BRATISLAVA. „Mohli sme dostať technológie, ktoré sa nám mohli, alebo nemohli hodiť," obhajoval premiér Fico výhodnosť slovenského predaja štátnych emisných kreditov firme Interblue Group. Najlepšie na obchode je totiž podľa neho to, že sme dostali peniaze v hotovosti bez akýchkoľvek záväzkov voči kupujúcemu.
„V Českej republike majú inú štruktúru predaja. Podstatná časť ceny je tzv. offsetový program, čiže za peniaze, ktoré im Japonci majú dať, musia nakúpiť technológie. Aspoň takáto informácia je zvnútra Českej republiky," povedal Fico cez víkend v Slovenskom rozhlase.
Priamy predaj emisných kvót by bol výhodný iba pre republiku, ale nie pre tých, ktorí predaj sprostredkovali cez sprostredkovateľa. Čítajte viac v komentári Mariána Leška: Predané za polovicu
Premiér sa tak snažil navodiť dojem, že ak aj Česko dostalo od Japoncov za svoje emisné kredity vyššiu cenu ako slovenská vláda, tak preto, lebo recipročne museli nakúpiť technológie od Japoncov, ktoré ani nemusia potrebovať. Česi potvrdili, že Praha získala za tonu emisií AAU 10 eur, slovenská vláda dostala od dílera len 5 eur.
Ficov ďalší omyl
Aj v tomto prípade sa premiér mýlil. „Česko dostane len cash peniaze v troch splátkach. Prvú už má Štátny fond životného prostredia na účte," povedal pre SME bývalý český minister životného prostredia Martin Bursík. Druhú splátku majú Japonci poslať do konca júna a tretiu do konca roka.
Jediné, čo by sa dalo považovať za takzvaný offsetový program, je to, že Česi budú organizovať semináre, kde budú Japonci prezentovať svoje technológie. „Ide však iba o prezentácie. Naše podniky sa rozhodnú, či chcú, alebo nechcú japonskú technológiu. Nie sú ničím viazané," povedal hovorca českého ministerstva životného prostredia Jakub Kašpar.
Za hotové predávali aj Maďari. Pre SME to potvrdila hovorkyňa maďarského ministerstva životného prostredia Boglárka Oltová. Celú sumu už majú na účte. „O ničom takom nebola reč," povedala o prípadnej požiadavke druhej strany na offsety či nákup tovaru.
Český príklad je o to aktuálnejší, že v Japonsku nakoniec skončili aj naše emisné limity. Dostali sa tam cez Interblue Group. Podľa serveru Point Carbon minulý rok prišlo na účet v Dánskom emisnom registri 15 miliónov ton emisných limitov zo Slovenska. V Dánsku má účet Interblue Group. Z Dánska sa 15 miliónov ton emisií dostalo do Švajčiarska a odtiaľ do Japonska.
Japonskí predstavitelia však dementujú obchod medzi Slovenskom a Japonskom. „Japonská a slovenská vláda neuzatvorili žiaden emisný obchod," povedal tretí sekretár japonskej ambasády na Slovensku Masako Morishita. O transakcii medzi Slovenskom, Dánskom, Švajčiarskom a Japonskom na veľvyslanectve nič nevedia.
Japonci chceli naše emisie
Minister životného prostredia Viliam Turský odmietol včera odpovedať na otázku, či vie, kto a za koľko kúpil slovenské emisné limity od „garážovej" Interblue Group.
Pritom Japonci mali o naše emisné kvóty eminentný záujem. Nasadili na to až troch agentov. Štátnu japonskú inštitúciu NEDO, súkromnú japonskú firmu Mitsui. Podľa Point Carbonu sa do tendra prihlásili aj cez slovenskú firmu Menert. Mal im to potvrdiť zdroj z vnútra spoločnosti. Miroslav Wöllner z Menertu pre SME potvrdil len toľko, že keď sa zaujímali o slovenské emisné limity, boli len sprostredkovateľom, nechcel však povedať, pre ktorú krajinu. Emisné kredity AAU totiž môžu využiť len štáty v rámci Kjótskeho protokolu.
Na obchode s emisiami Interblue Gropup mohla zarobiť až 120 miliónov eur. Zmluva je podľa premiéra Fica vypovedateľná a ak sa dokáže nevýhodnosť obchodu, zruší sa. Fico doteraz neuznal ani jeden z argumentov, že vláda na obchode prerobila, hoci českí i maďarskí vyjednávači potvrdili, že svoje kvóty predali za oveľa vyššiu sumu. Česi za 10 eur za tonu, Maďari za vyše 13 eur.