Zrušenie zmluvy s Interblue Group je na spadnutie. Vyplýva to z vyjadrení Turského aj Fica.
BRATISLAVA. Minister životného prostredia Viliam Turský a premiér Robert Fico ustupujú zo svojich pozícií v kauze kontroverzného predaja slovenských emisných limitov garážovej firme Interblue Group.
Minister Turský včera po rokovaní vlády pripustil, že zmluva s Interblue sa bude pravdepodobne upravovať. Dokonca nevylúčil ani úplné zrušenie tejto nevýhodnej zmluvy. „Nemôžem povedať, že teraz okamžite niečo zruším, to je otázka ďalšieho rokovania s firmou," povedal.
Podľa zmluvy, ktorú podpísala konateľka Interblue Jana Lütkenová a exminister Ján Chrbet, slovenská vláda predala tonu emisných limitov za 5,05 eura. Interblue Group si pritom vyhradila exkluzivitu na všetky voľné slovenské emisie. Dodatočne sa zaviazala doplatiť za prvých 15 miliónov ton, ktoré už kúpila, ešte jedno euro. Aj to až do roka, keď vláda spustí zelené projekty. Napríklad program zatepľovania, ktorý sa už naštartoval.
Opäť nepôjdu priamo
Podľa právnikov je zmluva so záhadným dílerom pre štát veľmi nevýhodná. Interblue nemusel dať žiadne záruky, napríklad bankové, aby si štát bol istý, že svoje peniaze naozaj dostane. Firma však platí za predané emisie štátu až do 60 pracovných dní.
Aj premiér Robert Fico pozvoľna prestáva urputne obhajovať zmluvu, ktorú, ako sám nedávno povedal, nečítal. Jej zrušenie pripustil cez víkend, ak vláda nájde nového kupca. Odborníci ministerstva životného prostredia vraj už monitorujú situáciu na trhu s emisnými kvótami.
Minister Turský však včera upozornil, že ani predaj zvyšných emisných kreditov nepôjde priamou cestou. K dispozícii sú podľa neho všetky ďalšie možnosti. Tými sú podľa zákona už len dražba, pričom touto cestou ešte žiadny štát nešiel (Česko sa na to chystá) alebo cez sprostredkovateľa.
Sprostredkovateľskou firmou bola aj firma Interblue Group. Podľa právnika Radovana Palu to vyplýva zo zmluvy. Preto si v zmluve dohodla, že harmonogram prevodu kvót nie je záväzný, môže odobrať všetkých 50 miliónov ton naraz, alebo aj nie, ak kupca nenájde.
Aspoň deväť eur
Poslanec Pavol Frešo z SDKÚ si myslí, že vláda sa začína lámať pod tlakom verejnej mienky. Očakáva, že za predaných 15 miliónov ton emisií bude Turský požadovať od Interblue doplatenie rozdielu medzi 5,05 eura a 10 eurami za tonu, čo je česká cena, ktorú Praha zinkasovala od Japoncov.
V Japonsku skončili aj naše emisie. Podľa najnovších informácií Trendu ich kúpili spoločnosti - Tokyo Electric Power Company (TEPCO), skupiny Mitsubishi a Mitsui. Oficiálne transakcie nepotvrdili.
Podľa nemenovaného zdroja týždenníka TEPCO nakupuje emisie za nie viac ako deväť eur za tonu. Ak Interblue Group Japoncom predala všetkých 15 miliónov ton, utajení ľudia v jej pozadí zarobili od 15 miliónov až do 60 miliónov eur.
Autor: Katarín Ragáčová