BRATISLAVA. Šrotovné okrem predaja nových áut oživilo v druhej vlne aj záujem o ojazdené vozidlá. Ukázal to prieskum inzertného portálu Autobazar.sk.
Podľa výsledkov prieskumu sa v prvej marcovej vlne šrotovného predaj starých áut prepadol oproti februáru o 40 percent. V aprílovej druhej vlne však ich predaj oproti prvej vlne poskočil o tretinu.
To, že prvá vlna spomalila predaj ojazdených áut, potvrdil aj riaditeľ Auto Valušek Italy Pavol Dovhun: „Ľudia čakali na vývoj cien nových vozidiel, aby mohli porovnávať nielen medzi jednotlivými značkami, ale aj s cenami jazdených vozidiel." Zlacnenie nových áut potiahlo aj ceny ojazdených modelov dole, práve to podľa neho opäť naštartovalo autobazárom predaj. Ľudí, čo nemohli využiť šrotovné, totiž lákali práve nižšie ceny ojazdených vozidiel, povedal Dovhun.
Podľa portálu Autobazar.sk klesli ceny ojazdených áut medzi dvoma vlnami šrotovného v priemere o sedemsto eur.
Okrem toho niektorí predajcovia ojazdených áut na naštartovanie predaja šikovne využili popularitu šrotovného a lákali ľudí práve na zľavy pod jeho značkou.
Šrotovné predá všetko
Niektoré autobazáre si dve vlny šrotovného pochvaľujú. Podľa hovorkyne spoločnosti AAA Auto Eriky Hettešovej oživil štátny bonus na nové auto celý trh s autami. „Ak predajcovia ojazdených áut dokázali včas túto skutočnosť zohľadniť vo svojej obchodnej stratégii, bolo to aj pre nich prínosom," povedala.
Šrotovné v predajniach AAA Auto sa skončilo túto nedeľu. So zľavou sa predalo podľa Hettešovej vyše 600 áut - oproti útlmu zo začiatku roka tak išlo takmer o strojnásobenie predaja.
Vlastnú verziu šrotovného ponúkal aj konkurečný Darex - po odovzdaní starého voza získal zákazník zľavu na kúpu ojazdeného auta vo výške 500 až 2000 eur v závislosti od stavu vozidla. „Mesiac pred šrotovným predaj klesol, všetci vyčkávali, so šrotovným sa to rozbehlo," povedal hovorca Darexu Petr Plevač. Po druhej vlne dotácie nastal útlm a predaj sa vrátil na bežnú úroveň, povedal.
Zatiaľ však stihol predaj spoločnosti podľa Plevača medziročne poskočiť o sto percent.
Podobnú skúsenosť má aj manažérka marketingu spoločnosti Autoalles z Turian, ktorá tiež ponúka rovnakú zľavu cez šrotovné pri kúpe auta na úver, Dana Gabková. „Už počas prvej vlny šrotovného sme pocítili nárast predaja jazdených automobilov," povedala.
Za zvýšeným predajom vidí predovšetkým ich výhodné ceny. Tie u nich klesli už na začiatku roka takmer o pätinu.
Predajnosť už neprekvapí
Útlm predaja v najbližších mesiacoh očakáva analytička Poštovej banky Eva Sárazová. „Mnohí ľudia videli v oboch vlnách šrotovného jedinečnú príležitosť, ktorá už druhýkrát nemusí prísť, kúpiť si auto lacnejšie," povedala. Predaj tak podľa nej môžu potiahnuť len ďalšie zľavy.
S tým súhlasí aj analytik Volksbank Vladimír Vaňo: „Cenové akcie sú spôsobom, ako udržať aspoň oslabený predaj." Predaju áut by podľa neho však najviac pomohlo oživenie ekonomiky.
V odhadoch tohtoročného predaja sú opatrné aj autobazáre. „Tento rok sa ťažko odhaduje, predáva sa vo vlnách," povedal Plevač z Darexu. Jednou z nich bolo práve šrotovné.
Ďalšie zlacnenie však neočakáva - ceny totiž klesajú už od začiatku krízy. „Ceny ojazdených áut sa odvíjajú od cien nových a tie sú teraz na historickom minime," povedal.
Podobne to vidí aj Hettešová: „Rátame s tým, že naše celkové predaje budú v tomto roku nižšie než vlaňajšie," povedala.
Na vlaňajší predaj sa značky len doťahujú
Hoci predaj áut aj v máji potiahlo šrotovné o vyše 17 percent, vymazať prepad predaja zo začiatku roka to pomohlo len čiastočne. Doteraz bolo zaregistrovaných o 6,5 percenta menej nových áut oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
BRATISLAVA. Počet predaných nových osobných a malých nákladných automobilov v máji 2009 medziročne stúpol o 17,39 percenta. V máji sa tak predalo vyše 9,5 tisíca vozidiel. Hovoria o tom májové štatistiky Združenia automobilového priemyslu.
Za prvých päť mesiacov tohto roka bolo zaregistrovaných 36 678 áut, čo je o 6,50 percenta menej ako vlani. Výpadok odbytu o 25,58 percenta, ktorý vznikol po prvých troch mesiacoch tohto roka, sa po májových registráciách opäť znížil.
Poradie najžiadanejších značiek trhu vedie po prvých piatich mesiacoch roka tradične Škoda s trhovým podielom necelých 16 percent. Druhé miesto si udržal Peugeot s necelou desatinou, na treťom mieste bola Kia s rastom 8,52 percenta.
Nasledovali Renault s takmer ôsmimi percentami, Citroen s necelými siedmimi percentami. Okolo piatich percent sa pohyboval predaj značiek Volkswagen, Suzuki, Fiat, Ford a Hyundai, nasledovala Toyota/Lexus a Opel.
(zz)