SME

Zamrežované autá odídu do minulosti

Prvé autá bez mriežky, z ktorých si podnikatelia môžu odrátať DPH, predávajú najmä Škoda a Renault.

(Zdroj: Ilustračné SME - Oliver Filan)

Podnikatelia už nebudú musieť nákladný priestor v aute oddeľovať mriežkou, kaziť si tak estetický vzhľad vozidla a platiť za to ešte aj stovky eur navyše.

BRATISLAVA. Od júna sú už v predaji prvé autá, ktoré nemusia mať mriežku a napriek tomu si podnikatelia pri ich kúpe môžu z ceny zraziť DPH.

Netýka sa to zatiaľ všetkých áut. Ale len tých, pre ktoré si výrobcovia vybavili špeciálnu európsku homologizáciu, v ktoromkoľvek z členských štátov únie, ktorú zároveň uznalo aj naše ministerstvo dopravy. Takýmto schvaľovacím procesom u nás prešli všetky modely Škody a niektoré modely Renaultu, Dacie, Hyundai či Fiatu.

SkryťVypnúť reklamu

Prídu aj ďalší ODPOČET DPH

bez mriežky, ale s možnosťou odpočtu DPH, sa dajú kúpiť všetky modely Škody a vybrané modely značiek Renault, Dacia, Huyndai a Fiat, ostatné automobilky si ešte potrebné povolenia nevybavili, ponúkajú preto podnikateľom stále autá s mriežkami, autá s mriežkou sa u nás môžu predávať do 29. októbra 2011, potom to už nebude možné, na osobné autá v kategórii M 1 sa odpočet DPH nevzťahuje, preradenie osobných áut z kategórie M 1 do N 1 môže znížiť počet miest na sedenie, platí, že úžitková hmotnosť pre náklad musí byť vyššia ako pre posádku bez vodiča. Škoda Fabia je preto v N 1 aj s vodičom štvormiestna, no Superb, Roomster či Renault Mégane sú päťmiestne.

Je veľmi pravdepodobné, že sa k nim pridajú aj ďalšie značky. Preradenie vozidiel do európskej kategórie N 1 bez mriežky, pri ktorých sa neplatí DPH, je však beh na dlhé trate.

SkryťVypnúť reklamu

„Tak ako pri iných značkách, aj pri Suzuki je to závislé od výrobného závodu, ktorý musí zabezpečiť homologizáciu. Zatiaľ nemáme informáciu, kedy by mohol byť tento proces ukončený," povedal Ľubomír Habala zo Suzuki. Firma zatiaľ predáva vozidlá v kategórii N 1 schválené podľa našej národnej legislatívy. Tá na odpočet DPH vyžaduje, aby bol nákladný priestor v aute oddelený mriežkou. Modely Splash a Grand Vitara sú tak zatiaľ na trhu len s mriežkou. Jej zabudovanie vyjde na 450 eur.

Habala priznal, že kým Suzuki nebude mať bezmriežkovú verziu „n-jednotiek", môže v konkurenčnom boji ťahať za kratší koniec povrazu. „Je to konkurenčná výhoda. Firmy, ktoré si chcú uplatniť odpočet DPH, budú zrejme uprednostňovať vozidlá N 1 bez mriežky," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Európska smernica o bezmriežkových autách platí u nás od 29. apríla. Škodovka už niekoľko týždňov v médiách inzeruje, že takéto autá predáva. Nástup tejto spoločnosti a niektorých ďalších automobiliek zatiaľ nezachytili Kia, Peugeot ani Volkswagen. Nemecká automobilka až v druhom polroku prinesie na náš trh prvé auto bez mriežky, z ktorého sa dá odpočítať DPH. Mal by ním byť Volkswagen Transporter. Na ostatné modely v bezmriežkovej verzii si záujemcovia budú musieť počkať. „Staré modely, ako napríklad Polo, Golf či Passat, prídu na rad neskôr, je to otázka niekoľkých mesiacov," povedal Ľubomír Beňovič z obchodného oddelenia spoločnosti Porsche Slovakia, ktorá u nás zastrešuje aj značku Volkswagen.

Pri kúpe n-jednotiek bez mriežky predajcovia nevyžadujú nijaké špeciálne formality. Je to podobné ako predtým. „Jediná administratíva, ktorú musí zákazník absolvovať v prípade kúpy automobilu, je podpísanie objednávky u niektorého z dílerov," povedala Jana Rajcová z firmy Renault Slovensko. Podnikateľ len upozorní predajcu, že chce vozidlo s európskou homologizáciou. Auto bude mať na karosérii európsky homologizačný štítok a v technickom preukaze bude číslo európskeho schválenia.

SkryťVypnúť reklamu

Skončí sa to o dva roky Naďalej platí, že osobné vozidlo môžu byť do kategórie nákladných (N 1) preradené, ak úžitková hmotnosť pre náklad je vyššia ako hmotnosť posádky vozidla bez vodiča. Od toho aj závisí, či sú autá troj-, štvor- či päťmiestne. Škody Superb, Roomster alebo Octavia aj vo vyhotovení Combi, sa predávajú ako päťmiestne n-jednotky.

No napríklad Octavia Tour či modely Fabie sú štvormiestne. Vodič teda môže mať v aute len troch spolujazdcov, ak sa pri prípadnej policajnej kontrole chce vyhnúť pokute.

Nová smernica sa na autá, ktoré už majú mrežu zabudovanú, nevzťahuje. Mreža im zostane, kým budú jazdiť. To môže byť aj niekoľko rokov.

Inak je to pri nových vozidlách. N­jednotky s mriežkou sa môžu predávať až do 29. októbra 2011, ak o ne budú mať podnikatelia záujem. Potom začne európska smernica platiť v plnom rozsahu a n­jednotky sa už budú môcť predávať len bez mriežky.

SkryťVypnúť reklamu

Mreža sa z auta odstrániť nemôže

Keď si niekto kúpil auto s mrežou niekoľko dní predtým, ako sa začali predávať aj bez nej, už mu ho nevymenia.

BRATISLAVA. Ak si niekto nedávno kúpil auto s mriežkou, aby si mohol odrátať z ceny DPH, už mu ho za bezmriežkové nevymenia. A to napriek tomu, že už zopár týždňov niektorí dovozcovia predávajú podnikateľom autá, v ktorých nákladný priestor nemusí byť oddelený. Nová európska smernica umožňuje, aby sa DPH dala odrátať aj pri autách, ktoré mrežu nemajú.

To je aj prípad jedného z čitateľov. Ten si začiatkom apríla objednal Škodu Superb s mriežkou, aby ušetril na DPH. No o mesiac aj pol Škoda začala predávať autá bez mriežky. Niekoľko hodín potom, čo si auto prevzal, sa z inzercie dozvedel, že už mriežku na odpočet DPH na ten istý typ auta netreba.

SkryťVypnúť reklamu

Rozčúlilo ho, že príslušná smernica platí už od 29. apríla, ale v Škodovke ho na to nikto neupozornil. „Hoci výrobca už príslušné povolenie vybavoval, aby mohol predávať bezmriežkové autá bez DPH, obchodník ešte o tom nemal informácie," vysvetľuje hovorkyňa Škoda Auto Slovensko Lucia Busquet. Povolenie Škoda dostala 27. mája. „Až potom sme mohli rozbehnúť predaj vozidiel kategórie N 1 bez DPH," povedala Busquet.

Zákazník chcel, aby mu predajca odstránil mriežku a preradili auto do kategórie, pri ktorej sa nevyžaduje mriežka, ale dá sa z ceny strhnúť DPH. „To jednoducho nebolo možné," povedal Stach. Jeho slová potvrdila aj Jana Rajcová z konkurenčného Renaultu. „Automobil zadaný do výroby podľa národného schválenia už vo výrobe nie je možné zmeniť na automobil s európskym schválením, čiže na automobil bez deliacej mreže," povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazník so zdôvodnením predajcu spokojný nie je. „Nabudúce sa už poobzerám po inej značke, ale ešte niekoľkorokov sa budem v spätnom zrkadle pozerať na mrežu a pripomínať si neochotu Škodovky," dodal.

Ľuboš Jančík

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (7. 5. 2025)
USD 1.133
AUD 1.752
CZK 24.960
JPY 161.640
CAD 1.563
GBP 0.847
HUF 405.150
PLN 4.275
CHF 0.935
SEK 10.880

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  3. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  2. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  3. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  4. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 342
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 227
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 901
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 379
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 967
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 852
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 826
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 415
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 22 154
  2. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 133
  3. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 8 035
  4. Ján Chomík: Liek na nespavosť 6 680
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 673
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 654
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 631
  8. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 462
  1. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  3. Tupou Ceruzou: Zámočky
  4. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  5. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  6. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  7. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  8. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 22 154
  2. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 133
  3. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 8 035
  4. Ján Chomík: Liek na nespavosť 6 680
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 6 673
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 654
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 631
  8. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 462
  1. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  3. Tupou Ceruzou: Zámočky
  4. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  5. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  6. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  7. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  8. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
SkryťZatvoriť reklamu