BRATISLAVA. Na Slovensku by mohla byť nová vlna „šrotovného" aj bez toho, aby to schválila vláda. Zľavy by pritom mohli byť ešte vyššie ako pri šrotovnom, kde sa vládne dotácie pohybovali od tisíc do dvetisíc eur.
Koľko získajú šrotovné sa vzťahovalo na autá s cenou do 25tisíc eur, ľudia ušetrili najviac 2tisíc eur, nová smernica umožní podnikateľom pri kúpe 25tisícového auta ušetriť až 4750 eur.
Od 29. apríla platí smernica únie, ktorá umožňuje odpočítavať podnikateľom DPH aj z áut, ktoré nemajú mriežku. Pri aute, ktoré stojí 25-tisíc eur, čo bola maximálna hranica kúpnej ceny pre šrotovné, by mohol podnikateľ ušetriť vyše 4700 eur. Dotácia na šrotovné bola o viac ako polovicu nižšia. Samozrejme, týka sa to len tých, ktorí sú platcami DPH.
Predajca, ktorý chce predávať osobné autá bez mriežky, pri ktorých sa dá odpisovať DPH, musí o to požiadať ministerstvo dopravy. Prvým, komu sa to podarilo, je Škoda Auto Slovensko.
„Ministerstvo dopravy nám uznalo typové schválenie N1 podľa príslušnej smernice únie pre modely Škoda Superb, Roomster, Fabia, Fabia Combi, Octavia, Octavia Combi, Octavia Tour, Octavia Tour Combi," povedala hovorkyňa predajcu Lucia Busquet.Pri týchto typoch vozidiel si podnikatelia budú môcť odrátať DPH aj bez toho, aby mali deliacu mriežku, ktorá oddeľuje „nákladný" priestor. Týka sa to len nových vozidiel.
S podobnou žiadosťou sa na ministerstvo chcú obrátiť aj iní predajcovia. „Budeme sa usilovať o takúto výnimku ako ostatní," povedal hovorca Citroen Slovakia František Macho.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča už povolenie okrem vybraných Škodoviek dostali aj niektoré značky od Renaultu a jeho dcéry rumunskej Dacie.
No všetko sa môže razom zmeniť, ak sa ministerstvo financií postaví proti. „Smernica takéto výnimky umožňuje, ale neprikazuje. My musíme zvážiť, aký pokles príjmov rozpočtu by to mohlo spôsobiť," povedal hovorca ministerstva Miroslav Šmál.
Aké autá nemusia mať mriežku Renault Kangoo, Laguna, Master Dacia Logan, Sandero Škoda Yeti, Octavia, Fabia, Roomster, Superb Micro-Vett – Fiorino Elettrico
Rezort sa obáva, že ak by s odpočtom DPH súhlasil aj pre autá bez mriežky, „výpadok príjmov by bol značný, keďže je tu riziko, že opatrenie by sa zneužívalo". V krátkom čase ministerstvo oznámi, či zmenou zákona o DPH vráti všetko do pôvodného stavu, keď sa DPH dala odrátať len na autá s mriežkou.
Predseda Spolku automobilových inžinierov a technikov Ján Lešinský povedal, že ministerstvo by smernicu nemalo okliešťovať, lebo podnikateľom zjednodušuje komplikovaný prístup k autám, na ktoré sa dá uplatniť daňová výhoda.
Silvia Bobocká zo Slovenskej asociácie malých podnikov si zas myslí, že zákony treba zmeniť tak, aby si podnikatelia mohli DPH odratávať zo všetkých osobných áut. Nielen z tých, ktoré majú mriežku či získajú povolenie od rezortu dopravy.
„Je to pritiahnuté za vlasy, že si musíme vytvárať mriežky, aby sme si mohli odpočítať DPH," povedala Bobocká. Zmena by podľa nej podnikateľom v čase krízy pomohla a nevzala by ani veľa peňazí z rozpočtu, lebo by sa dotkla len platiteľov DPH. Tými sú len podnikatelia s ročným obratom nad 50-tisíc eur.
Mriežku nedávno zrušili v susednom Česku, predaj áut v máji aj preto stúpol medziročne asi o pätinu.