Ako pomenujú Berlínčania svoje nové letisko, ešte nie je definitívne rozhodnuté. Okrem mena hollywodskej hviezdy Marlene Dietrichovej sa zvažuje aj Albert Einstein a Willy Brandt. Ambiciózne plány sľubujú pristátie na najmodernejšom vzdušnom chráme Európy. Jeho ročná kapacita má byť päťdesiat miliónov cestujúcich a má byť jednou z hlavných vzdušných križovatiek starého kontinentu.
Z centra mesta bude letisko dostupné vlakom za dvadsať minút, výborným diaľničným spojením si trúfa osloviť aj Drážďany, Lipsko a prihraničné regióny Poľska.
Kríza-nekríza, Berlín stavia obrovské letisko za dve a pol miliardy eur (viac ako 75 miliárd korún) tak, ako bolo naplánované. Ďalšiu miliardu pohltí stavba železnice, ktorá povedie čiastočne aj pod zemou.
Dvetisíc futbalových ihrísk
Dlhé roky bolo najväčším staveniskom Európy vojnou zničené Postupimské námestie. Žeriavy a tisícky robotníkov sa však presunuli na juhovýchod mesta, kde vzniká nové letisko s pracovným názvom Berlin Brandenburg International. Stavajú ho na mieste bývalého komunistického letiska Schönefeld, kde dnes pristávajú najmä nízkonákladové aerolinky.
Nemeckí inžinieri sú na svoje dielo hrdí a pravidelne organizujú prehliadky pre verejnosť. Uprostred rozkopaných jám, cementárne a už dostavaných diaľnic stojí tridsať metrov vysoká provizórna veža, z ktorej vidno celý areál.
V duchu nemeckej vášne pre futbal, sprievodcovia hneď na úvod návštevníkom vysvetľujú, že stavenisko je veľké ako dvetisíc ihrísk.
Rozhodovať má rýchlosť
„Budujeme najrýchlejšie letisko na svete. Pre cestujúcich je dôležitá rýchlosť odbavenia a dostupnosť, aby sa čo najrýchlejšie dostali do práce alebo domov," predstavuje ambiciózne plány hovorca letiska Gerd Rosenbaum. Nová stavba si trúfa konkurovať aj londýnskemu Heathrowu, parížskemu letisku Charles de Gaulle či amsterdamskému Schipholu.
Po dokončení bude popri Mníchove a Frankfurte nad Mohanom patriť medzi najväčšie letiská v krajine. Výhodou má byť jeho východná poloha, čo znamená o hodinu kratší let pri destináciách z Ruska či Ázie. To ho predurčuje byť leteckou križovatkou, z ktorej môžu pasažieri z iných kontinentov presadať na kratšie vzdialenosti.
„Najmä ázijské aerolínie kalkujú s každou hodinou a Berlín bude prvé veľké moderné letisko v Európe, s možnosťou prestúpiť," opisuje obchodné zámery hovorca.
Lákadlo pre nákupné zóny
Podľa plánov by až tridsať percent cestujúcich malo cez Berlín prechádzať iba tranzitom a letisko vôbec neopustiť. To je potenciálna dobrá klientela pre zárobok v nákupných zónach a reštauračných službách.
Dnes je počet takýchto cestujúcich iba trojpercentný. „Chceme, aby si cey prestávku kúpili parfum, alebo nakúpili u Armaniho," tvrdí Rosenbaum.
Dve pristávacie dráhy budú dostatočne dlhé na to, aby na ich mohli zosadať aj mamutie airbusy. Vzdialené sú od seba dva kilometre. Tak bude pristávanie bezpečné a neovplyvnia ho napríklad turbulencie.
Inžinieri a ekonómovia plánovali aj tretiu dráhu, tá však neprešla cez občanov a úrady.
Milióny na nové okná
Začatie stavby sprevádzali niekoľkoročné ťahanice. Premiestnených bolo tristo rodín a ďalšie stovky domov v okolí dostali príspevky na protihlukové okná a spevnenie striech. Investorov, medzi ktorých patria štát i súkromné firmy, to vyšlo na dodatočných dvesto miliónov eur (viac ako šesť miliárd korún).
Mnohí Berlínčania zároveň ťažko nesú fakt, že Berlin Brandenburg International znamená umieračik pre dve letiská v centre mesta. Historický Tempelhof, ktorý dal postaviť Hitler a preslávil ho povojnový letecký most, skončil s prevádzkou vlani. Modernejší Tegel, kam dnes pristávajú aj Slováci letiaci z Viedne, zatvoria do dvoch rokov. Pre nemecké hlavné mesto a spolkovú krajinu Brandenbursko je stavba letiska žiaducim ekonomickým stimulom. Po jeho otvorení na jeseň 2011 vznikne vyše sedemdesiattisíc nových pracovných miest. Tie Berlín veľmi potrebuje, keďže má dlhodobo problémy s dvojcifernou nezamestnanosťou a prázdnou mestskou pokladnicou.
„Berlín je chudobný, ale sexi," tvrdí primátor Klaus Wowereit. Pre ľudí a podnikateľov by istotne bola lepšia kombinácia bohatý a sexi.