BRATISLAVA. Martin Bursík, bývalý český minister životného prostredia, neklamal, keď v rozhovore pre SME tvrdil, že Česi predali Japoncom svoje emisné kredity po „nie menej ako dvakrát päť eur" za tonu. Neklamal ani v tom, že Česko dostane zhruba desať miliárd českých korún od Japoncov v hotovosti.
Jeho slová včera pre SME potvrdil súčasný český minister životného prostredia Ladislav Miko. Na otázku, či môže potvrdiť, že predávali za viac ako 10 eur za tonu, odpovedal jasne „áno". Miko tiež potvrdil, že Česko nemusí nakupovať žiadne technológie: „Offsety tam žiadne nie sú. Je to cash, ale s podmienkou, že to ide na GIS projekt Zelená úsporám."
Ficov mýtus padá
Už druhý vysoký český politik vyvrátil domnienku slovenského premiéra Roberta Fica o tom, že Česi nepredali výhodnejšie a že museli súhlasiť s nákupom technológií.
Fico si pritom za svojím tvrdošijne stál aj včera na schôdzi parlamentného výboru pre európske záležitosti. „Naďalej tvrdím, že tam je aj časť technologická. Nedostali všetko v hotovosti, pokiaľ ide o tieto veci."
Podľa informácií SME Fico mal ešte v stredu večer telefonovať s českým premiérom Janom Fischerom. Ten mu mal potvrdiť českú povinnosť offsetov. Fischerov ani Ficov hovorca včera túto informáciu nepotvrdili.
Podľa Miku nie je pravda ani to, že Česi museli súhlasiť s netradičným offsetom. Teda, že im Japonci poslali len časť z kúpnej ceny a za zvyšok podľa českej objednávky nakúpia technológie, ktoré nemusia byť len japonské.
„To by bol offset. Ale už som vám povedal, tam nie sú offsety. Tam je to tak, že peniaze prišli komplet v hotovosti. Je tam drobná suma na prezentáciu japonských technológií, ale bez povinností ich realizovať."
V projekte Zelená úsporám je dôležité to, že musí ísť len o tie najkvalitnejšie technológie.
Tak padá mýtus, ktorým sa premiér snaží zachrániť reputáciu vlády. Realitou teda je, že Slovensko na obchode s emisnými kvótami prerobilo zhruba 75 miliónov eur. Rovnakú sumu mohli na škandalóznom obchode zarobiť neznámi majitelia firmy Interblue Group. Garážovej firme totiž exminister Ján Chrbet predal 15 miliónov ton emisných limitov za 5 eur za tonu, i keď mu vláda odsúhlasila šesť eur za tonu, čo bolo však stále menej oproti českým a maďarským cenám.
Škodí nám aj v Európe
Pre Slovensko sa emisný kšeft však už stáva nielen vnútropolitickým, ale aj medzinárodným problémom. Ficova vláda má totiž záujem o post eurokomisára pre energetiku. „Pre nás je absolútna priorita téma energetiky," povedal včera Fico na rokovaní parlamentného výboru pre európske záležitosti.
Podľainternetového portálu euractiv.sknám emisný kšeft však môže zablokovať práve šance na post komisára pre energetiku. Podľa dobre informovaného zdroja euractiv.sk z prostredia Európskej komisie totiž obchod s takou nízkou cenou nahneval aj niektorých našich partnerov v únii, najmä severské krajiny.
V Európskej komisii vyvoláva znepokojenie hlavne bod, ktorý načrtol v rozhovore pre SME český exminister Bursík. Upozornil totiž na fakt, že podobné transakcie majú negatívny vplyv na trh s CO2, pretože „je to za dampingovú cenu" a znižujú efekt Kjótskeho protokolu. „Nebolo by dobré, keby sa išlo do obchodov, aké ukazuje váš prípad," povedal Bursík.
O zložení Európskej komisie by sa malo rokovať už koncom budúceho týždňa. Rada Európskej únie bude zároveň rokovať napríklad aj o ekologických otázkach.
Hovorte nahlas. Pošlite list Ficovi
Verejnosť nemá možnosť vyjadriť sa k obchodu s emisnými kvótami. Greenpeace jej dáva možnosť hovoriť nahlas.
BRATISLAVA. Zastavme toto šialenstvo a získajme informácie, na ktoré máme právo! Týmito slovami vyzýva Greenpeace na Slovensku verejnosť, aby sa zaujímala o kauzu predaja emisných kvót neznámej firme Interblue Group. Na webovej stránke http://write-a-letter.greenpeace.org/729 môžu ľudia podpísať list adresovaný premiérovi Robertovi Ficovi a ministrovi životného prostredia Viliamovi Turskému.
Listom, ktorý sformuloval Greenpeace, ich majú vyzvať na zverejnenie celej zmluvy s Interblue Group. Aby sa tak potvrdila výhodnosť či nevýhodnosť obchodu. „Dôvod, prečo to robíme, je, že verejnosť sa nemá možnosť zapojiť do tejto kauzy a vysloviť nespokojnosť," povedala Andrea Zlatňanská z Greenpeace Slovensko.