BRATISLAVA. „Rozhovory a citáty z rozhovorov, ktoré zverejnili slovenské denníky, neobsahujú jasnú a jednoznačnú informáciu o cene, za ktorú susedné štáty predali emisné kvóty CO2," odkázal včera premiér po hovorcovi Braňovi Ondrušovi.
To znamená, že nepovažuje za relevantné slová ľudí, ktorí sami emisné obchody v Česku a Maďarsku dojednávali.
Podľa maďarského vyjednávača Józsefa Feilera cena 12 eur za tonu bola spodnou hranicou, ktorú neboli ochotní podliezť. Z jeho odpovedí vyplýva, že cena, ktorú si Maďari vyjednali na jeseň minulého roka od Španielov a Belgičanov, bola tesne nad 13 eurami za tonu emisných kreditov AAU.
Utajený obchod s Interblue Group je pre Roberta Fica, ktorý sa doteraz tváril ako symbol očisty, hraničný. Odteraz musí rátať s tým, že mu všetci chrstnú do tváre podvod s emisiami. Čítajte viac v komentári Ivana Štulajtera: Fico a cyklus života
Český vyjednávač Pavel Zámyslický zas hovorí o cene okolo 10 eur za tonu. „My sme uzatvorili obchod až na jar, keď už cena na trhu bola nižšia. Presnú cenu nemôžeme zverejniť, ale pohybovala sa okolo 10 eur za tonu," povedal pre Pravdu.
Slovenská vláda pritom predávala emisie dílerovi Interblue Group zhruba vtedy, keď Maďari, a to s najväčšou pravdepodobnosťou za 5 eur za tonu. Keby dosiahla takú cenu, akú dosiahla Budapešť bez sprostredkovateľa, zarobili by sme o 125 miliónov eur (3,76 miliardy korún) viac. Takúto sumu však mohli zarobiť vlastníci, skrývajúci sa za priekupníkov Interblue Group.
Premiér najnovšie trvá na zverejnení medzištátnej zmluvy ako dôkazu. Nie je však jasné, či zmluvu s Interblue Group zruší, ak svoje ceny oficiálne zverejnia Maďari, čo je už veľmi reálne. „Predseda vlády nemôže reagovať na špekulatívne otázky," povedal Ondruš. Pritom ešte nedávno premiér vyzýval opozíciu a médiá na zverejnenie dôkazov: „Dajte mi dôkazy, že je zmluva nevýhodná a ja ju zruším."
Hlasy za zrušenie zmluvy Otázky, na ktoré premiér stále neodpovedá Prečo sú v zmluve o predaji emisných kvót vybielené údaje o adrese a mene konateľa
Interblue Group? Vie vláda a premiér, kto je
skutočným vlastníkom dílera? Za koľko predal Interblue Group slovenské emisné kvóty ďalšiemu kupcovi? Keď vláda predávala emisné
limity bez súťaže, ako vie
dokázať, že dosiahla
najlepšiu cenu?
O tom, že emisný obchod je čistý a zmluvu s „garážovou" firmou Interblue Group netreba zrušiť, okrem Fica nepochybuje už iba SNS. Jej ministri však riadia rezort životného prostredia. „Ak by sme chceli reagovať, museli by sme poznať všetky podrobnosti obchodných operácií, ktoré spomínate," povedala Jana Benková, tlačová tajomníčka SNS. Kontakty na českého aj maďarského vyjednávača SME národniarom poskytlo.
Chrbtom sa Ficovi postavil aj jeho koaličný partner Vladimír Mečiar. HZDS podľa svojej hovorkyne Moniky Zakariásovej čaká, kedy premiér zverejní úplnú zmluvu, aby mohlo zaujať postoj k zrušeniu zmluvy. Predseda strany Vladimír Mečiar už v súvislosti s emisnou kauzou hovorí aj o trestnoprávnej zodpovednosti.
Na orgány činné v trestnom konaní sa však zatiaľ nikto neobrátil. Generálna prokuratúra síce môže konať aj bez podnetu, no podľa jej hovorkyne Jany Tökölyovej informácie, ktoré o kauze priniesli médiá, nie sú na to dostačujúce.
Za zrušením zmluvy stojí SDKÚ. Podľa jej poslanca Pavla Freša treba dôkladne objasniť, „ako je vôbec možné, že k takémuto pre Slovensko nevýhodnému kontraktu došlo". Na dnešnom poslaneckom prieskume, ktorý má byť v rezorte životného prostredia, sa chce zamerať najmä na ďalšie alternatívne ponuky, ktoré malo ministerstvo vyhodnotiť. Nevylučuje tiež podanie na prokuratúru. Za zrušenie zmluvy je aj KDH.
Podivná Interblue V materiáli, ktorý vláda vzala na vedomie 15. októbra, ministerstvo životného prostredia tvrdí, že firma Interblue Group „bola založená spoločnosťami, ktoré sú emitentmi skleníkových plynov, za účelom nákupu emisných kvót pre ich potreby".
Hospodárskym novinám sa podarilo dovolať Brianovi Reedovi v USA, ktorý má spoločnú adresu s Interblue Group. S novinami však nekomunikoval. Jeho susedia povedali, že na ich ulici nie je žiadna biznis zóna a ani firemné tabule.
Aj v utajenom materiáli z októbra rezort životného prostredia hovorí o cene 6,05 eura za tonu. Na rozdiel od predchádzajúceho a verejného materiálu v ňom však už nie je zmienka o množstve predávaných kvót. Podľa Národného registra vláda predala 15 miliónov ton emisií AAU a z toho, čo mala od Interblue Group dostať, vychádza cena 5 eur za tonu.
Opozícia naznačuje, že na obchode s emisnými kvótami sa okrem ľudí okolo SNS mohli obohatiť aj ľudia spojení so Smerom.