Zürich.
"Prvýkrát za desaťročie sme svedkami poklesu spotreby čokolády, a to ako z pohľadu objemu, tak hodnoty," povedala analytička investičného fondu Vontobel Claudia Lentzová. Zhoršenie podmienok na trhu aj pre producentov čokolády potvrdzuje, že kríza naberá mimoriadne rozmery. Čokoláda totiž tradične patrila medzi produkty, ktoré v minulosti akékoľvek krízy na rozdiel od iných výrobkov prekonávali bez problémov, v niektorých prípadoch im krízové situácie dokonca k predaju pomáhali.
Tentoraz však aj tento produkt, ktorým "si ľudia zvyknú liečiť nervy", doplatil na prudký prepad financií v domácnostiach a uťahovanie opaskov.
Aj sektor prémiovej čokolády, ktorý si udržiaval po minulé roky vysoký objem predaja a tržieb vďaka propagovaným zdravým účinkom tmavej čokolády na organizmus, začína v dôsledku nedostatku financií spotrebiteľov strácať. Ak sa už spotrebitelia rozhodnú kúpiť si čokoládu, vyberú radšej lacnejšiu bez ohľadu na jej kvalitu.
Podľa analytikov je to dobrá správa pre cukrovinkárske firmy ako Cadbury, Hershey alebo Nestlé, ktoré sa nesústredia výhradne na prémiovú čokoládu. Naopak, ťažké časy očakávajú spoločnosti ako švajčiarska Lindt & Sprüngli. Spoločnosť už oznámila, že musela zatvoriť svoje obchody v amerických obchodných centrách, pretože očakáva tento rok pokles dopytu po kvalitnej prémiovej čokoláde.
Analytici to však tak čierno nevidia a ako povedal nezávislý analytik James Amoroso, v druhom polroku predpokladá opätovné zvýšenie záujmu o kvalitné druhy čokolády. "Ľudia si za určité obdobie zvyknú na život v kríze a tí, čo nebudú vyslovene trpieť, sa vrátia k pôvodným zvykom a výrobkom, ktoré majú radi," povedal Amoroso.
Producentom čokolády by mal pomôcť tento rok aj neskorší termín veľkonočných sviatkov. Mali viac času na propagáciu svojich výrobkov v obchodoch, čo sa nedalo povedať o minulom roku, keď Veľká noc nasledovala krátko po Dni sv. Valentína, čo predaju čokolády uškodilo.
Informovala o tom agentúra Reuters.