Od septembra sú firmy zodpovedné za všetok elektroodpad, ale aj za znečistenú pôdu. Vinia za to vládu. Tá ukazuje na poslancov. Sú to však koaliční poslanci.
BRATISLAVA. Poslednou parlamentnou schôdzou plynulo preplávala nielen sporná novela zákona o odpadoch, ale aj nejasná novela vodného zákona, ktorou sa nepriamo novelizuje geologický zákon. Spoločný majú neštandardný postup, keď sa výrazne menia pozmeňujúcimi návrhmi koaličných poslancov, a tiež to, že v čase krízy zaťažujú firmy dodatočnými nákladmi.
Od septembra podniky dostanú povinnosť zrecyklovať toľko spotrebičov, koľko v tom-ktorom roku predajú. Ak sa im nepodarí stopercentná recyklácia, budú musieť platiť nový poplatok Recyklačnému fondu za každý kilogram nezozbieraného odpadu.
Tiež na ne padne zodpovednosť „liečiť“ rokmi znečistenú pôdu, ak majú tú smolu, že sa nachádza na ich pozemkoch, a to v rekordne krátkom čase. „Novela zákona o vodách definuje dobrý stav vôd, ktorý je potrebné dosiahnuť za 5 až 10ročné obdobie,“ povedal výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor.
Firmy argumentujú zdražovaním či hrozbou prepúšťania, či stratou konkurencieschopnosti pre rastúce náklady. Bránia sa aj dohodou vlády so zamestnávateľmi, takzvaným Memorandom o spolupráci pri riešení dosahov krízy. Vláda sa v ňom zaviazala, že nebude firmy v čase krízy neprimerane zaťažovať. Dohodu vláda porušila, tvrdia podnikatelia.
„V prípade opakovaného porušenia Memoranda, stráca tento dokument svoju silu a zmysel. Jednou z možností je aj jeho vypovedanie,“ povedal tajomník Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták.
Zodpovednosť majú poslanci
Opačný názor má premiér Fico, ktorý Memorandum dohodol. „Úpravy zákonov, ktoré sú predmetom kritiky zo strany niektorých podnikateľov, nie sú výsledkom návrhov vlády,“ povedal hovorca Úradu vlády Braňo Ondruš.
Novely boli prijaté na základe iniciatívy poslancov, a nie vládnych návrhov, preto to podľa neho nie je možné hodnotiť ako porušenie dohody vlády s podnikateľmi. Poslanci však boli koaliční a práve koalícia za novely v parlamente hlasovala.
Rovnakú argumentáciu používa aj rezort životného prostredia. To, v akej podobe boli zákony schválené, je podľa jeho hovorkyne Jany Kaplanovej výsledkom poslaneckých návrhov, ktoré rezort „nemôže nijako ovplyvniť ani poslancom niečo prikázať či zakázať“.
To, že novela vodného zákona zaťažuje firmy či stanovuje šibeničné časové limity Kaplanová poprela: „Novela len zadefinovala pojmy.“ Cieľom vraj bolo umožniť čerpanie eurofondov.
Za podnikateľov sa akotak postavilo ministerstvo hospodárstva. Keďže podoba, v akej zákony prešli, je odlišná od tej, ktorá išla na pripomienkové konanie, rezort „považuje za korektné urobiť si analýzu súčasného znenia, rozobrať prípadné následky a až po takomto postupe zaujať stanovisko,“ povedal jeho hovorca Branislav Zvara.
Zostáva ešte prezident
Nádejou pre firmy je prezident Gašparovič. Povzbudzujú ho, aby zákony nepodpísal. „O novele vodného zákona rozhodne prezident do konca tohto týždňa,“ povedal jeho hovorca Marek Trubač. V minulosti už prezident odmietol zákon práve preto, že podobne ako v tomto prípade nepriamo novelizoval iný zákon. Novela zákona o odpadoch sa ešte na prezidentský úrad nedostala, dodal Trubač. Ak nepochodia, zostáva firmám ešte žaloba na Európsky súdny dvor.
O zákonoch o odpadoch a vode hovorí analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika RADOVAN KAZDA.
V čom vidíte negatíva novely zákona o odpadoch?
V jeho dôsledku výrazne vzrastú výdavky dovozcov a výrobcov obalov a elektrozariadení.
Zefektívni táto novela recykláciu?
Ak firmy mohli predtým zákon obchádzať tým, že sa nezaregistrovali ako platcovia fondu, alebo si „kupovali“ potvrdenky pochybnej platnosti, po schválení tejto novely môžeme očakávať, že tento proces ešte zbujnie. Firmy sa budú snažiť preukázať stopercentné zhodnotenie odpadu tak, aby sa vyhli platbám do fondu.
Ako hodnotíte novelu vodného zákona?
Je dosť nezrozumiteľná a nejasná. Preto je v súčasnosti ťažko možné odhadnúť, k akému výkladu povedie. No práve zarážajúci spôsob, akým bola prijatá, dáva dosť dobrý dôvod na očakávanie negatívneho dosahu na podnikateľov.