Poskytovateľom služieb stačí ako doklad o zaplatení výpis z účtu či ústrižok poštovej poukážky.
BRATISLAVA. Ak nezaplatíte včas za elektrinu, plyn, internet či káblovú televíziu, do niekoľkých dní môžete dostať upomienku. Ak platíte účty včas, no suma nepríde firme na účet, môže vás vyzvať, aby ste jej zaplatenie preukázali. Preto je istejšie si doklady o platbách odkladať dlhšie, aj keď sa zákonná povinnosť ich uchovávať na obyčajných občanov nepodnikateľov nevzťahuje.
Dôležitá je premlčacia lehota Čím preukázať úhradu platby Najnovsie spravy
ústrižkom poštového peňažného poukazu – niekedy stačí aj kópiou, zaplateným inkasným príkazom alebo uhradeným SIPO lístkom, výpisom z bankového účtu, na ktorom je platba evidovaná ako odoslaná, dokladom z registračnej pokladnice či potvrdením v prípade platby priamo na zákazníckom mieste.t
Aj keď by sa neuhradená suma mala objaviť už v najbližšej faktúre alebo ročnom vyúčtovaní, pre uchovávanie dokladov o zaplatení služieb je dôležitá premlčacia lehota. To je obdobie, počas ktorého si firma ako veriteľ môže uplatniť pohľadávku na súde.
Premlčacia lehota môže byť trojročná, ak zmluvný vzťah vychádza z ustanovení Občianskeho zákonníka, alebo štvorročná, ak sa postupuje v duchu Obchodného zákonníka.
Slovak Telekom upozorňuje klientov, že by mali vedieť preukázať, že uhradili faktúrovanú sumu minimálne počas štyroch rokov. „Ak zákazník dlh formálne uznal, premlčacia lehota sa predlžuje o ďalšie štyri roky. Ak s nami dlžník podpísal dohodu o splátkach, počíta sa štvorročná premlčacia lehota od splatnosti každej splátky osobitne," povedala Janka Burdová, hovorkyňa Slovak Telekomu.
Postačí aj výpis z účtu Na preukázanie toho, že faktúrované služby boli skutočne zaplatené, by mal postačiť výpis z bankového účtu, ak ste ich platili prevodným príkazom.
Samotný príkaz na úhradu, nech je aj potvrdený pečiatkou banky, firmy zväčša nepovažujú za postačujúci doklad uhradenia platby. Odôvodňujú to tým, že aj po potvrdení bankou môže klient príkaz odvolať, alebo ho banka nemusí zrealizovať. Ak dostávate výpis z účtu v elektronickej podobe, môže, no nemusí firme, ktorá pátra po vašej platbe stačiť. Niektoré firmy - napríklad T-Mobile, O2, Slovanet či T-Com - tvrdia, že ho akceptujú.
Iní vás môžu požiadať o predloženie papierového výpisu. V takom prípade treba podľa Josefa Louneka zo Združenia slovenských spotrebiteľov počítať s tým, že ho banka síce vystaví, ale jeho vydanie vám spoplatní.
Ak platíte poštovou poukážkou, dokladom na preukázanie platby je jej ústrižok s potvrdením pošty. Sú firmy, ktoré akceptujú aj jeho kópiu, nie však vo všetkých prípadoch. „Originál ústrižku poštovej poukážky požadujeme ako dôkaz v prípade, ak sa platbu nepodarí dohľadať na základe kópie. Ak je platba sporná, dokazuje sa originálom," povedal Richard Fides, hovorca spoločnosti Orange.
Hľadať môže aj banka Dodávatelia elektriny, ale aj poskytovatelia internetových či káblových služieb zhodne tvrdia, že ak ich zákazník pri platbe uvedie všetky údaje správne, je pravdepodobnosť, že by od neho žiadali neskôr zdokladovať platbu, takmer nulová.
Ak by ho však predsa len vyzvali, pretože ju nemajú pripísanú na účet a klient vie, že ju uhradil, no nemá o tom doklad, môže požiadať inštitúciu, ktorej služby využíva na úhradu platieb - teda banku či poštu - o vydanie potvrdenia o platbe.
„Všetky finančné inštitúcie sú povinné uchovávať informácie o vykonaných platbách v lehotách, ktoré stanovuje zákon, takže v takýchto prípadoch zákazník má možnosť požiadať o vystavenie potvrdenia so všetkými údajmi potrebnými na identifikáciu," povedal Jaroslav Kolár zo spoločnosti UPC Broadband Slovakia.
Účtenky si radšej prefoťte
Doklady o zaplatení tovaru alebo prác na objednávku pomôžu počas záručnej lehoty.
BRATISLAVA. Účtenky o zaplatení hodnotnejšieho tovaru, ktorý by ste mohli neskôr reklamovať, treba odložiť minimálne dva roky, počas ktorých sa podľa Občianskeho zákonníka na spotrebný tovar vzťahuje záručná lehota. Doklady o platbe stavebných prác sa oplatí odložiť minimálne tri roky.
Ak predajca vydá doklad, ktorý by mohol vyblednúť alebo sa zmazať, odporúča ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová potvrdenie čím skôr po vystavení prekopírovať a uschovať, ale spolu s originálom dokladu. Skúsenosti spotrebiteľských organizácií potvrdzujú, že samotná kópia dokladu bez originálu obchodníkovi nemusí pri reklamácii tovaru stačiť.
V prípade, že obchodník reklamáciu tovaru, objednanej služby či práce na objednávku uzná, začína platiť záručná lehota nanovo. V takom prípade si treba doklady o prevzatí opraveného či nového výrobku či nanovo poskytnutej služby odložiť a opätovne uschovať.
Záručné lehoty
24 mesiacov pri predanom tovare a tiež pri zhotovení veci na zákazku, 3 mesiace pri oprave a úprave veci, 18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách, 3 roky pri zhotovení stavby, 12 mesiacov pri predaji použitých vecí.
Starý archív môže pomôcť
Doklady o zaplatení dane, ale aj odvodov do Sociálnej či zdravotnej poisťovne je istejšie nevyhodiť skôr ako po desiatich rokoch.
BRATISLAVA. Dlhšie než doklady o zaplatení tovaru či služieb sa oplatí odkladať potvrdenia o zaplatení dane a odvodov do sociálnej aj zdravotnej poisťovne. Písomnosti, ktoré súvisia so zdokladovaním zamestnania a zúčtovaním mzdy by mali mať miesto vo vašom archíve počas celého života. Dokladov o zaplatení dane by ste sa nemali vzdať 10 rokov. Daňový úrad síce môže vyrubiť daň alebo rozdiel dane do piatich rokov, ale keď počas piaich rokov urobí kontrolu, má právo predĺžiť lehotu na vyrubenie pokuty na 10 rokov od termínu, keď vznikla povinnosť podať daňové priznanie.
Tomu, kto počas tohto obdobia nevie preukázať, že daň či doplatok dane skutočne zaplatil, môže daňový úrad vyrubiť pokutu.
Právo Sociálnej poisťovne predpísať poistné sa podľa zákona o sociálnom poistení premlčí až za desať rokov odo dňa jeho splatnosti. „Preukázanie zaplatenia poistného môže byť v prípade riešenia odvolania podstatná okolnosť,“ povedal hovorca Sociálnej poisťovne Peter Višváder.
Minimálne päť rokov sa odporúča odložiť si aj potvrdenia o zaplatení odvodov do zdravotnej poisťovne a ročného zúčtovania zdravotného poistenia.
Ako dlho si odkladať potvrdenia
Platby za elektrinu možno vymáhať roky Potvrdenia o úhrade záloh či doplatkov za elektrinu nevyhadzujte minimálne tri roky.
Doklady o zaplatení zálohových faktúr a nedoplatkov za elektrinu radia elektrárne archivovať aspoň tri roky, čo je premlčacia lehota podľa Občianskeho zákonníka. Radšej však aj dlhšie. Platba, ktorú nebudete vedieť preukázať, nebude uznaná.
Podľa Anny Žatkovej zo Stredoslovenskej energetiky možno pohľadávky voči obyvateľstvu vymáhať do troch rokov od splatnosti, pri náhrade škody spôsobenej napríklad neoprávnenými odbermi do dvoch rokov od splatnosti. Táto spoločnosť radí uchovávať doklady počas piatich rokov. Východoslovenská energetika odporúča minimálne tri roky a Západoslovenská energetika tri až štyri roky.
Účty za mobil nechajte do ďalšej faktúry Doklady o platbe za telefón treba odkladať minimálne niekoľko mesiacov.
Doklady o úhrade faktúr, ktoré zasielajú mobilní operátori, stačí odkladať niekoľko mesiacov. Firmy radia, aby si ich klienti uchovávali doklad o úhrade najmenej do prijatia faktúry na nasledujúce fakturačné obdobie.Na nej by sa mala dať skontrolovať suma, ktorú operátori zaevidovali ako prijatú.
„V prípade, že suma nie je zhodná s ich úhradou alebo úhrada nie je zobrazená vo faktúre, odporúčame bezodkladne kontaktovať operátora,“ povedal Andrej Gargulák z T–Mobile. O2 radí odkladať si doklady dva roky, Orange aspoň šesť mesiacov. Ak klient dostane upomienku a operátor mu prestal poskytovať služby, tak až do vyriešenia pohľadávky. Doklad o zaplatení telefónu či príslušenstva a záručný list netreba vyhodiť počas záruky.
Plynári radia odložiť doklady čo najdlhšie Zálohové i vyúčtovacie platby za plyn by ste mali vedieť preukázať aspoň tri roky po ich uhradení.
Lehota, do ktorej môže dodávateľ plynu vyzvať odberateľa, aby preukázal, že sa dodanie zaplatil, nie je zákonom určená. „Naše právo na zaplatenie dlžnej sumy zo strany odberateľa uplynutím času nezaniká. Preto odporúčame uchovávať si doklady o platbách čo najdlhšie, minimálne tri roky od zaplatenia zálohy aj od zaplatenia vyúčtovania spotreby,“ uviedla Patrícia Kubicová z SPP.
Aj keď podnik vyzýva na zaplatenie dlžnej sumy či preukázanie úhrady hneď po uplynutí splatnosti, nevylučuje ani možnosť neskoršieho zaslania výzvy na zaplatenie. Ak by vznikol súdny spor, SPP radí uchovať doklady o zaplatení až do jeho skončenia.