SME

Poplatky za železničnú dopravnú cestu by sa mali znížiť

Kabinet v stredu schválil návrhy zákonov o dráhach a doprave na dráhach, podľa ktorých by okrem iného mali od roku 2011 klesnúť poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty, čo by malo priniesť aj pokles cien v osobnej a nákladnej železničnej doprav

BRATISLAVA. Poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty by od roku 2011 mali klesnúť, čo by znamenalo aj pokles cien v osobnej a nákladnej železničnej doprave. Vyplýva to z návrhu zákona o dráhach z dielne ministerstva dopravy, ktorý v stredu schválil vládny kabinet.

Podľa návrhu by sa ceny za služby a úhrady za použitie železničnej infraštruktúry mali v porovnaní s rokom 2009 znížiť v nákladnej doprave o 41,268 mil. eur a v osobnej doprave na železnici o 15,054 mil. eur. Celkovo sa poplatky za využitie železničnej dopravnej cesty znížia o 56,322 mil. eur. Malo by to utvoriť priaznivé podmienky pre harmonizáciu železničnej dopravy a cestnej dopravy a zároveň zvýšiť predpoklad vstupu nových železničných podnikov na slovenský dopravný trh.

SkryťVypnúť reklamu

"Výška súčasnej úhrady za používanie železničnej siete vo verejnej osobnej železničnej doprave je 2,8-krát vyššia ako spoplatnenie v cestnej osobnej doprave a v nákladnej železničnej doprave 3-krát vyššia ako v nákladnej cestnej doprave," zdôvodňuje v návrhu rezort dopravy nevyhnutnosť zníženia poplatkov za používanie železníc.

V tranzite cez územie Slovenska je rozdiel v týchto konkurenčných druhoch dopravy ešte priepastnejší a v rámci Európskeho spoločenstva je úhrada dokonca jedna z najvyšších. Vysokú cenu úhrady, a tým nedodržiavanie európskej smernice vyčítala SR aj Európska komisia.

Železnice majú konkurovať ceste

"V rámci koncepcie spoplatňovania železničnej dopravnej cesty sa v roku 2010 bude postupovať tak, ako doteraz a od roku 2011 budú do úhrad za používanie železničnej infraštruktúry zahrnuté iba variabilné náklady spojené s prevádzkou vlakov.

SkryťVypnúť reklamu

Týmto sa znížia náklady železničných nákladných a osobných dopravcov," informuje ďalej ministerstvo dopravy. Štát podľa uvedenej koncepcie a európskej smernice bude hradiť fixné náklady manažérovi infraštruktúry, teda Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) od roku 2011. Nároky na krytie straty zo Zmluvy o prevádzkovaní dráhy v roku 2010 budú zabezpečené v rámci rozpočtu verejnej správy na budúci rok. ŽSR predpokladajú, že vykážu v troch nasledujúcich rokoch stratu - v roku 2010 vo výške 263,256 mil. eur, v roku 2011 by sa mala prehĺbiť na 307,343 mil. eur a v roku 2012 na 314,495 mil. eur.

Minister dopravy okrem toho na stredajšie rokovanie predložil aj návrh zákona o doprave na dráhach, ktorý rovnako kabinet schválil. Návrh zákona o doprave na dráhach počíta od roku 2011 s presunom kompetencií zo štátu na samosprávne kraje v objednávaní dopravných služieb v regionálnej železničnej doprave. Do konca roku 2010 bude objednávateľom železničnej osobnej dopravy v SR naďalej ministerstvo dopravy a taktiež bude financovať straty z jej prevádzkovania.

SkryťVypnúť reklamu

"Od roku 2011 budú presúvané prostriedky na financovanie regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje z rozpočtovej kapitoly ministerstva. Budú účelovo viazané a uvoľňované iba na objednané výkony," dodáva rezort dopravy. Objednávateľom výkonov regionálnych vlakov od roku 2011 budú samosprávne kraje.

Predpokladaná úhrada straty pre vlaky samosprávnych krajov by mala byť podľa predbežných výpočtov v roku 2010 v sume 75,67 mil. eur. V roku 2011, po zavedení nového systému spoplatňovania železničnej infraštruktúry, po odrátaní fixných nákladov, ktoré budú uhradené zo štátneho rozpočtu ŽSR, by mala úhrada straty za regionálne vlaky predstavovať 73,34 mil. eur. Poplatok za použitie železníc v roku 2011 sa má znížiť v osobnej doprave oproti roku 2010 o 16,4 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Úhrada straty pre regionálne vlaky by mala v roku 2012 dosiahnuť 75,25 mil. eur a poplatok by mal klesnúť o 15,5 mil. eur. Obidva návrhy zákonov majú okrem toho prevziať tretí balíček pravidiel v železničnej doprave, prijatý Európskou úniou. Návrh zákona o dráhach má byť účinný od 1. januára 2010, s výnimkou časti, ktorá by mala začať platiť od roku 2011. Návrh zákona o doprave na dráhach by mal vstúpiť do platnosti začiatkom roku 2010.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.922
JPY 163.300
CAD 1.565
GBP 0.842
HUF 403.380
PLN 4.242
CHF 0.938
SEK 10.888

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 597
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 920
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 267
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 212
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 958
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 822
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 678
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 056
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 493
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 869
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 868
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 150
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 925
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 185
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrčka kritizuje primátora Valla za rozhadzovanie peňazí.

Rýchlejšie konať mala podľa neho finančná polícia.


79
Poslanec za Smer Marián Kéry.

Kéry pripúšťa, že si štúdiu značne zľahčil.


176
Ilustračné foto.

Pacientom je Američan, ktorý predtým navštívil Kongo.


4
Obvinený aktivista Laťák na tlačovej konferencii strany Demokrati.

Demokrati žiadajú o policajnú ochranu pre svojho člena.


a 1 ďalší 134

Neprehliadnite tiež

Sídlo medzinárodnej ratingovej agentúry Fitch Ratings v New Yorku.

Slovensko má vo Fitch horšiu známku než v S&P.


TASR
Oliver Blume, šéf koncernu Volkswagen.

Divízia Porsche má finančné problémy už niekoľko rokov.


TASR
Warren Buffett.

Reporty prezradili, čomu veria top investori z Wall Street.


Dočasný sýrsky prezident Ahmadm Šara.

Svetová banka začne s Damaskom rokovať o pôžičkách.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 493
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 869
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 868
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 150
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 925
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 185
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu