BRATISLAVA. Obchodné reťazce by nemali prenášať svoje vlastné náklady na dodávateľov potravín. Tento stav sa pokúša zmeniť novela zákona o cenách, ktorú do parlamentu predložili poslankyňa Zdenka Kramplová (ĽS-HZDS) a Ivan Varga (Smer-SD).
Preto navrhujú, aby maloobchodníci, ktorí mali tržby z predaja výrobkov, tovarov a z poskytovania služieb za predchádzajúce účtovné obdobie najmenej 50 miliónov eur, nesmeli mať maržu pri predaji potravín väčšiu ako 20 percent.
Predkladatelia reagujú na počínanie obchodných reťazcov, ktoré od dodávateľov potravín požadujú za to, že predávajú ich tovar, dodatočné poplatky. Napríklad na zaplatenie reklamných poplatkov či využitie distribučnej siete predajní.
Dodávateľom sa tak zvyšujú celkové náklady a v konečnom dôsledku sa tak znižuje cena, za ktorú svoj tovar dodávajú obchodným reťazcom. „Zároveň sa znižuje aj ich zisk, ktorý je často minimálny vzhľadom na ekonomickú silu obchodných reťazcov, ktoré vyvíjajú na svojich dodávateľov neustály tlak na znižovanie nákupných cien, pričom výška obchodných marží obchodných reťazcov zostáva nezmenená,“ uvádzajú koaliční poslanci v návrhu.
Zákonom limitovaná maximálna výška marže potravín by sa mala odvíjať od skutočnej nákupnej ceny. Ak sa prijme regulovaná marža, Kramplová pripustila, že by sa v budúcnosti mohla znížiť DPH na potraviny.
Podľa nej novelou nejde o reguláciu cien, ale reguláciu obchodných podmienok pre odberateľov i dodávateľov. Táto marža by mala byť dostatočná, aby obchodníci prežili, dodala predkladateľka návrhu.
Poslanci budú podvečer hlasovať o posunutí návrhu do druhého čítania. Ak prejde legislatívnym procesom, mala by byť účinná od 1. augusta.
Reťazce stavajú počas krízy aj v chudobných regiónoch
O stavby nákupných centier je záujem aj napriek stále trvajúcej hospodárskej kríze. A to aj v regiónoch s najväčšou nezamestnanosťou. Napríklad v Rimavskej Sobote začnú tento rok stavať nákupné Family Centrum či predajňu obchodného reťazca Tesco.
Základný kameň Family Centra s desiatkou obchodov položili už začiatkom apríla. Centrum s rozlohou 8800 štvorcových metrov (m2) by malo byť podľa zástupcov investorskej spoločnosti Agoria Holding dokončené tento rok v novembri. Investícia má dosiahnuť približne 7,5 milióna eur (225,95 milióna Sk).
Podobné centrá už investor postavil v Piešťanoch, Nitre, Dunajskej Strede a Komárne a plánuje ich aj v ďalších slovenských mestách. Rimavskosobotské má však byť z nich najväčšie a prinesie desiatky nových pracovných miest.
Nákupný dom obchodného reťazca Tesco vyrastie na mieste bývalého rimavskosobotského cukrovaru. Pre obyvateľov regiónu by mal byť k dispozícii v polovici budúceho roka. Prestavať by sa tento rok mala aj tamojšia Hypernova.
V meste prevádzkujú nákupné centrá aj ďalšie významné reťazce, ako sú Billa, Kaufland a Lidl.
TASR