BRATISLAVA. Po tom, čo bratislavský súd priznal minulý týždeň spoločnosti SkyEurope ochranu pred veriteľmi, jej maďarský konkurent Wizz Air začal otvorene hovoriť, že ju chce nahradiť. Minulú sobotu otvorili maďarské aerolinky svoju základňu v Prahe, vstúpili aj na slovenský trh. Od druhej polovice septembra budú lietať z Bratislavy do Ríma.
„Už sme SkyEurope nahradili, lebo už dávno mala opustiť trh. V každej inej krajine by ju letecký úrad už dávno zatvoril. Predpokladám, že to neprežije ani do 20. septembra," vyhlásil sebavedomo výkonný viceprezident Wizz Air John Stephenson. Neskôr zmiernil: „Je to len môj osobný názor. Ak má SkyEurope niekde investora, zaželám jej veľa šťastia."
Hovorkyňa leteckého úradu Petra Pastýriková pripomenula, že licencie udeľuje aerolinkám rezort dopravy. „Pokiaľ viem, SkyEurope má finančné problémy. S tým nemôže Letecký úrad nič urobiť," povedala. Sky Europe má dočasnú licenciu do 25. októbra.
Druhý pokus
Maďarský Wizz Air chcel ešte v roku 2006 otvoriť podľa medializovaných informácií lety do Bratislavy z 13 destinácií. Stephenson povedal, že by chceli z Bratislavy lietať do 8 až 10 destinácií. S bratislavským letiskom sa zatiaľ dohodli len na letoch do Ríma. „Určite budú tieto rokovania aj s dodávateľmi, aj s letiskom pokračovať, aby sme dosiahli dohodu. No nechceme sem prísť za každú cenu," povedal Stephenson.
Spoločnosť rokuje aj s košickým a popradským letiskom, ale zatiaľ sa nedohodli.
Wizz Air chce zamestnávať aj ľudí zo Slovenska. „Zamestnancov SkyEurope sme priamo neoslovovali, ale budeme vítať prihlášky od kohokoľvek," tvrdí Stephenson. Ani títo sa však nevyhli redukcii letov. Znížili počet letov z Prahy do Bergama. Stephenson tvrdí, že je to len na obmedzené obdobie.
Najlacnejšia letenka do Ríma má stáť 19,99 eura, najvyššia 130 eur. Priemerná cena je okolo 60 eur. Podobne ako pri letoch z Prahy aj na Slovensku chce Wizz Air ponúkať akciu, že ak ľudia nájdu lacnejšiu letenku, o dvojnásobok tohto rozdielu im zľavnia ďalšiu letenku. Wizz Air tým chce priamo konkurovať SkyEurope, keďže začal kopírovať jeho letový poriadok.
Tajné informácie
S akciovými ponukami prichádza neustále aj SkyEurope. Lukáš Švaro z firmy pelikan.sk potvrdil, že ide o krátkodobé akcie spravidla s ponukou do konca daného týždňa. SkyEurope totiž potrebuje hotovosť.
Súdna ochrana sa nevzťahuje na aktuálne záväzky aeroliniek. Viaceré letiská nám už skôr potvrdili, že im teraz musia platiť letiskové poplatky dopredu. Hovorca SkyEurope Tomáš Kika potvrdil, že parížske letisko Orly im stále zadržiava jedno lietadlo. Letisko čaká na rozhodnutie francúzskeho súdu, pojednávanie má byť 7. júla. „Garantujeme ľuďom lety presne tak, ako akákoľvek iná letecká spoločnosť," reagoval Kika na našu otázku.
SkyEurope však musí čoraz častejšie odpovedať aj na to, či vôbec vypláca mzdy zamestnancom. „Otázka odmeňovania je predmetom súkromnej zmluvy medzi zamestnancami a zamestnávateľom. Nie je vhodné, aby sme ju nejakým spôsobom bližšie konkretizovali. Neznamená to ani áno, neznamená to ani nie," povedal Kika.
Ani Wizz Air nechce zverejniť všetky informácie. Napríklad výročné správy, ani to, kto je ich akcionárom.
Stephenson tvrdí, že za posledný finančný rok, ktorý sa končí májom, sú v zisku. Dôkazom má byť objednávka na nákup 50 lietadiel Airbus. Nespresnil však, či ich neskôr nakúpia na úver, alebo na lízing.