BRATISLAVA. Brusel poslal na Slovensko signál, že nebude akceptovať tvorivé účtovníctvo slovenskej vlády v štátnom rozpočte. Tá poskytla štátnemu železničnému prepravcovi Cargo a Železniciam SR štátnu pomoc 235 miliónov eur (vyše sedem miliárd korún). Takmer 170 miliónov eur z toho ide pre Cargo.
Vzhľadom na to, železničný prepravca neprešiel privatizáciou, stráca trhy a bol väčšinu svojej existencie v strate, viacerí ekonómovia u nás očakávajú, že nebude schopný túto pôžičku splatiť. Vláde odporúčajú priznať, že nejde o pôžičku, ale o výdavok rozpočtu, ktorý ďalej zvýši už aj tak dosť výraznú dieru v rozpočte. V pondelok sa k týmto hlasom nepriamo pripojila aj Európska komisia.
Čarovanie s číslami
Komisia vo svojej jarnej predpovedi predpokladá, že slovenská ekonomika sa tento rok prepadne o 2,6 percenta a verejné financie skončia s deficitom 4,7 percenta HDP, čo je niečo vyše tri miliardy eur (viac ako 90 miliárd korún). Pôvodne ministerstvo rátalo so schodkom vyše dvoch percent, neskôr ho zvýšilo na tri percentá.
Tieto predpovede už nie sú aktuálne, ministerstvo však nové stále nezverejnilo. Budúci rok by sa diera v rozpočte mala podľa eurokomisie zvýšiť na 5,4 percenta HDP. Ak sa prognózy komisie naplnia, Slovensko poruší pravidlá Paktu stability a rastu a únia voči nám preto začne konanie.
Hlavnou príčinou deficitu je kríza, prepad daňových príjmov a vládne balíčky. Medzi opatreniami, ktoré budú mať dosah na výdavkovú stránku rozpočtu, zaradila eurokomisia aj štátne železničné spoločnosti. „Nie som si istý, či je to priamo výčitka vláde, no jasne sa v materiáli eurokomisie uvádza, že pôžičky pre Cargo a železnice sú rizikom pre štátny rozpočet," povedal ekonóm ČSOB Marek Gábriš.
Podobný názor má aj šéf inštitútu Ineko Eugen Jurzyca, ktorý si navyše myslí, že ide o priamu kritiku toho, že vláda sa pokúša „skrývať skutočný stav verejných financií a ich deficit, ako aj to, do akej miery žijeme na úkor budúcich generácií". Vláda sa podľa neho „skúša skrytým zadlžovaním zvyšovať svoje preferencie, no eurokomisia sleduje takéto pokusy a je na ne citlivá". Podobné pôžičky, ktoré majú malú šancu, že ich dlžníci splatia, plánuje vláda poskytnúť aj lesom a nemocniciam. Ide zhruba o 300 miliónov eur.
Takéto zahmlievanie skutočného stavu verejného rozpočtu sa nám podľa Jurzycu môže v budúcnosti vypomstiť. Napríklad naštrbením dôvery Slovenska v očiach zahraničných investorov a medzinárodných inštitúcií. „Ak budeme menej dôveryhodní, budeme si požičiavať za vyššie úroky, čo predraží financovanie našich dlhov. Bude menej peňazí na dôchodky, školstvo, zdravotníctvo a sociálny systém a budú vyššie tlaky na zvyšovanie daní," varuje Jurzyca.
Eurostat varuje
Ministerstvo financií sa napriek signálom, ktoré poslala eurokomisia, poriadok s účtovníctvom ohľadom pôžičiek pre Cargo a železnice urobiť nechystá. Verí, že po kríze sa Cargo vzchopí, bude dosahovať zisky a pôžičku splatí.
Prečítajte si prognózu (v angličtine) alebo si ju stiahnite (pdf):
Prognóza Európskej komisie:
Publish at Scribd or explore others:
„Neprináleží nám komentovať názory iných inštitúcií. Pre nás je rozhodujúca jedine notifikácia Eurostatu," reaguje na hodnotenie eurokomisie hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál.
Bývalý riaditeľ rozpočtových analýz na ministerstve financií Ján Marušinec si myslí, že Eurostat bude mať podobný názor ako eurokomisia a Slovensko bude musieť priznať chybu v rozpočte a dodatočne zvýšiť jeho deficit. „Súhlasím s hodnotením eurokomisie, že pomoc Cargu bude súčasťou deficitu. Je to stratový podnik, ktorý smeruje k úpadku, ťažko predpokladať, že tú pôžičku splatí."
Stanovisko Eurostatu k tohtoročnému rozpočtu príde až na budúci rok. Už teraz však majú európski štatistici jasno v tom, ako budú postupovať. „Ak sa pôžička poskytne stratovému verejnému podniku, pri ktorom je veľmi pravdepodobné, že nebude schopný úver splácať, bude sa to brať ako kapitálový transfer, ktorý sa stane súčasťou rozpočtového deficitu," povedal Tim Allen z tlačového oddelenia Eurostatu.