BRATISLAVA. Na rekonštrukciu, modernizáciu, prípravu a výstavbu železničnej siete na Slovensku bolo v minulom roku preinvestovaných spolu 168,163 mil. €. Rozvoj železničnej infraštruktúry bol zameraný v prvom rade na modernizáciu železničnej siete, ktorá je súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T, vyplýva zo správy ministerstva dopravy o plnení programu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2007 až 2010 v uplynulom roku. Vláda vzala materiál na stredajšom zasadnutí na vedomie.
Súčasťou modernizácie bola príprava na dosahovanie interoperability železníc a zvýšenie traťovej rýchlosti, úprava staníc a zastávok, budovanie mimoúrovňových križovaní železnice s pozemnými komunikáciami, ako aj sanácia železničného spodku. Z celkovej sumy na uvedené účely bolo vlani z rozpočtu ministerstva dopravy použitých 55,224 mil. €, z vlastných zdrojov ŽSR 4,114 mil. € a z úveru 72,041 mil. €. Európske prostriedky pri financovaní modernizácie železničnej infraštruktúry v roku 2008 predstavovali 27,423 mil. € a domáce zdroje štátneho rozpočtu na spolufinancovanie stavieb k eurofondom 9,361 mil. €.
"Program sa priebežne plní. Veľký dôraz treba hlavne prikladať na zabezpečenie spolufinancovania projektov zo štátneho rozpočtu, a to pridelením dostatočných finančných zdrojov pre železničnú infraštruktúru," uvádza sa v správe rezortu dopravy. Čo najrýchlejšie a s najvyššou investičnou prioritou je pritom potrebné modernizovať najmä trate zaradené do paneurópskych koridorov číslo IV, V a VI. Tie sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T.
ŽSR, ako správca železničnej siete, podľa ministerstva dopravy musia svojim zákazníkom ponúknuť sieť, budovanú technicky a kvalitatívne podľa európskej legislatívy a noriem, ako aj najnovších technológií. Železničná sieť by mala poskytovať požadované infraštruktúrne služby. "Zaostávanie SR v realizácii modernizácie železničnej infraštruktúry za susednými štátmi by mohlo spôsobiť odklonenie záťaže prepravovanej cez SR na siete susedných štátov a tým zhoršenie postavenia ŽSR a železničných spoločností na dopravnom trhu," vystríha rezort dopravy.
V minulom roku smerovalo na cesty prvej triedy 138 miliónov eur
Kapitálové výdavky na rekonštrukciu, opravy a výstavbu ciest prvej triedy v SR vlani dosiahli 4,164 mld. Sk (138,232 mil. eur). Vyplýva to zo správy o plnení Programu prípravy a výstavby ciest prvej triedy na roky 2007 až 2010, ktorú ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania. Prostriedky štátneho rozpočtu z toho predstavovali 2,714 mld. Sk (90,082 mil. eur) a zdroje Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) spolu s domácim spolufinancovaním tvorili 1,451 mld. Sk (48,149 mil. eur).
V minulom roku boli na Slovensku dokončené rekonštrukcie, opravy a stavby 18,5 kilometra ciest prvej triedy, vrátane deviatich mostných objektov. Zároveň boli zvýšené dopravné kapacity a odstránené kolízne body troch križovatiek. Najdlhším vlani dokončeným cestným úsekom bola prvá etapa stavby severného obchvatu Trnavy v dĺžke 4,5 kilometra. Táto investícia bola spolufinancovaná z ERDF v rámci programového obdobia pre čerpanie eurofondov 2004 až 2006. V tomto roku má byť opravených a rekonštruovaných 42,3 kilometra ciest prvej triedy, vrátane jedného mostného objektu.
Ministerstvo dopravy navrhuje na vyriešenie problémov v doprave navýšenie rozpočtových zdrojov pre Slovenskú správu ciest zhruba o 50 mil. eur ročne. V kontexte štátneho rozpočtu na tento rok majú navrhované výdavky do cestného hospodárstva podľa rezortu dopravy charakter nevýraznej reštrikcie. "V konkrétnych programoch výstavby v strednodobom horizonte je rozhodujúcim faktorom finančné zabezpečenie," informuje ministerstvo dopravy. V Programe prípravy a výstavby ciest prvej triedy na roky 2007 až 2010 je navrhnuté riešenie nedostatočnej dopravnej výkonnosti a zvýšenej dopravnej nehodovosti na vybraných úsekoch ciest a vybraných križovatkách. Navrhnuté sú aj stavby obchvatov miest a obcí v záujme odstránenia negatívnych dopadov na životné prostredie, najmä v intravilánoch obcí a miest.