BRATISLAVA. Vláda v stredu schválila návrh novely zákona o vnútrozemskej plavbe. Touto novelou, ktorú predložil minister dopravy Ľubomír Vážny, sa má dosiahnuť kompatibilita právneho poriadku SR s právom Európskej únie v oblasti vnútrozemskej vodnej dopravy.
Slovensko novelou uvedeného zákona preberie európsku smernicu z 24. septembra 2008 o vnútrozemskej preprave nebezpečného tovaru. Zároveň prevezme aj časť smernice Európskeho parlamentu a Rady Európskeho spoločenstva z 23. apríla 2009, týkajúcej sa kvality automobilového benzínu, motorovej nafty a plynového oleja, ako aj zavedenia mechanizmu na monitorovanie a zníženie emisií skleníkových plynov. Táto smernica sa vzťahuje aj na kvalitu paliva využívaného v plavidlách vnútrozemskej vodnej dopravy.
Novela zákona o vnútrozemskej plavbe má takisto prevziať nariadenie Rady Európskeho hospodárskeho spoločenstva zo 17. októbra 1985. To ustanovuje podmienky prístupu k dohodám podľa Revidovaného dohovoru pre plavbu na Rýne, týkajúce sa plavidiel patriacich Rýnskej plavbe. Novela má prebrať aj nariadenie zo 16. decembra 1991, ktorým sa ustanovujú podmienky, za akých môžu dopravcovia z iných štátov vykonávať prepravu tovaru alebo osôb vnútrozemskou vodnou dopravou v rámci členského štátu, tzv. kabotáž.
Návrh novely zákona o vnútrozemskej plavbe má nadobudnúť účinnosť 1. decembra 2009, s výnimkou častí, ktoré by mali začať platiť 1. júla 2011. Zákon o vnútrozemskej plavbe z roku 2000 ustanovuje podmienky vykonávania vnútrozemskej plavby, práva a povinnosti právnických a fyzických osôb zúčastnených na vnútrozemskej plavbe. Zároveň upravuje podmienky podnikania a regulácie trhu vo vodnej doprave, ako aj pôsobnosť orgánov štátnej správy a štátneho odborného dozoru na úseku vnútrozemskej plavby. Určuje takisto klasifikáciu a spôsobilosť plavidiel, práva a povinnosti členov posádky plavidla, vrátane vyšetrovania plavebných nehôd a sankcií za porušenie ustanovených povinností.