BRATISLAVA. Diaľnica z Košíc do Bratislavy bude kompletne hotová až v roku 2013. Ale ani nemusí byť. Vláda totiž včera schválila posunutie termínov pre ďalšie dva z troch takzvaných balíkov na súkromné diaľnice (PPP). Stále totiž chýbajú peniaze.
Koľko stoja PPP 1. balík – úseky medzi Prešovom a Martinom
ponuka: 3,3 mld. eur celkovo počas 30 rokov: 7,8 mld. eur 2. balík – medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami vrátane obchvatu Banskej Bystrice
ponuka: 1,5 mld. eur spolu za 30 rokov: 3,469 mld. eur 3. balík – úseky v okolí Žiliny
odhadované investičné náklady: okolo 2 mld. eur
Zdroj: ministerstvo dopravy, sita
„Z dôvodu finančnej krízy sa nedarí finančné uzatvorenie v termíne, ktorý bol pôvodne definovaný. Preto sme pristúpili k dodatku, ktorý rieši odsun termínu finančného uzatvorenia na október 2009 ako posledný možný termín," povedal včera minister dopravy Ľubomír Vážny.
To znamená, že diaľničné úseky budú odovzdané do prevádzky neskôr. Ide o prvý z troch balíkov PPP projektov - 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom. Niektoré z nich budú hotové v roku 2011, niektoré v roku 2012, tvrdí Vážny.
Pre tieto diaľnice už má podpísanú zmluvu s koncesionárom. Konzorcium firiem, medzi ktorými sú aj slovenský Doprastav a Váhostav Juraja Širokého, vyhralo súťaž s ponukou vo výške 3,2 miliardy eur. Celková suma, ktorú bude Slovensko približne 30 rokov splácať, vyskočí na takmer 8 miliárd eur. V tom je však zarátaná aj údržba a opravy diaľnice.
Ministrov otáznik
Koľko vyjde tretí balík PPP, ktorého súčasťou sú aj tunely v okolí Žiliny, zatiaľ nie je jasné. Je totiž posledný, ktorý ešte nie je zazmluvnený. Záujem o túto zákazku má však iba jedno konzorcium. O koho ide a akú cenu ponúka, minister nepovedal.
„Momentálne prebieha vyhodnocovanie ponuky, čiže by som predbiehal a porušil by som aj zákon o verejnom obstarávaní," povedal. Podľa neoficiálnych informácií ide o konzorcium firiem okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.
To, že v súťaži zostal jediný záujemca, Vážnemu neprekáža: „Úprimne poviem, nepripúšťam tú možnosť, že tender bude zrušený pretože je iba jedna ponuka, pretože zákon o verejnom obstarávaní to pripúšťa."
Prekáža mu iná príčina, pre ktorú by tender mohol zrušiť: „Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," povedal minister. O aký otáznik ide, nepovedal.
Výhrady k súťaži jednotlivca má aj opozičný poslanec Stanislav Janiš: „Rýchlo z toho vycúvať," zareagoval. Prekáža mu aj celé financovanie PPP projektov a odporúča „bleskovo začať čerpať peniaze z eurofondov".
Zmenu financovania nevylučuje ani minister Vážny. Stane sa tak, ak sa zrúti financovanie druhého z troch PPP balíkov - rýchlostnej cesty od Nitry. Ten by mal mať potrebné peniaze potvrdené v júni. „Ak nedôjde v danom čase k finančnému uzatvoreniu, sme pripravení postupovať klasickým verejným obstarávaním a už som dal pokyny na prvé kroky, aby sme obidve koncesné zmluvy, ktoré máme, začali chystať aj v klasickom obstarávaní," povedal Vážny.
Banky majú podmienky
Medzitým však minister uzavreté zmluvy dolaďuje. Dodatok k prvému balíku, ktorý včera schválila vláda, napríklad „reflektuje pripomienky financujúcich bánk".
V materiáli ministerstva sa píše, že „finančná kríza a všeobecná neochota bánk poskytovať úvery pre veľké projekty však znamená, že Slovenská republika musí zohľadniť pripomienky bánk v čo najväčšej možnej miere tak, aby sa zabezpečila čo najväčšia atraktivita projektu pre veriteľov a dosiahlo finančné uzavretie projektu".
Podľa Janiša to v preklade znamená, že banky vidia, že štát chce stavať za každú cenu a vydierajú. „Ak na toto pristúpila vláda, tak zas obrala občanov o nejaké miliardy," povedal.