BERLÍN.
Do konečnej záchrany Opela, silno postihnutého krízou, bude treba prekonať celý rad rizík, uviedla kancelárka vo štvrtok večer v diskusnej relácii nemeckej televíznej stanice ZDF. "Opel dostal šancu, nič viac a nič menej," zdôraznila.
Nemecký denník Financial Times Deutschland k tomu poznamenal , že vyjadrenie nebolo celkom presné. Opel dostal aj viac: 300 miliónov eur vybraných od daňových poplatníkov. Peniaze dostal na to, aby udržal výrobu. Suma prišla po tom, ako sa koncom mája nemecká vládna koalícia rámcovo dohodla o jeho prevzatí s Magnou, kanadsko-rakúskym dodávateľom automobilového priemyslu. Odvtedy Magna exkluzívne rokuje s centrálou Opela, americkým General Motors, o dosiahnutí presných podmienok prevzatia.
Britský minister hospodárstva Peter Mandelson vo štvrtok na stretnutí so svojím nemeckým kolegom Guttenbergom v Berlíne silno spochybnil výber Magny ako favorita na prevzatie Opela. Podľa neho Magna nie je najlepším riešením pre Európu, lebo jej hospodárske ťažisko sa nachádza v Severnej Amerike. Partnermi Magny v tejto akvizícii sú ruská štátna Sberbank a výrobca automobilov GAZ. Ruský premiér Vladimir Putin už vyslovil veľký záujem o techniku nemeckej automobilky.
Kancelárka však bráni rozhodnutie, aby štát ručil za záväzky Opela. Ak by sa stal nesolventným, potom by sa právne dôsledky kombinácie amerického a európskeho zákonodarstva o nesolventnosti presunuli na daňových poplatníkov. A nešlo by o malú sumu.
Merkelová zdôraznila, že sa spolková vláda pokúsila s Magnou objasniť čo najviac detailov, aby nedošlo k nepríjemným prekvapeniam. Podľa nej nie je vôbec jasné, či sa peniaze daňových poplatníkov použijú. Opel je podnikom s perspektívou, ktorý vyrába dobré vozidlá.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.