BRATISLAVA. Konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Vinci je podľa jej prezidenta Fadi Selwana na najlepšej ceste dohodnúť sa s bankami o ich účasti na financovaní výstavby úsekov rýchlostnej cesty R1. Informoval o tom v pondelok na tlačovej besede po konferencii o príprave diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku. Podľa Selwana finančné uzatvorenie o podiele jednotlivých bánk na financovaní druhého balíka PPP na R1 má byť hotové v júni tohto roku. Konzorcium na čele so spoločnosťou Vinci podľa neho rokuje o podpore projektu so 17 bankami a väčšina z nich prejavila záujem podieľať sa na financovaní výstavby úsekov R1. Selwan priznal, že súčasná finančná a hospodárska kríza spôsobila problémy pri získavaní úverov bánk pre projekty PPP. Banky môžu podľa neho poskytnúť oveľa menej zdrojov ako pred krízou, preto je potrebná ich väčšia účasť. Práve nedostatočná likvidita bánk, pokračoval Selwan, je hlavným problémom pri zabezpečení financovania diaľničných projektov. Prejavuje sa to na vyššej marži, za ktorú sú banky ochotné požičať peniaze.
"Finančná a hospodárska kríza má veľké negatíva v tom, že je problematické uzatvoriť financial closing, tzv. finančné uzatvorenie. Celý tento proces sa z časového, ale aj vecného hľadiska naťahuje. Vinci Concessions predtým rokoval s tromi bankami, teraz so sedemnástimi a je veľmi ťažké dosiahnuť finančné uzatvorenie," pripomenul minister dopravy Ľubomír Vážny. Z tohto dôvodu sú podľa neho potrebné ďalšie rokovania o podmienkach realizácie PPP projektov. Prejavilo sa to napríklad na predĺžení plánovaných termínov odovzdania úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice, aj o osem až deväť mesiacov. Pokiaľ ide o vysokú cenu peňazí na financovanie PPP projektov, obe koncesné zmluvy, podpísané v prvom a druhom balíku, podľa Vážneho umožňujú refinancovanie projektov v závislosti od zmeny situácie na finančných trhoch. O dva mesiace by sa malo vyjasniť aj financovanie prvého balíka PPP projektov na úsekoch diaľnice D1. Za pozitívum krízy Vážny označil to, že príprava PPP projektov je vo finálnej časti a budú výrazným tlmičom poklesu ekonomiky. Víťaz tendra v rámci tretieho balíka PPP na ďalších úsekoch D1 by mal byť známy v júni. K finančnému uzatvoreniu projektu v tomto prípade by mohlo dôjsť približne na jar budúceho roku.
Riaditeľ Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) pre Slovensko Francois LeCavalier uviedol, že EBRD podporuje PPP projekty na Slovensku a nenašla žiadne problémy, kvôli ktorým by ich nemala podporiť. EBRD ani Európska investičná banka (EIB) nemajú podľa neho dosť finančných prostriedkov na podporu PPP projektov, preto je pri ich realizácii nevyhnutná aj masívna účasť komerčných bánk. Vyššiu cenu peňazí LeCavalier zdôvodnil tým, že banky nedisponujú dostatočnými zdrojmi na podporu projektov. Zástupca konzorcia vedeného francúzskou spoločnosťou Bouygues Francois Tcheng v súvislosti s prípravou prvého balíka PPP projektov na D1 označil za dôležité, aby riziko zdieľali všetci účastníci projektu.