BRATISLAVA. Na službu Sťažnosti.sme.sk sa ľudia obracajú aj v prípadoch, kedy nie sú spokojní s vybavením reklamácie značkových topánok rôznych svetových výrobcov.
Časté sú sťažnosti, kedy sa značková obuv správa úplne inak, ako by sa od topánok - často za niekoľko stoviek eur - očakávalo. Rozpadajú sa, odlupuje sa z nich farba, nevydržia záťaž. V mnohých prípadoch je to pre nedodržanie pokynov výrobcu, ale môže sa stať, že spotrebiteľ pri nákupe natrafil na falzifikát.
Rozoznať falzifikát značkových topánok od originálu nie je ľahké ani pre odborníkov z oblasti ochrany spotrebiteľa.
Neznamená to, že kupujúci je stratený. Ak je informovaný, pravdepodobnosť, že kúpi falzifikát je menšia.
Na otázky o falzifikátoch reagovala spoločnosť Adidas a Puma. Oslovili sme aj firmy Baťa a Nike, no do uzávierky neposkytli k tejto téme žiadne vyjadrenie.
Ako rozoznať originál Nenechajte sa napáliť
Originálna obuv PUMA
Kliknutím obrázok zväčšíte
Falošná obuv PUMA
Kliknutím obrázok zväčšíte
FOTO:
ABL, a.s.
„Dobrým ukazovateľom je už samotná cena," tvrdí Katja Schreiber z Adidasu. Ľudia by mali topánky nakupovať v overených obchodoch, ktoré sa špecializujú na športovú obuv. Môžu nakúpiť rovno v značkovej predajni.
Adidas nedovoľuje stánkový predaj. Podľa vyjadrenia spoločnosti žiadna fyzická a ani právnická osoba nemá právo k stánkovému a podomovému predaju, alebo akémukoľvek predaju, ktorý nezodpovedá štandardnej ponuke originálneho tovaru. Adidas dodáva tovar len do špecializovaných predajní, kde má kupujúci stopercentnú istotu originality.
„Je veľmi malá pravdepodobnosť, že bežný spotrebiteľ pri nákupe tovaru okamžite spozná, či ide o falzifikát. Toto spozná až pri následnom používaní falzifikátu," hovorí Petr Kožuch, manažér pre ochranu značky z Adidasu. „Môže však vychádzať z toho, kde a od koho nakupuje."
Rovnaké sú skúsenosti bezpečnostnej agentúry ABL, ktorá sa venuje vyhľadávaniu falzifikátov pre značku Puma. „V súčasnej dobe sa bohužiaľ na trhu objavujú i napodobeniny, ktoré nie sú na prvý pohľad rozpoznateľné od originálnych výrobkov," tvrdia vo firme.
Schreiber dodala, že spotrebitelia by si mali dávať pozor na detaily. „Je potrebné všímať si správne balenie a detaily, ako oficiálnu visačku a štítky."
Samozrejme, neplatí to len pre výrobky Adidas. Visačky, balenie, logá a ich spracovanie veľa napovedajú zákazníkovi o pôvode tovaru. Častokrát sú jediným vodítkom, ktoré spotrebiteľ má na ceste za originálnymi výrobkami. „Okrem toho sme na naše výrobky pridali bezpečnostné prvky. Napríklad bezpečnostné etikety pre kontrolu výroby z autorizovaného zdroja. Tým sa stáva falošná obuv ľahko identifikovateľná" píše Schreiber.
„Zákazníkom odporúčame dôkladne si prehliadnuť spracovanie švov. Ideálne je obrátiť výrobok (napr. tričko, či mikinu) naopak a pozrieť sa na švy golierov, ramien, alebo dolného lemu výrobku," odporúča Matěj Bárta z bezpečnostnej agentúry ABL. „Falšovatelia sa obvykle detailom moc nevenujú. U nepodarených napodobenín je teda možné, že aj bežný zákazník po bližšom preskúmaní výrobku identifikuje, že niečo nie je v poriadku," vysvetlil.
Pri kúpe značkového oblečenia a topánok si všímajte najmä: predajňu a jej prostredie primeranosť ceny značke, ktorú kupujete spracovanie samotného výrobku: švy a lem detaily nášiviek a spracovanie loga visačky a kvalitu balenia
Porovnanie: Dominantná grafika loga je originálom, ktoré má Puma registrované. Nášivka je nepodareným falzifikátom.
FOTO: REPROFOTO SME, ZDROJ: ABL, a.s.
Napodobeniny bývajú aj nezdravé
„Falzifikáty sú vyrobené z nekvalitných materiálov, nekvalitnej podšívky a je tu aj podozrenie, že v týchto výrobkoch je k farbeniu použité nadmerné množstvo formaldehydu, čo je z hľadiska ochrany zdravia neprípustné," vysvetľuje Kožuch.
„Existuje odborný posudok vypracovaný odborníkom na detskú ortopédiu vo veci škodlivosti falšovanej obuvi. Uvádza sa v ňom, že nezanedbateľná časť detskej obuvi dovážanej z Ázie môže pri dlhšom nosení spôsobiť trvalé degeneratívne zmeny nôh a následne dlhodobé zdravotné problémy," hovorí Martina Kereková z Colného riaditeľstva. „Zákazník by si mal uvedomiť, či bude pri nákupe obuvi pre seba a svoje deti rozmýšľať alebo sa bude pridŕžať princípu cenovej senzitivity."
„Spravidla ide o materiál nízkej kvality. Materiál napínacej stielky nie je vyrobený v požadovanej kvalite a je prevažne z "lepenky", vkladaná vložka nezodpovedá odľahčeniu nohy pri záťaži z ortopedického a zdravotného hľadiska, uchytenie vnútornej podšívky je nedostatočne urobené z hľadiska funkčnosti. Takto vyrobený tovar je zdravotne závadný a nie je vhodný na bežné nosenie," hovorí o falzifikátoch Petr Kožuch, ktorý ich kontroluje.
Vaše skúsenosti s reklamáciami obuvi na službe Sťažnosti.sme.sk:
na firmu Belda, s.r.o.
Posudok je v môj prospech, predajňa nechce prevziať reklamáciu!
Predajňa mi neuznala reklamáciu značkových tenisiek
na firmu EXIsport, s.r.o.
Výrobnú vadu posúdil váš znalec ako opotrebenie
Námietky voči nelogickému tvrdeniu znalca ignorujete
na sieť predajní ŠportPro
Predávate kvalitnú obuv, alebo sa po nej máme obzerať inde?
Tenisky NIKE za dve tisícky mi po po štyroch mesiacoch popraskali
na firmu SPIRIT - SPORT, spol. s r.o.
Obuv značky Nike putuje vždy k rovnakému znalcovi?
na firmu Alpha Pro Sport s.r.o.
Po štyroch mesiacoch sú tenisky NIKE znehodnotené
Chcete pridať sťažnosť? Kliknite
Colníci nachádzajú aj unikátne falzifikáty „V rámci našich aktivít prebieha úzka spolupráca s právnymi zástupcami zainteresovaných značiek, respektíve majiteľov práv duševného vlastníctva, nakoľko tieto osoby majú odborné znalosti oprávňujúce prehlásiť ten ktorý tovar za falzifikát či nelegálnu napodobeninu," vysvetľuje Martina Kereková z Colného riaditeľstva.
Kliknite - obrázok zväčšíte
FOTO: Colné riaditeľstvo
„Na snímke môžete vidieť obuv, kde boli sfalšované hneď dve ochranné známky - Harley Davidson a Puma," hovorí o snímke vyššie Martina Kereková.
Z údajov, ktoré SME.sk poskytlo Colné riaditeľstvo vyplýva, že v roku 2008 colníci zhabali viac ako 10-tisíc kusov rôzneho textilu a topánok, ktoré porušovali práva duševného vlastníctva. Medzi nimi značky ako Puma, Nike, Adidas, Hello Kitty, Lacoste. Celková colná hodnota tohto tovaru bola viac ako dva a pol milióna korún.
Nevieme, koľko je okolo nás topánok „Koľko obuvi sa na Slovensko doviezlo, respektíve koľko obuvi dovezenej z tretích krajín sa na našom trhu nachádza, nie je možné presne určiť, vieme povedať koľko obuvi bolo preclenej na Slovensku," hovorí Martina Kereková, hovorkyňa Colného riaditeľstva.
Podľa štatistických informácií Colného riaditeľstva bola v roku 2008 na Slovensku preclená obuv za približne dve miliardy korún. V roku 2007 to bolo o dvesto miliónov menej.
Obuv dovezená z tretích krajín, ktorá sa nachádza na našom trhu, mohla byť preclená aj v inom členskom štáte a na Slovensko sa dostala v rámci voľného pohybu tovaru. "Toto platí od času, odkedy sme vstúpili do únie, kedy nastal voľný pohyb tovarov v rámci EÚ," vysvetlila Kereková.
Inšpekcia značky kontroluje „Od 1. apríla 2002 nám bol vymedzený nový predmet kontroly, ktorým je dodržiavanie práv duševného vlastníctva významných z hľadiska ochrany spotrebiteľa," hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).
Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa nesmie výrobca, predajca, dovozca a ani dodávateľ klamať spotrebiteľa. Nesmú uvádzať nepravdivé, nedoložené a neúplne, či dvojzmyselné informácie. Nesmú zamlčať údaje o vlastnostiach výrobkov alebo služby alebo o nákupných podmienkach.
„Za klamanie spotrebiteľa sa tiež považuje ponuka a predaj výrobkov porušujúcich práva duševného vlastníctva, ako aj skladovanie týchto výrobkov na účely ponuky alebo predaja," vysvetľuje Krkošová. „Preto SOI ukladá pokuty v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa."
V oblasti ochrany práv vyplývajúcich z duševného vlastníctva vykonala SOI v minulom roku 17 kontrol, pri ktorých boli zistené rôzne porušenia zákona.
„Napríklad používanie značiek zhodných alebo zameniteľných s ochrannou známkou registrovanou oprávnenou osobou, ako textilné výrobky Ed Hardy, Nike, Lacoste, či Adidas, športová obuv, ale aj nápoj značky Kofola," vyratúva hovorkyňa SOI. „Tieto kontroly vykonávame v spolupráci s odborníkmi v danej oblasti, colnými úradmi a Policajným zborom."
Puma: Ochranu zabezpečujeme externe. Má to výhody
Spoločnosť Puma na území Českej a Slovenskej republiky využíva externú firmu - bezpečnostnú agentúru ABL, a.s. ktorá sa problému plagiátorstva aktívne venuje v oboch krajinách.
„Spoločnosť Puma vďaka spolupráci s nami neuplatňuje v rámci ochrany duševného vlastníctva iba „pasívny systém ochrany", zameraný najmä na poskytovanie nevyhnutných právnych služieb, ale uplatňuje „aktívnu ochranu práv" vlastníka ochrannej známky, či chráneného vzoru," hovorí Matěj Bárta, výkonný riaditeľ spoločnosti ABL.
V praxi to znamená spoluúčasť na príprave a realizácií kontrolných akcií v mieste predaja nelegálneho tovaru, odborné školenia, spracovanie odborných vyjadrení, alebo vyčísľovanie škody. ABL pre Pumu zabezpečuje aj vyhľadávanie a monitoring plagiátov na území Česka a Slovenska. Napríklad, na prenos informácií štátnym orgánom Puma nepotrebuje vlastné oddelenie, či človeka. Riadi to projektový manažér v rámci vlastných štruktúr externej firmy.
Zaujímavé je aj zistenie, že externá firma nezabezpečuje len služby užitočné pre vlastníka ochrannej známky. Na základe skúseností, ktoré získala pri práci pre svetovú značku, môže pomôcť aj pri vzdelávaní policajtov. „Spolupracujeme s Policajným zborom ČR, Akadémiou policajného zboru na Slovensku a s Justičnou akadémiou v oblasti metodiky a legislatívy," vysvetlil Bárta.
Neakceptovateľné falzifikáty
Známe značky podstupujú väčšie riziko, že budú sfalšované. PR manažérka Adidas Group Katja Schreiber hovorí, že je to všeobecné pravidlo, ktoré platí aj pre ich výrobky.
„Máme vlastné oddelenie ochrany značky a úzko spolupracujeme s orgánmi činnými v trestnom konaní a vyšetrovateľmi," vysvetľuje Schreiber. Takéto oddelenie majú aj na Slovensku. Jedným z jeho zamestnancov je práve Petr Kožuch, ktorý pracuje ako manažér pre ochranu značky.
„V roku 2008 bolo po celom svete zabavených osem miliónov falzifikátov výrobkov celej Adidas skupiny," vypočítava Schreiber. „Na Slovensku bolo zaistených v minulom roku 21 250 kusov falzifikátov," doplnil Kožuch.
S falšovaním súvisí finančná strata, ktorú veľké značky pociťujú, to však nie je všetko. V mnohých prípadoch je to sklamanie spotrebiteľa, ktorý za svoje peniaze nedostal očakávanú kvalitu. Práve to poškodzuje povesť svetových značiek.
Kliknite - obrázok zväčšíte
ZDROJ: Adidas Group
(ava)
Visačky v rámci hlavnej fotografie (reprofoto) boli vyhotovené v predajni Adidas, Národná 3, Žilina.