BRATISLAVA. Ak vás obchodník informuje o možnosti platiť pri jeho pokladnici kartou, musí vám platbu umožniť bez ohľadu na výšku platby. Tvrdí to Slovenská obchodná inšpekcia.
Prax však ukazuje, že to tak vždy nie je. Ivanovi z Bratislavy odmietli v lekárni prijať platobnú kartu, keď si potreboval akútne kúpiť lieky. Odôvodnili to tým, že neurobil nákup nad 10 eur. Bratislavská predajňa REMA zase odmieta kartu pri platbe menšej ako tri eurá.
Niekde je to v zmluve
Slovenská sporiteľňa, ČSOB a Tatra banka vravia, že majú povinnosť prijímať platobné karty bez ohľadu na výšku platby definovanú v zmluvách s obchodníkmi, ktorí využívajú ich terminály. Za porušovanie tejto povinnosti im hrozia aj sankcie. Ak obchodník viackrát odmietne platobnú kartu pre nízku hodnotu nákupu, môže s ním banka rozviazať zmluvu okamžite.
„Naša banka nevidí dôvod na to, aby obchodníci odmietali používanie platobných kariet len pre nízke sumy, pretože tak bránia plynulému rozšíreniu kariet," povedala hovorkyňa ČSOB Tereza Molnár-Copláková.
Dexia banka má pri svojich termináloch definované technické minimum, pod ktoré nie je možné platbu spracovať. Aktuálne je to tridsať centov. Obchodníci poznajú aj ekonomické minimum, keď je platba kartou pre nich rentabilná. Je vyššie ako technické.
Poplatky sú individuálne
Podnikatelia obhajujú limity vysokým podielom nákladov na celkovej sume transakcie, ak je hodnota nákupu nízka.
„Pred niekoľkými rokmi mohli byť tieto argumenty podložené, najmä pre výšku telekomunikačných nákladov spojených s jednou transakciou," vraví Monika Slezáková z Tatra banky. Dodáva, že dnes sú tieto argumenty neopodstatnené.
Zistiť, aké poplatky odvádza obchodník banke za spracovanie platieb kartou, nie je pritom jednoduché. Oslovené banky potvrdili, že sa určujú individuálne a sú ovplyvnené viacerými faktormi.
„Závisia predovšetkým od výšky obratu realizovaného prostredníctvom platobného terminálu," hovorí Slezáková. Jej slová potvrdila aj hovorkyňa ČSOB. Podľa Slovenskej sporiteľne závisí poplatok tiež od toho, čo obchodník predáva, od celkového obratu cez platobné karty a hodnotí sa aj spolupráca predajcu s bankou.
Návrh problém nerieši
Ministerstvo financií pripravuje návrh zákona o platobných službách. Podľa hovorcu rezortu Miroslava Šmála podporuje platby kartou, no nemal by nevýhodniť platbu v hotovosti pred platbami kartou. Šmál vysvetlil, že ak návrh zákona prejde, obchodník už nebude môcť od zákazníka žiadať zaplatenie samostatného poplatku za to, že platí kartou. Podľa návrhu zákona banky, ktoré poskytujú podnikateľom terminál, nebudú môcť obchodníkom brániť v tom, aby zákazníkom platiacim kartou poskytovali benefity, napríklad v podobe zľavy.
Problém minimálnych limitov na platbu kartou však novopripravovaná legislatíva nevyrieši. Potvrdil to aj Šmál: „Takéto skutočnosti nie sú upravené v právnom poriadku Slovenskej republiky, neupravuje ich ani návrh zákona o platobných službách," povedal.
Tento nedostatok potvrdil aj hovorca Slovenskej bankovej asociácie Marcel Laznia. Pripomína, že zákon len prenáša európsku direktívu o platobných službách do našej legislatívy. „Určuje, že krajiny únie musia predmetné zákony upraviť do novembra tohto roka."
Podobne aj u susedov
Legislatíva, ktorá by riešila minimálne limity na platbu kartou chýba v Českej republike, ale aj v únii. „Európska legislatíva problematiku limitov nerieši," hovorí Radek Ležatka z českého ministerstva financií.
Podľa neho by však v druhej polovici roka mala byť zverejnená smernica o elektronických peniazoch. Tie sú podľa neho menej nákladné pre obchodníka a sú vhodné najmä pri platení menších nákupov.
Riešením je aj bezkontaktné platenie
V budúcnosti sa môže rozšíriť trend, ktorý u nás zaviedla Volksbanka. Tá k nám priniesla bezkontaktnú metódu platenia - MaterCard PayPass, ktorá je určená najmä na platenie malých súm. Podľa Jany Lukáčovej z Volksbanky sa ňou dá teoreticky platiť aj jeden cent, no maximálne však dvadsať eur.
Volksbanka je zatiaľ jediná na Slovensku, ktorá túto metódu poskytuje. Klientom vydáva karty, ktoré zvládnu bezkontaktné platenie, obchodníkom zas terminály, ktoré ich dokážu prečítať.
Pri technológií sa klientovi vydá klasická debetná karta, preto poplatok za platbu zaplatí v balíku služieb, alebo samostatne podľa platného sadzobníka služieb.
Platenie prebieha jednoduchým priložením karty k terminálu, tak ako sme zvyknutí v autobusoch prímestskej dopravy, knižniciach, či jedálňach. „Klient priloží kartu a nemusí zadávať ani PIN kód ani podpisovať účet," hovorí Lukáčová.
Do dnešného dňa banka vydala 8 715 kariet a momentálne je viac ako 650 obchodníkov vybavených terminálmi akceptujúcimi tieto platby. Podľa Lukáčovej stále pracujú na rozširovaní miest, kde bezkontaktné karty akceptujú.
Sťažovať sa dá v banke
Obchod, ktorý limituje platbu kartou, banka vyzve, aby sa zdržal obmedzovania hodnoty nákupu.
BRATISLAVA. Ak vám obchodník odmietne platbu kartou pre nízku hodnotu nákupu, a to napriek oznamu o prijímaní kariet, môžete sa sťažovať vo svojej banke.
Oslovené banky tvrdia, že zákazník sa má obrátiť na banku, ktorá mu kartu vydala. „Platí to aj v prípade, ak obchodník, ktorý platbu odmietol, nepoužíva terminál tejto banky," hovorí Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne.
Banky zdôrazňujú, že pri riešení reklamácie je potrebná súčinnosť klienta, pretože banka nie vždy vie identifikovať obchodníka alebo banku. Prínosom môže byť aj to, ak zákazník dokáže identifikovať prevádzkovateľa platobného terminálu.
Banky riešia reklamácie rôzne. Vyzvú obchodníka, aby sa zdržal takéhoto konania a prijímal platobné karty bez limitov. Ak výzvu banky ignoruje a tej príde viacero ďalších podnetov od klientov, môže s obchodníkom banka rozviazať zmluvu.
Národná banka Slovenska neeviduje taký podnet, v ktorom by sa občan sťažoval na odmietnutie platobnej karty pre nízku hodnotu nákupu.
Vlastnú sťažnosť môžete pridať na www.staznosti.sk
Adam Valček