BRATISLAVA. Ak by sme v tomto období vedeli nájsť kupcov na opätovné odkúpenie emisných limitov za iných podmienok, prečo by sme to nezrušili? Premiér Robert Fico sa takto stavia k emisnej zmluve s garážovou Interblue Group, ktorú pravdepodobne nikdy nečítal. Je totiž presvedčený, že exkluzivitu na všetky naše emisné limity mala firma dohodnutú len do konca júna. To však nie je pravda, lebo podľa zmluvy je exkluzivita dohodnutá do konca roka 2012. Potvrdilo to aj ministerstvo životného prostredia.
Premiér ďalej tvrdí, že už vyvíjajú iniciatívu, aby našli nového kupca. „Pracujeme na tom veľmi intenzívne."
Vraj na plný plyn
Intenzívne úsilie spočíva v tom, že „všetky informácie o voľných emisiách jednotlivých krajín sú uverejnené na webe, v medzinárodnom registri emisných kvót. Na základe nich sa môžu potenciálni záujemcovia bližšie informovať". Okrem toho podľa hovorkyne ministra životného prostredia Jany Kaplanovej „odborní pracovníci priebežne sledujú trh".
Na rozdiel od našich odborníkov Česi oslovujú potenciálnych kupcov sami. „Na stretnutiach elity vyjednávačov a cez osobné kontakty na ministerskej úrovni sa vyjednávajú obchody s emisnými limitmi v súčasnosti," povedal v rozhovore pre SME bývalý český minister životného prostredia Martin Bursík.
Premiérovo stanovisko k pátraniu po novom kupcovi sa SME včera nepodarilo zistiť, lebo premiér pre akútnu chorobu krčnej chrbtice odvolal všetky pracovné aktivity a nedvíhal mobil ani svojim hovorcom.
Premiér sa v nedeľu v diskusii na TA3 snažil navodiť dojem, že ak sa vláde nepodarí nájsť nového kupca, nemá to byť pre neschopnosť vlády, ale preto, že „je to veľmi ťažké. Dnes sú v podstate tieto trhy zastavené, je to veľký problém predávať," povedal.
Informácie o zlej situácii na trhu má premiér pravdepodobne od ministra životného prostredia Viliama Turského. Jeho hovorkyňa Jana Kaplanová hovorí, že „podľa našich informácií trh stagnuje". Odkiaľ tieto informácie majú, nespresnila. Z informácií, ktoré prináša server Point Carbon, totiž vyplýva, že trh s emisiami stále žije.
Snažia sa všetci naokolo
Štyri milióny ton emisných kvót AAU predáva susedné Česko do Viedne. Predaj by sa mohol podľa českého vyjednávača Pavla Zámyslického zrealizovať do konca júla. Ďalšie dva milióny ton kúpi od Čechov Svetová banka, zmluva o budúcej zmluve je už podpísaná. O ďalšie štyri milióny českých AAU sa podelia dve japonské súkromné firmy a Španielsko. Cena pri všetkých kontraktoch by sa podľa exministra životného prostredia Martina Bursíka mala pohybovať na úrovni 10 eur za tonu. Dokopy 10 miliónov ton českých emisných limitov by malo krajinu opustiť do konca septembra. Získané milióny eur použijú Česi na projekt „Zelená úsporám".
Obchod s emisnými limitmi plánujú do konca roka uskutočniť aj v Litve. Podľa poradkyne litovského ministerstva životného prostredia Lauri Dzelzyte už rokovali o predaji s niekoľkými krajinami. Podľa servera Point Carbon má litovský parlament zajtra schváliť zákon, ktorý má povoliť predaj emisií AAU. Zákon má súčasne určovať pravidlá pre zelené GIS projekty.
Na netradičný kontrakt sa chystá aj ďalšia pobaltská krajina - Estónsko. Riga nemá problém s tým, aby jej kupujúci nadiktoval, aké zelené projekty bude financovať. Point Carbon opisuje tento nápad ako zásadne odlišný od väčšiny ostatných východoeurópskych predajcov, ktorí si sami pripravujú zelené programy a oslovujú nimi potenciálnych kupcov.
Slovensko v kontroverznom obchode predalo Interblue Group už 15 miliónov ton kvót po 5,05 eura za tonu, na ostatných 80 miliónov ton firme prisľúbilo exkluzivitu. Česi predali Japonsku tonu po viac ako 10 eur. Z toho vyplýva, že Slovensko prerobilo 75 miliónov eur, rovnakú sumu ľudia v pozadí Interblue zase mohli zarobiť.