlo bolo vyradené."
Ani obchodný riaditeľ firmy ŽP Eko Qelet Viliam Ryšavý nevie o šrotovisku, čo by takto obchodovalo s odovzdanými autami. Pripustil, že často ide o vozidlá v dobrom technickom stave.
„Keď auto preberieme, poškodíme ho, aby niekoho nelákalo na niečo také," povedal. Kompetentní takúto možnosť vylučujú. „Podmienkou dotácie je auto zošrotovať a vyradiť," povedala výkonná riaditeľka Združenia automobilového priemyslu Mária Nováková. Podľa ministerstva hospodárstva musí šrotovisko zlikvidovať staré vozidlo najneskôr do štyroch mesiacov od prevzatia.
„Autorizovaní spracovatelia nesú za to plnú právnu zodpovednosť," povedal Vahram Chuguryan z tlačového oddelenia. Rezort plánuje podľa neho robiť náhodné kontroly šrotovísk, ale aj predajcov.
Na webe sa obchoduje
To, že šrotovné naštartovalo obchodovanie so starými autami či súčiastkami, potvrdil majiteľ online serveru bazos.sk Radim Smička. „Objavila sa veľká ponuka áut vhodných na zošrotovanie, ale aj ponuky na výmenu starého vraku za auto, ktoré je ešte relatívne v poriadku," povedal.
To, či ide aj o autá, ktoré už raz boli prevzaté šrotoviskami, nie je jasné. Objavili sa aj inzeráty ponúkajúce doklady o zošrotovaní vozidla. Tie však portál maže. Ľudia ponúkajú podľa Smičku hlavne náhradné dielce, ktoré vybrali ešte pred odovzdaním auta na šrotovisku. Napríklad autorádiá, batérie či pneumatiky. Nie je však vylúčené, že môže ísť aj o súčiastky zo „zošrotovaných" áut.
Pokusy predať autá zo šrotovísk bazáre zatiaľ nezaznamenali. „Zatiaľ sme sa nestretli s tým, že by nám majitelia šrotovísk takéto vozidlá ponúkali," povedala PR koordinátorka spoločnosti AAA Auto Erika Hettešová.
Podľa nej začína byť nedostatok kvalitných ojazdených vozidiel na trhu pre šrotovné.
Podobne to vidí aj majiteľka spoločnosti Auto Valušek Klaudia Valušková: „Predaj ojazdených vozidiel prakticky zastal."
S pokusmi predať auto zo šrotoviska sa nestretol ani Petr Plevač zo spoločnosti Darex. „Nemohli by sme takéto auto kúpiť, lebo bolo vyradené z evidencie, a je teda bez dokladov," povedal. Podľa neho možno také autá predávať len na súčiastky.
Šrotovanie áut sa spomalilo
Z obavy, že sa dotácia minie už v stredu, niektorí majitelia áut spali pred šrotoviskami. Záujem o zlikvidovanie vozidiel včera poklesol.
BRATISLAVA. Pondelková panika či hádky pred autovrakmi, kto skôr zošrotuje svoje auto, sa včera nekonali.
„Zo strachu, že ani v druhom kole nedostanem štátnu dotáciu, som prespal pred šrotoviskom," hovorí starší pán pred prevádzkou Auto-AZ v Zohore. Včera strávil noc vo svojom aute zbytočne. Šrotovné sa neminulo a výkupcovia predpokladajú, že vydrží aj dnes. V utorok však odhadovali, že sa dotácia minie v stredu.
„Zošrotovali sme približne o polovicu menej áut ako v predošlé dva dni. Očakávame, že pri tomto útlme záujmu budeme pokračovať v prijímaní áut aj po Veľkej noci," povedala Zuzana Hindrová zo zohorskej prevádzky.
Z údajov Združenia automobilového priemyslu (ZAP) vyplýva, že najväčší záujem o šrotovné bol v pondelok. V prvý deň druhého kola prijali prevádzky na celom Slovensku vyše 9400 áut, teda o štvrtinu viac ako v utorok.
Po kritickom pondelku a utorku tlak záujemcov o šrotovné povolil.
Včera zaznamenali autovraky výrazný prepad. Ráno o deviatej hodine bolo v elektronickom systéme eZAP zaevidovaných 16 500 áut. Do večera sa ich počet zvýšil iba o dvetisíc.
Znížený nápor pripisuje konateľ košickej spoločnosti Pop- Car tomu, že vozidlá spadajúce do kategórie nároku na šrotovné sa už pomaly míňajú. Záujem o štátnu dotáciu poklesol v celom Košickom kraji.
Prevádzkovatelia šrotovísk sa zhodujú, že v porovnaní s prvým kolom nechávajú ľudia šrotovať staršie vozidlá. „Kým v marci sme často prijímali desaťročné novšie vozidlá, v aprílovom kole ľudia privážajú nepojazdné škodovky či favority," povedala Hindrová.
Je presvedčená, že zvýšenie veku áut spôsobila nižšia štátna dotácia i menej výhodné ponuky predajcov.
Niektorí totiž ceny áut zvýšili, aby tak mohli poskytnúť tisíceurovú zľavu. Bez nej totiž nie je možné získať tisíc eur od štátu. Také sú pravidlá druhého kola.
Minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek pokračovanie dotácií na nové autá nepresadil. „V najbližšej dobe určite nebudeme uvažovať s predĺžením šrotovného,“ povedal včera. Najskôr podľa neho treba urobiť analýzu druhého kola a zlikvidovať vraky na šrotoviskách.
Ján Glovičko