BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) podpísali 5. júna tohto roka so spoločnosťou DI Koridor, s.r.o. Bratislava druhé čiastkové zmluvy v rámci projektu TEN-T Štúdie prepojenia železničného koridoru s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave. Čiastkové zmluvy boli uzatvorené cez rokovacie konanie bez zverejnenia. Ide totiž o súčasť rámcovej dohody podpísanej medzi oboma spoločnosťami 30. novembra 2006. Stalo sa tak na základe verejnej súťaže pre vypracovanie projektovej dokumentácie, vrátane inžinierskej činnosti a autorského dozoru pre stavby projektu TEN-T. Uvedené služby sú financované z európskych prostriedkov. Druhá čiastková zmluva pre stavbu prepojenia železničných koridorov ŽSR, Bratislava Predmestie - Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka sa týka vypracovania a dodania dokumentácie na stavebné konanie za 7,958 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Dokumentácia má obsahovať všetky potrebné náležitosti potrebné na vydanie schvaľovacieho rozhodnutia a na získanie príslušných stavebných povolení. Súčasťou dokumentácie má byť aj zabezpečenie a poskytnutie prieskumov a inžinierskej činnosti, vrátane vydania právoplatných stavebných povolení a schvaľovacieho rozhodnutia ministerstva dopravy na základe spomínanej rámcovej dohody.
Druhá čiastková zmluva k tej istej rámcovej dohode pre stavbu prepojenia železničného koridoru TEN-T s Letiskom M. R. Štefánika v Bratislave počíta s vypracovaním a dodaním dokumentácie na stavebné konanie. Cena dokumentácie predstavuje 1,299 mil. eur bez dane. Keďže táto stavba je rozdelená na tri samostatné časti, dokumentácia bude predložená zvlášť pre každú z nich. Prvá etapa stavby rieši zdvojkoľajnenie železničnej trate v úseku Bratislava Petržalka - štátna hranica SR a Rakúska, ŽSR Bratislava - železničné zapojenie letiska v Bratislave. Druhá etapa má zdvojkoľajniť železničnú trať na úseku Bratislava Nové Mesto - Bratislava Hlavná stanica, ŽSR Bratislava - železničné zapojenie letiska. Tretia etapa stavby rieši napojenie samotného letiska na železničnú sieť.
ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu. ŽSR disponujú základným imaním vo výške v prepočte 958,097 mil. eur. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.
Firma DI Koridor, s.r.o. je zapísaná v Obchodnom registri od 30. novembra 2006, eviduje základné imanie 6,64 tis. eur. Ide o dcérsku firmu spoločností Dopravoprojekt, a.s. Bratislava s vkladom 4,65 tis. eur a Infraprojekt, s.r.o. Bratislava s vkladom 1,99 tis. eur na základnom imaní. S cieľom rýchlej modernizácie železničného spojenia na trase Paríž - Štrasburg - Mníchov - Viedeň - Budapešť vznikla v roku 1990 iniciatíva Magistrála pre Európu. Modernizácia trate je nevyhnutnou podmienkou pre rýchlu ekonomickú, politickú a kultúrnu integráciu východnej a západnej Európy. Bratislava je členom tejto iniciatívy od roku 2007. V decembri minulého roka schválili poslanci mestského zastupiteľstva zmeny a doplnky územného plánu mesta Bratislava, ktoré premietajú projekt Železničného prepojenia koridorov TEN-T s letiskom a železničnou sieťou do plánu mesta. Podľa časového harmonogramu prípravy projektu sa počíta s realizáciou diela v období rokov 2010 - 2015.