RUSSELSHEIM. Víťazstvo kanadsko-rakúskej spoločnosti Magna v tendri na získanie Opela, nemeckej dcéry General Motors (GM), je začiatkom ťažkej etapy jeho existencie. Čaká ho "ťažká ozdravná kúra, ktorá bude stáť pracovné miesta". Uviedol to dnes vo vysielaní nemeckej televíznej stanice ZDF predseda celopodnikovej rady Klaus Franz.
Magna však bola pre pracovníkov automobilky Opel želanejším záujemcom než Fiat. Ak by došlo k začleneniu Opela do talianskeho koncernu, vytvorila by sa dramatická situácia, lebo na svete je veľké množstvo nevyužitých kapacít v tomto sektore. Franz dodal, že v tom prípade "by to bolo pre hospodársku stránku podniku absolútne harakiri".
Avšak ani v prípade Magny nevstupuje Opel "do krajiny, v ktorej tečie mlieko a med". Franz očakáva, že po pririeknutí Opela Magne dôjde k veľmi ťažkým rokovaniam. Urobí sa však pokus, aby sa úspory uskutočnili "sociálne znesiteľným spôsobom".
Magna predložila koncom mája prepracovanú koncepciu svojho podnikateľského plánu pre Opel. Dokument však neobsahoval nijaké záväzky v znižovaní počtu pracovníkov v Nemecku. Z vládnych kruhov prenikla informácia, že Magna chce v rámci General Motors Europe z jeho doterajších vyše 50.000 zamestnancov prepustiť asi 11.000.
V súvislosti s budúcnosťou Opela odborníci pochybujú o tom, že manažéri Magny a Rusi budú viesť podnik lepšie než doterajší manažment. Pracovníci automobilky poukazujú na to, že zatiaľ nepoznajú koncepciu, ktorú pripravil nový možný vlastník pre tento tradičný podnik sektora v Nemecku, Európe a vo svete. Podľa nich je niečo iné riadiť výrobu komponentov pre automobilový priemysel a iné riadiť výrobný subjekt v takom dynamickom odvetví, akým je práve teraz to automobilové.
Informovali o tom agentúra DPA, internetová stránka ZDF a nemecký denník Financial Times Deutschland.