BRATISALVA. Dôvodom je, že neexistuje mechanizmus, ktorý by ho mohol garantovať. Povedal to dnes vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy bratislavského magistrátu Vladimír Mikuš počas diskusie na tému Udržateľný rozvoj mesta Bratislavy, ktorú pripravil internetový časopis Stavebné fórum.sk. Mesto nie je spokojné s uvedeným stavom a snaží sa držať tento handicap pod kontrolou, zdôraznil.
Nech je územný potenciál akokoľvek perspektívny a dobrý, bude dobrý až vtedy, keď bude fungovať z hľadiska dopravy. Treba zabezpečiť aj to, čo je v územnom pláne (ÚP) mesta naplánované v oblasti dopravy. V hlavnom meste chýbajú celé články dopravnej infraštruktúry, ktoré tu mali byť, ozrejmil Mikuš.
Existujú napríklad lokality, ktoré mali byť zastavané v roku 2030, ale ľudia tam bývajú už v súčasnosti. Mikuš podotkol, že hlavné mesto má k dispozícii metodiku posudzovania dopravno-kapacitných vplyvov, ktorá má ovplyvniť udržateľnosť dopravnej situácie. Počas diskusie k doprave odznelo, že treba hľadať možnosti financovania dopravnej a inej infraštruktúry, zapojenia do tejto výstavby aj súkromných investorov, okrem mesta a štátu.
Socio-ekonomickému pohľadu na ÚP sa venoval Michal Babiar z referátu územného plánovania bratislavského magistrátu. "Pre Bratislavu je prioritne dôležité, aby na nových plochách neboli monofunkčné riešenia, napríklad čisto bytové," konštatoval. Zdôraznil naviazanosť rozvoja mesta na pracovné príležitosti, ktoré by mali vzniknúť aj na juhu a západe mesta. Podľa jeho informácií bolo v minulosti v centre Bratislavy 70.000 pracovných príležitostí a v súčasnosti je ich 140.000.
V súvislosti s platným ÚP Babiar uviedol, že mesto by malo mať 550.000 obyvateľov, ale na jeho území sa reálne zdržiava asi 700.000 ľudí, z tohto počtu 160.000 denne dochádza do Bratislavy za prácou a žijú v nej tisíce študentov, ktorí nie sú prihlásení na trvalý pobyt.
Hlavný architekt Bratislavy Štefan Šlachta upozornil, že je potrebné vypracovať nový dopravný generel a ďalšie územné plány zón. Podľa neho treba spracovať aj nový ÚP mesta, ktorý bude reagovať na aktuálny stav. "Nový územný plán sa dá urobiť do troch - štyroch rokov," povedal pre TASR.