VYHNE. V prípade schválenia návrhu zákona o zákaze reklamy na alkohol, v ktorom by nebola potvrdená výnimka na pivo, majú malí výrobcovia piva na Slovensku obavu, že to bude pre nich likvidačné rozhodnutie.
Ako uviedol pre TASR vedúci marketingu Pivovaru Steiger Vyhne Emil Mihálik, na Slovensku po roku 1990 zaniklo 11 malých pivovarov s ročnou produkciou do 200.000 hektolitrov a v súčasnosti už zostali len posledné tri. "Ak by sa zákaz reklamy vzťahoval aj na pivo, veľké pivovary nadnárodných skupín by to postihlo ekonomicky, čo však vydržia, ale malým pivovarom môže toto opatrenie priniesť úplný zánik," dodal Mihálik. Podobný názor má tiež zástupca ďalšieho výrobcu piva v Banskobystrickom kraji, podpredseda Predstavenstva Banskobystrického pivovaru, a. s., Ľubomír Vančo. "Hlasy, ktoré sa ozývajú na zrušenie výnimky zákazu reklamy na pivo, si zrejme neuvedomujú, aký by to malo dopad na malé pivovary, ktoré zachovávajú tradíciu postavenú na slovenských základoch, bez zahraničnej kapitálovej účasti," doplnil Vančo názory zástupcov malých pivovarov.
S myšlienkou novely zákona o zákaze reklamy na alkohol, ktorá by sa vzťahovala aj pivo nesúhlasí ani Slovenské združenie výrobcov piva a sladu (SZVPaS). Podľa výkonného riaditeľa Romana Šustáka slovenskí pivovarníci ako členovia európskeho združenia The Brewers of Europe už od roku 2005 majú svoj Etický kódex v oblasti reklamy a marketingu, ktorý je zameraný na podporu umiernenej konzumácie piva a na prevenciu zneužívania tohto nápoja. "Pre nás je snaha zakázať reklamu na pivo zbytočná. My sme sami na seba dosť prísni. Minulý rok sme novelizovali a ešte sprísnili vlastný Etický kódex, preto nevidíme zmysel zavádzať ďalšie opatrenia," tlmočil Šusták názor pivovarníkov a predajcov združených v SZVPaS.
Návrh zákona o zákaze reklamy na alkohol predložili do Národnej rady SR opoziční poslanci Tomáš Galbavý a Stanislav Janiš (SDKÚ-DS). Odôvodňujú ho snahou bojovať s alkoholizmom najmä mladých. Kým poslanec Galbavý pripustil aj zrušenie výnimky týkajúcej sa piva, Janiš sa obáva, že návrh bez výnimky by neprešiel. Poslanci parlamentu by mali o predloženom návrhu rozhodovať už na aprílovej schôdzi. Doteraz však predložený návrh novely zákona, ktorý by mal prakticky úplne zakázať reklamu na alkohol na verejných miestach, vyvolal viaceré nesúhlasné reakcie. Podľa názoru, ktorý uviedla pre TASR prezidentka Rady pre reklamu Eva Babitzová, schválenie návrhu novely zákona by znamenalo menší prísun peňazí do oblasti kultúry a športu. "Slovensku by nemohla uškodiť ani benevolentnejšia legislatíva v oblasti alkoholu, pretože Slováci potrebujú skôr kultivovať pitie než čokoľvek iné," reagovala na návrh Babitzová.