BRATISLAVA. Hošták to uvádza v otvorenom liste ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu, ktorý v pondelok poskytol agentúre SITA. Strojvodcovia v rámci vnútrorezortného pripomienkového konania k návrhom zákonov o dráhach a o doprave na dráhach požadovali opakovane vypustiť časti obmedzujúce základné právo zamestnancov, právo na štrajk, pri zlyhaní rokovaní o uzatvorení kolektívnej zmluvy.
"Na rokovaní odvetvovej tripartity, konanej 31. marca 2009, FS požadovala informáciu o navrhovaných obmedzeniach a ich zdôvodnenie. Generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy (na ministerstve dopravy) Ján Halaj zdôraznil, že návrhy pripravovaných zákonov budú opätovne predložené k pripomienkovaniu," pokračoval Hošták. Opätovné pripomienkovanie sa však podľa neho neuskutočnilo. Vzhľadom na to, že uvedené návrhy zákonov boli postúpené na rokovanie vlády, i keď následne 27. mája boli z vlády stiahnuté, FS považuje tento postup ministerstva dopravy za ignorovanie sociálneho partnera.
Vypustenie návrhov zákonov o dráhe a doprave na dráhach z rokovania vlády Vážny zdôvodnil tým, že je v nich potrebné ešte doriešiť určité nezrovnalosti. "Najmä problém s ministerstvom pôdohospodárstva ohľadne udržiavania železničnej dopravnej cesty, kto aké pásmo bude vlastne riešiť. A určité drobné problémy ešte boli so samosprávnymi krajmi," povedal Vážny po zasadnutí kabinetu 27. mája. Ako dodal, nič nebráni tomu, aby boli tieto problémy doriešené a oba zákony opätovne predložené na vládu bez rozporov. Návrhy uvedených zákonov považuje Vážny za významné a veľmi rozsiahle, preto nie je jednoduché dosiahnuť konsenzus. Za najdôležitejšie v súvislosti s týmito zákonmi označil financovanie železničného sektora, ktoré sa premietne do nižšej ceny za používanie železničnej dopravnej cesty. Tá by mala byť konkurenčná s okolitými krajinami.