NEW YORK. V balíku na podporu konjunktúry je na jej rozvoj vyčlenených 13 miliárd USD (9,22 miliardy eur).
V polovici apríli predstavili v Bielom dome prezidentovi Barackovi Obamovi program budovania tratí pre vlaky vysokých rýchlostí. V prvej fáze bude vybudovaných 10 tratí rôznymi smermi krajiny, ktoré by mali na krátkych a stredne dlhých trasách úspešne konkurovať leteckej doprave.
Nemecký denník Financial Times Deutschland napísal, že v minulých dňoch navštívila Berlín delegácia amerických odborníkov na dopravu z východného pobrežia USA a Kalifornie.
Petra Skoseya prekvapilo, že v Berlíne a v spolkovej krajine Brandenbursko jestvuje spoločný podnik prímestskej dopravy. V Chicagu, v ktorom Skosey žije, existujú tri podniky verejnej dopravy, ale celosieťové lístky si navzájom neuznávajú. Skoseya ohromilo aj to, že cestujúci, čakajúci na vlak, mohli na digitálnych informačných tabuliach nepretržite sledovať, o koľko minút dorazí ich spoj do stanice. "To ešte nemáme," konštatoval.
Vo veľkých amerických mestách sa začína prejavovať vyberanie mýtneho za vjazd vozidiel do centier záujmom o prímestskú dopravu. Vlani sa počet cestujúcich v amerických vlakoch na krátkych tratiach zvýšil medziročne o 11 %. V diaľkových rýchlikoch ich bolo o 9 % viac.
Podľa štatistikov má svetový trh železnice ročnú hodnotu 120 miliárd eur (3,62 bilióna Sk) a z tejto sumy pripadá 24 miliárd eur (723,02 miliardy Sk) na USA, Kanadu a Mexiko.
Američania sa zaujímali aj o techniku vyberania mýtneho pre nákladné autá na diaľniciach. Členovia delegácie tvrdili, že pre nich je to hudba budúcnosti.
Presné podmienky pre rozvoj americkej železnice budú známe až na jeseň, keď Kongres prerokuje zákon o tejto doprave. Podľa Skoseya by mal mať tento zákon na železnicu oveľa väčší stimulačný vplyv ako balík na podporu konjunktúry.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.