BRATISLAVA. Lodná doprava je jedným z najvýznamnejších medzinárodných priemyselných odvetví. Vďaka schopnosti lodí prepraviť veľké množstvo nákladu pri cenovo efektívnych nákladoch, zastrešuje viac ako 90 % svetového obchodu.
Podľa Vladimíra Gešperíka zo spoločnosti Capital Markets, o.c.p., a. s., v súvislosti s hospodárskou krízou cena prepravy za ostatný rok prudko klesla. Vzhľadom na fakt, že ide o klasické cyklické odvetvie, s postupným zotavovaním svetovej ekonomiky možno očakávať aj nárast jeho akciového indexu.
Index BDI, ktorý vyjadruje cenu prepravy sypaných materiálov, dosiahol maximum v máji 2008, keď narástol na úroveň 11.793 bodov. Tento posun bol hnaný predovšetkým čínskou hospodárskou expanziou. Ázijská krajina vytvárala z dovážaných surovín výrobky, ktoré následne exportovala do celého sveta.
V dôsledku hospodárskej krízy sa index do decembra 2008 prepadol o 94 % na úroveň 663 bodov. Jeho opätovný nárast na úroveň 2225 bodov prijala investorská verejnosť veľmi pozitívne. Niektorí analytici očakávajú, že index by v nasledujúcich rokoch mohol zaznamenať pozvoľný návrat na pozíciu z roku 2008, nakoľko hlavným motorom rastu svetovej ekonomiky sa stávajú najľudnatejšie krajiny ako Čína a India, ktoré sú odkázané na dovoz surovín.
Vývoj indexu je výsledkom denného priemeru cien za prepravu najdôležitejších sypaných surovín ako uhlia, železnej rudy, obilnín a ďalších dôležitých poľnohospodárskych plodín. Výhodou indexu, podľa Gešperíka, je skutočnosť, že je denne aktualizovaný, na rozdiel od ekonomických indikátorov, ktoré staticky, resp. s oneskorením informujú o stave ekonomiky v predchádzajúcom období. Skutočnosť, že s indexom nie je možné obchodovať, zabraňuje manipulácii s jeho kurzom zo strany špekulantov.