BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy dostalo v termíne do 11. mája jedinú ponuku uchádzača v tendri na získanie koncesie pre výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 v okolí Žiliny. Ide o tretí balík diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Ako pre agentúru SITA v utorok povedal hovorca a poradca ministra dopravy Stanislav Jurikovič, prijatá ponuka sa teraz vyhodnocuje z hľadiska splnenia požadovaných podmienok. Nekonkretizoval pritom, aký uchádzač ponuku predložil. Či ponuka spĺňa všetky podmienky, by malo byť podľa neho známe v priebehu tohto týždňa. Investičné náklady v treťom balíku PPP by mali podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho predstavovať okolo 2 mld. eur.
Prepojenie odložili
Minister dopravy Ľubomír Vážny požiadal premiéra Roberta Fica o odklad termínu pre výber koncesionára v treťom balíku PPP projektov na 30. júna tohto roka. Vyplýva to z aktualizovanej informácie o príprave PPP projektov vzhľadom na nepriaznivú situáciu na finančných trhoch. Materiál je zaradený do programu najbližšieho zasadnutia vlády. Dôvodom odloženia termínu pre výber koncesionára v treťom balíku je finančná kríza a príprava prvého a druhého balíka PPP.
Vážny predpokladal, že koncesionár pre tretí balík by mohol byť najskôr známy do troch týždňov od predloženia ponúk. Investičné náklady na výstavbu úsekov D1 a R1 cez všetky tri PPP projekty majú podľa ministra dopravy dosiahnuť spolu okolo 5,4 mld. eur zo súkromných zdrojov. Ministerstvo dopravy malo podľa uznesenia vlády z 3. decembra minulého roka vybrať koncesionárov pre všetky tri balíky do 30. apríla tohto roka. Túto úlohu rezort splnil iba v prípade prvého balíka pre úseky D1 medzi Martinom a Prešovom a druhého balíka pre R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.
Tretí balík PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady pôvodne predstavovali okolo 1,328 mld. eur bez dane.