BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny asi podpíše pilotný projekt súkromnej cesty R 1 z Nitry do Tekovských Nemiec.
Doteraz mu v tom bránila najmä požiadavka financujúcich bánk na takzvaný underpinning. To znamená, že banky chceli, aby sa štát zaručil, že im zaplatí 90 percent úveru, aj keby stavebná firma nepostavila ani meter cesty, lebo by napríklad skrachovala.
Premiér Robert Fico včera povedal, že Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) v utorok schválila na R 1 požičku 250 miliónov eur. To podľa Vážneho motivovalo ostatné banky, aby sa underpinningu vzdali. Vzápätí to dalo do pohybu rokovania s víťazným hráčom o R 1, čiže konzorciom firiem Vinci Concessions a ABN Amro.
Ku konečnej dohode napokon včera nedošlo, a to napriek tomu, že 15. júl bol ďalším už odloženým termínom na dohodu o financovaní R 1. Po novom by financovanie malo byť najneskôr uzavreté koncom augusta.
„Stále sú nejaké veci nedotiahnuté ohľadom refinancovania a ešte niektoré iné drobnosti ohľadom marží,“ povedal Vážny.
Pre rastúce úrokové sadzby na trhoch si totiž banky a koncesionár presadzujú zvýšenie pôvodnej ceny o 15 až 20 percent. Namiesto 3,465 miliardy eur, ktoré má štát v zmluve, by mal dokopy za 30 rokov zaplatiť minimálne 3,98 miliardy eur.
Vážny chce toto zvýšenie riešiť cez spomínané refinancovanie, čo by zabezpečilo, že keď úroky na trhoch klesnú, znížia sa aj úroky pôžičky na autostrádu. S refinancovaním banky súhlasia, ale jeho podmienky treba podľa Vážneho zmeniť. Ide napríklad o práva oceniť zmeny v úrokoch.
Opozičný poslanec Ivan Štefanec (SDKÚ) však tvrdí, že celý problém, ktorý dnes vláda rieši, si spôsobila sama. „Štát podpísal zmluvy bez toho, aby bola známa konečná cena. To sa ukazuje teraz v tom, že ešte stále vo vzduchu visí marža bánk a marža dodávateľov,“ povedal.