Minister životného prostredia musí začať pracovať na správe o emisiách. Ignorovať kauzu nebude môcť ani premiér. Čo povedia, či zamlčia, sa verejnosť dozvie o mesiac.
BRATISLAVA. Minister životného prostredia Viliam Turský musí odovzdať správu o emisiách, ktorú si vyžiadal parlament, najneskôr do konca júla. Poslanec Pavol Frešo je presvedčený, že aj keď bude najbližšia schôdza parlamentu až v septembri, v jeho priečinku by sa správa mala objaviť najneskôr do 30 dní. Spolu s touto správou očakáva, že mu premiér Robert Fico zodpovie na desať otázok o emisiách, keďže ho vo štvrtok v parlamente interpeloval.
Turský by mal podrobne v správe opísať, akým spôsobom sa urobil predaj emisií a ako ministerstvo vyberalo kupca. Fico sa zasa nevyhne odpovedi, či podniká kroky, aby sa zmluva zrušila. Aspoň Frešo očakáva, že jemu nebude môcť premiér povedať „no comment“.
Takúto odpoveď dostalo SME v piatok na otázku, či premiér videl zmluvu s Interblue Group na predaj emisných kvót a nepovažuje ju ako právnik za nevýhodne postavenú pre štát, a to aj v prípade, ak opomenieme výšku ceny za jednu tonu emisných limitov. „Nebudeme reagovať,“ odkázal po hovorcovi Braňovi Ondrušovi.
Keď trh žije, treba konať
Zrušenie emisnej zmluvy je však hlavným odporúčaním ekonómov - na to, aby verejné financie neprišli o niekoľko miliónov eur z predaja emisií. „Ak sú na trhu indície, že existujú vyššie ceny a že trh žije, dýcha, mala by sa zmluva zrušiť,“ myslí si analytik ČSOB Marek Gábriš.
To, že trh žije a cena je stále lepšia ako slovenských päť eur za jednu tonu emisných limitov, dokazuje opäť český príklad. Česko totiž mieni počas leta predať desať miliónov ton emisných kvót Španielsku a Rakúsku. Cena sa pritom podľa exministra životného prostredia Martina Bursíka pohybuje v intervale okolo desať eur za tonu.
To je tiež odpoveď na premiérove tvrdenia, že trh s emisiami je už mŕtvy. V piatok opäť odmietol odpovedať, odkiaľ získal túto informáciu.
Otázkou podľa Gábriša však zostáva, ako rýchlo a s akými sankciami sa dá zmluva zrušiť. „Ak to pôjde rýchlo a mohol by sa nový obchod uskutočniť v priebehu nasledujúcich mesiacov, treba zmluvu okamžite zrušiť, pretože to bude mať pozitívny efekt.“ Ak by však zrušenie zmluvy trvalo dlhšie, napríklad rok, efekt sa nedá podľa Gábriša v súčasnosti hodnotiť, pretože nikto nevie, za akú cenu sa budú emisné povolenky AAU o rok predávať.
Analytik INESS Richard Ďurana odporúča, aby sa ministerstvo životného prostredia začalo zaujímať o medzinárodné tendre, v ktorých by sme mohli utŕžiť vyšší zisk. „A ak je podmienkou v medzinárodnom obchode vypracovanie kvalitného zeleného projektu, určite by sa malo ministerstvo naň zamerať,“ hovorí.
Ministerstvo životného prostredia nevedelo odpovedať na otázku, aké zelené projekty by dokázalo prípadným záujemcom o naše emisné kvóty ponúknuť a či na nejakom z nich už začalo pracovať.
Odvolať by mali aj Solčanského
Zajedno s ekonómami je opozícia, ale aj časť koalície. „Po objasnení všetkých okolností a dokázaní, že cena bola naozaj nevýhodná, by sa mala zmluva zrušiť,“ povedal Jozef Halecký z HZDS. Osobne je presvedčený, že kauza emisie bude mať ešte pokračovanie.
Zrušenie zmluvy požaduje aj hnutie Greenpeace, ktoré poslalo otvorený list premiérovi. Zmluva je podľa Greenpeace pre Slovensko nevýhodná, cenu za emisie považujú ochranári v medzinárodnom kontexte za dumpingovú. Ich hlavnou požiadavkou je zrušenie záväzku predaja zvyšných emisných kvót aj opčného práva pre Interblue Group.
Greenpeace zdôrazňuje, že táto kauza sa nesmie skončiť iba vyvodením politickej zodpovednosti voči bývalému ministrovi Jánovi Chrbetovi. Podľa environmentalistov je mimoriadne zvláštne, že zodpovedný odbor za ochranu ovzdušia a klimatickú problematiku ešte stále vedie tá istá osoba, ktorá bola za problematiku emisií a ochranu klímy zodpovedná aj v čase prípravy a realizácie predaja emisných kvót firme Interblue Group.
Ide o Petra Solčanského, ktorý je podľa médií blízky človek Jánovi Slotovi. Podľa týždenníka Trend Solčanského stiahli v roku 2007 po dvoch mesiacoch z funkcie šéfa Vojenskej spravodajskej služby. Dôvodom odvolania mal byť jeho podpis na podozrivej zmluve za štyri milióny eur.
Na čo má premiér odpovedať
- Kedy a s akým výsledkom si vyžiadal informácie o pripravovanom predaji emisií od ministerstva životného prostredia?
- Kedy a s akým výsledkom si minister hospodárstva vyžiadal informácie o pripravovanom predaji emisií od ministra životného prostredia?
- 3.Považuje proces výberu kupca slovenských emisií za transparentný?
- 4.Považuje zmluvu na predaj emisií za výhodnú pre Slovensko? Ak áno, tak podľa akých kritérií?
- 5.Považuje zverejnené dodatky k zmluve za výhodné pre Slovensko? Ak áno, podľa akých kritérií?
- 6.Považuje kupca emisií, firmu Interblue Group, za dôveryhodného partnera? A na základe akých kritérií?
- 7.Urobila vláda kroky k doplateniu ceny za predané emisie aspoň na úroveň 10 eur za tonu? Ak áno, aké kroky?
- 8.Urobila vláda kroky k zrušeniu zmluvy o predaji emisií? Ak áno, aké kroky?
- 9.Prečo vláda nerokovala priamo s príjemcami, teda krajinami, ako sú napríklad Japonsko, Španielsko, Belgicko? Ak rokovala, s akým výsledkom?
- 10.Koľko emisií bolo predaných k dnešnému dňu?
Katarína Ragáčová