SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Vážny nosí v sebe diaľničný otáznik

Premiérov sen o súkromnej diaľnici cez celú republiku sa komplikuje. Posúvajú sa termíny a minister dopravy myslí na zadné vrátka.

Posledné tunelové úseky diaľnice medzi Bratislavou a Košicami budú zrejme hotové o rok neskôr, a to v roku 2013.Posledné tunelové úseky diaľnice medzi Bratislavou a Košicami budú zrejme hotové o rok neskôr, a to v roku 2013. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Diaľnica z Košíc do Bratislavy bude kompletne hotová až v roku 2013. Ale ani nemusí byť. Vláda totiž včera schválila posunutie termínov pre ďalšie dva z troch takzvaných balíkov na súkromné diaľnice (PPP). Stále totiž chýbajú peniaze.

Koľko stoja PPP

1. balík – úseky medzi Prešovom a Martinom

  • ponuka: 3,3 mld. eur
  • celkovo počas 30 rokov: 7,8 mld. eur

2. balík – medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami vrátane obchvatu Banskej Bystrice

  • ponuka: 1,5 mld. eur
  • spolu za 30 rokov: 3,469 mld. eur

3. balík – úseky v okolí Žiliny

  • odhadované investičné náklady: okolo 2 mld. eur

Zdroj: ministerstvo dopravy, sita

„Z dôvodu finančnej krízy sa nedarí finančné uzatvorenie v termíne, ktorý bol pôvodne definovaný. Preto sme pristúpili k dodatku, ktorý rieši odsun termínu finančného uzatvorenia na október 2009 ako posledný možný termín," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny.

To znamená, že diaľničné úseky budú odovzdané do prevádzky neskôr. Ide o prvý z troch balíkov PPP projektov - 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom. Niektoré z nich budú hotové v roku 2011, niektoré v roku 2012, tvrdí Vážny.

Pre tieto diaľnice už má podpísanú zmluvu s koncesionárom. Konzorcium firiem, medzi ktorými sú aj slovenský Doprastav a Váhostav Juraja Širokého, vyhralo súťaž s ponukou vo výške 3,2 miliardy eur. Celková suma, ktorú bude Slovensko približne 30 rokov splácať, vyskočí na takmer 8 miliárd eur. V tom je však zarátaná aj údržba a opravy diaľnice.

Ministrov otáznik

Koľko vyjde tretí balík PPP, ktorého súčasťou sú aj tunely v okolí Žiliny, zatiaľ nie je jasné. Je totiž posledný, ktorý ešte nie je zazmluvnený. Záujem o túto zákazku má však iba jedno konzorcium. O koho ide a akú cenu ponúka, minister nepovedal.

„Momentálne prebieha vyhodnocovanie ponuky, čiže by som predbiehal a porušil by som aj zákon o verejnom obstarávaní," povedal. Podľa neoficiálnych informácií ide o konzorcium firiem okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.

To, že v súťaži zostal jediný záujemca, Vážnemu neprekáža: „Úprimne poviem, nepripúšťam tú možnosť, že tender bude zrušený pretože je iba jedna ponuka, pretože zákon o verejnom obstarávaní to pripúšťa."
Prekáža mu iná príčina, pre ktorú by tender mohol zrušiť: „Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," povedal minister. O aký otáznik ide, nepovedal.

Výhrady k súťaži jednotlivca má aj opozičný poslanec Stanislav Janiš: „Rýchlo z toho vycúvať," zareagoval. Prekáža mu aj celé financovanie PPP projektov a odporúča „bleskovo začať čerpať peniaze z eurofondov".

Zmenu financovania nevylučuje ani minister Vážny. Stane sa tak, ak sa zrúti financovanie druhého z troch PPP balíkov - rýchlostnej cesty od Nitry. Ten by mal mať potrebné peniaze potvrdené v júni. „Ak nedôjde v danom čase k finančnému uzatvoreniu, sme pripravení postupovať klasickým verejným obstarávaním a už som dal pokyny na prvé kroky, aby sme obidve koncesné zmluvy, ktoré máme, začali chystať aj v klasickom obstarávaní," povedal Vážny.

Banky majú podmienky

Medzitým však minister uzavreté zmluvy dolaďuje. Dodatok k prvému balíku, ktorý včera schválila vláda, napríklad „reflektuje pripomienky financujúcich bánk".

V materiáli ministerstva sa píše, že „finančná kríza a všeobecná neochota bánk poskytovať úvery pre veľké projekty však znamená, že Slovenská republika musí zohľadniť pripomienky bánk v čo najväčšej možnej miere tak, aby sa zabezpečila čo najväčšia atraktivita projektu pre veriteľov a dosiahlo finančné uzavretie projektu".

Podľa Janiša to v preklade znamená, že banky vidia, že štát chce stavať za každú cenu a vydierajú. „Ak na toto pristúpila vláda, tak zas obrala občanov o nejaké miliardy," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 519
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 613
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 031
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 495
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 115
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 564
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 052

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 062
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 294
  3. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 7 090
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 292
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 095
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 300
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 138
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Smer by chcel znížiť DPH pri základných potravinách na nulu.


TASR 13m
Ilustračná fotografia.

Technické poruchy hlásia externí poskytovatelia IT služieb od nedeľného rána.


TASR 29m

Hodnota Twitteru je stále vyššia ako hodnota jeho konkurentov.


ČTK 3 h
Ilustračné foto.

Syntetické palivá dostanú výnimku.


ČTK 25. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 062
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 294
  3. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 7 090
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 292
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 095
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 300
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 138
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu